Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 481-500 of 1280
-
A construção da identidade profissional do professor de Música para a escola de Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/09/2017)This work is the product of a PhD research in Education and focuses on the professional identity of the school’s music teacher. The objectives were: (1) to analyze the identity construction process of the Music teacher, ... -
Democracia deliberativa em Habermas : abordagem do tema no Brasil (2000-2015) e contribuições para a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2017)Habermas's philosophical-political work occupies centrality in contemporary democratic theory as a discourse of justification of the deliberative conception of democracy. Assuming a political society capable of establishing ... -
Pedagogias de gênero em narrativas sobre transmasculinidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)This research aims to analyze aspects of transmasculinities from the autobiographical accounts of four Brazilian men. The proposed objective is based on the understanding that transmasculinities, when compared to other ... -
Os especialistas escolares no trabalho de mentoria : desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)This thesis presents a research on the performance of mentors – experienced teachers that guide and support early-stage teachers in their initial teaching practice – during their participation in an online program for ... -
A concepção de qualidade na Revista Ensino Superior (SEMESP) no período de 2000 a 2010
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)The present work of this objective of understanding how the conception (conceptions) of quality of the Private Higher Education expressed in the Ensino Supeiror Magazine (SEMESP) is treated, in the context of marketing, ... -
Estudos bibliométricos sobre educação indígena : frente de pesquisa, vida média e obsolescência da literatura citada em teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)The indigenous education in Brazil has its founding milestone in the first catechetical actions of the Jesuits in the second half of the sixteenth century. In this long trajectory up to the present day the education of the ... -
A calmaria dos caminhos tortuosos : construção e método do Trivium medieval
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)This dissertation is to analyze the construction and teaching method of the three liberal arts (grammar, logic and rhetoric) middle age historically known for Trivium. For this purpose, the dissertation aimed to analyze, ... -
Condições de produção e legitimação da etnomatemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)How to map the research in ethnomathematics in Brazil? This was the initial question and the starting point for the constitution of the present study. To study the conditions of production and legitimization of ethnomathematics ... -
Trabalho e subjetividade do professor da pós-graduação da UNESP : o sentido do trabalho e as relações entre sofrimento e prazer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)This research aims to analyze the work and subjectivity of the professor that works at the postgraduate program of UNESP, comprising the relationships between distress and delight, compliance and strangeness regarding the ... -
O corpo litúrgico do Estado - um ensaio sobre a disputa pela soberania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/07/2017)This thesis aims to investigate the intersection between the theological-political sphere and the subjectivation process in the modern era. Through genealogical procedures, it was intended to inquire the birth/origination ... -
Processos educativos em práticas docentes de sociologia : perspectivas para a educação das relações étnico-raciais no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This study aims to identify, describe and understand The development of education of ethnicracial relationships in a teaching practice held in Sociology classes in high school that help in the appreciation of history and ... -
História da Escola Normal do Colégio Providência de Mariana – MG (1902 - 1930)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)The current work is inserted in the investigations proposed at the History of the Education field, following the researches refered to the History of Institutional Education. The object of our analysis is the Normal School ... -
O Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP) e o ensino da língua materna em uma rede particular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The evaluative act is present in daily actions and cannot be absent from the educational field. In the school institution, it is represented in different dimensions, which must have a dialogue and subsidize reflections on ... -
Sofrimento e prazer no trabalho : um estudo sobre os processos de saúde-doença de professores da educação municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)The present research aims to understand and analyze the suffering in the work from the perspective of the teacher of Basic Education. As suffering and pleasure are not incompatible, but a contradictory and inseparable pair, ... -
Escola Industrial de Jaú : contexto político-econômico da criação e os primeiros tempos (1939-1960)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)The Joaquim Ferreira do Amaral Industrial School in Jau, since the first years of operation was designed to train the student for the imminent industrialization and urbanization of the city. Considering this aspect, the ... -
Práticas pedagógicas coletivas com flauta doce : uma proposta de formação continuada de educadores e educadoras musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)In the initial formation of the musical educator, in the context of the undergraduate courses in music, one has the recorder as one of the instruments that can be used by this professional in his teaching performance. ... -
Pena de ouro : escrevendo processos de educar e educar–se na roda de capoeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The main objective of this research was to identify, describe and understand the educative processes triggered in the relationship Master and Apprentice, in the context of Capoeira classes of the Cultural Association and ... -
Gestão democrática da escola pública : a participação como princípio da democracia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)This paper analyzes the basis of participation, as a principle of citizenship and democracy, in order to understand its limits and possibilities when they are applied to educational processes, especially those referring ... -
Programas de formação continuada de professores da rede pública municipal de ensino de Limeira (1996 – 2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2017)This work presents the programs of continuous teacher training in the municipal public-school system of Limeira, from 1996 to 2012, when different continuing education programs with different theoretical and methodological ... -
CACS-FUNDEB : território de subjetividade e de possibilidades de práticas democráticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)In this work the object is the discourses articulated by members of the CACS-FUNDEB (Council for Social Monitoring and Control) of cities in the interior of the State of São Paulo during the years 2015 and 2016. The aim ...