Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 281-300 de 1280
-
Kafka educador: um estudo sobre a frieza formativa por meio das narrativas animais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2020)This doutoral thesis stablishes a dialog between education and literature to aim enlarge the perspectives over academic training. We live in a time with easy access to the information and several scientific and technological ... -
As rodas de leitura em prisões e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/04/2020)The following study analyzes the educational processes which happen in Rodas de Leitura in a correctional facility in the state of São Paulo, Brazil. Our interest for the subject has arrived from our participation through ... -
O Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do IFSP: contribuições na perspectiva de seus participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)In the year of 2017, the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) was linked to the Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (Professional Master’s ... -
Tecnologias digitais no campo da educação no Brasil: distribuição do capital científico entre 1996 e 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/02/2020)This is the report of a doctoral research that investigated the phenomenon of the distribution of scientific capital on several fronts in researches about Digital Information and Communication Technologies (DTIC) within ... -
A relação entre a arquitetura escolar e o processo de ensino e aprendizagem: levantamento a partir dos bancos de dados da ANPED e da Capes entre 2005 a 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/04/2020)This research aims to understand how the School Architecture theme, its object of study, has been considered within the History of Education area. The general objective of the research is to perceive within the highlighted ... -
Legados de políticas públicas de atenção integral à primeira infância: comparação entre os programas Primeira Infância Melhor (PIM, Rio Grande do Sul, Brasil) e De Cero a Siempre (Colômbia)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)The study is part of education and public policies of children fields, highlighting theme of integral early childhood care programs (IECP), as a right established between zero and six years ages. Currently, ... -
Paradoxos e estratégias de adaptação na trajetória universitária discente em relação às metodologias ativas no curso de Medicina da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The present thesis has as object of investigation the trajectory of students of a medical course that presents the curriculum organized through active learning methodologies. Its research problem is the understanding of ... -
Os espaços dos bebês na creche: contribuições das produções científicas brasileiras (2009-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)The theme of spaces, as shown by the official Brazilian documents and the existing literature, has increasingly revealed its importance in daily pedagogical practices with babies in daycare centers. In this sense, the ... -
Correlação do IDEB 2015 com os indicadores educacionais: a situação atual das unidades federativas do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)The present work continues the research developed in my master's degree, entitled Mapeamento Quantitativo dos Impactos da Gestão Democrática no Desempenho das Escolas Públicas no Ideb 2013. Since we observed that the vast ... -
Percepções de um grupo de professores do ensino médio sobre a ideia de "bom" e "mau" aluno na cidade de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This work’s main goal is to analyse aspects that bases the “good and bad” idea that a group of high school teachers have about their students, in order to comprehend in which notions (social, moral, pedagogic, etc.) these ... -
Necessidades formativas de professores que atuam nos espaços de privação de liberdade em Cuiabá e Várzea Grande-MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2019)The educational actions developed by professionals of Basic Education of the state schools of Mato Grosso take place in the school spaces through a study project elaborated “from a situational diagnosis with the use of ... -
O bullying em publicações acadêmicas brasileiras nas bases de dados Scielo e Capes entre 2008-2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This dissertation refers to an investigation developed in the scope of DEFORGES - Group of Studies and Research in School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ development. It was elaborated in order to ... -
Permanência universitária: quando o pedagógico se une ao econômico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The subject of this research is part of the studies on the expansion and inclusion of Brazilian public higher education. We have as analysis object the university permanence from the students experiences who participate ... -
Criança e infância nas obras de Arthur Ramos: estudos da infância no Brasil a partir de produções nacionais da década de 1930
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research refers to a bibliographic study developed with the purpose of presenting a cartography of childhood studies in Brazil, particularly during the 1930s, taking as reference the works of Arthur Ramos. For the ... -
Análise dos desafios e perspectivas do curso de licenciatura em educação do campo, campus de Arraias, estado do Tocantins
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/04/2020)The present thesis presents a study on the Rural Education Licenciature Course (LEdoC) of the Federal University of Tocantins, Campus de Arraias, analyzing to what extent the conditions of its materialization contribute ... -
Sentidos e significados a partir de práticas de geometria na perspectiva lógico-histórica explicitados por estudantes do 6º ano em situações desencadeadoras de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research aims to (1) create an environment conducive to the development of Learning Displacement Situations (SDA) in the context of a classroom with 6th grade students and (2) to investigate the meanings and meanings ... -
10 teses sobre experiência e educação: leituras deleuzianas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This survey has an analytical theoretical and bibliographic incuse, and aims at discussing about the concept of experience present in the French philosopher Gilles Deleuze’s thought and about his distinction before the ... -
Atravessamentos visuais e arteiras infâncias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)We live in times characterized by the ubiquity of images, which are exposed to us excessively every day. The children of times like these are already born immersed in this imagetic world, which educates, teaches, models ... -
Pedagogia Hospitalar: revisão integrativa de pesquisas qualitativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)Introduction: The process of hospitalization is sometimes a moment that brings suffering to the lives of children and this time can interfere in their physical, emotional and cognitive development. The conjunction between ... -
A prática social da mediação no fútbol callejero: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)Through the course of the university degree in Physical Education I realized that education is not restricted to the school environment. We educate ourselves with each other at all times and spaces. From this new perspective, ...