Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 301-320 of 1280
-
Ensino coletivo de violão em um assentamento do movimento dos trabalhadores rurais sem terra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)The present work proposes an investigation on educational processes arising from the social practice of collective guitar teaching in a Landless Workers' Movement - MST, located in the city of Serra Azul - SP. We understand ... -
Ginástica e educação física no instituto Benjamin Constant de 1930 a 1979: entre a conformação e a formação humanística da pessoa cega
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2019)This research investigates the development of Gymnastics with its subsequent unfolding in the discipline Physical Education at the Benjamin Constant Institute (IBC) in the temporal cutout from 1930 to 1979. The IBC was ... -
Música brasileira no ensino coletivo de flauta transversal: um olhar para os saberes dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This study was carried out during the collective flute teaching classes at Projeto Guri, in the city of Ribeirão Preto, in the interior of the state of São Paulo. Projeto Guri is a socio-cultural music education program ... -
O processo de alfabetização e letramento na transição da educação infantil para o ensino fundamental no município de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This master's dissertation is linked to the research line State, Politics and Human Training, of the Postgraduate Program in Education - PPGE / UFSCar, under the guidance of Professor Maria Iolanda Monteiro. The research ... -
Política de ampliação do ensino fundamental para nove anos: percepções de professoras de uma escola da rede municipal de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research is inserted in the discussion field of enlargement of the primary education to nine years of duration, officialized, in Brazil, by the Law Nr. 11.274, in 2006. This law changed the length of primary education ... -
Violências simbólicas retratadas por fábulas: espaços de diálogo em uma escola estadual de ensino integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This work aimed to identify and analyze what Middle School and High School students understood about symbolic violence, with reflection on violence in three planes: in society, school and interpersonal relationships. The ... -
As representações sociais de ciência: um estudo a partir de um curso de licenciatura em ciências biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This is a qualitative research aiming to investigate Science social representations of Biology’s undergraduate students and the possible relationships with their process of initial teacher training, focusing on the question: ... -
Programa bolsa família e a relação com a pobreza, desigualdade social e educação: concepções de educadores paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This research aims to analyze the Sao Paulo State's educators conceptions (including directors, coordinators and teachers) about education, poverty and social inequality, added by the analysis about how Brazilian assistance ... -
A categoria trabalho nos cadernos de sociologia do ensino médio da rede pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)Esta disertación analiza el enfoque que el Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo: caderno do professor, referentes a la asignatura de sociología, o simplemente Cuadernos de sociología, concibe la categoría ... -
Representações de estudantes de uma comunidade ribeirinha sobre a floresta amazônica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This research aims to identify the representations about the Amazon Forest of the people who live in it, that is, students of the elementary school, looking for relations with their social surroundings and schooling. Thus, ... -
O desenvolvimento tecnológico e o pensamento computacional na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This research aims, as a general objective, understand the relation between children’s education and digital technology, and as specific goals to analyze: authors’ contribution, since 2000, which researched technology usage ... -
Música comunitária em um projeto social de lazer: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/11/2019)We researched a practice in community music, conducted with children and youth participating in the project Experiences in Diversified Leisure Activities (VADL) in partnership with the project More Than Football (MQF). ... -
Elementos da constituição da identidade docente de professoras iniciantes da educação infantil e do ensino fundamental - anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)Teacher education and professional development are occupying considerable prominence in the Brazilian educational research scenario. We understand that there are several aspects that enable this development, and that the ... -
A formação de conceitos científicos em crianças de cinco anos fundamentada em mediações sistematizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)The Thesis was based on the theoretical framework of Historical-Cultural Theory based on the studies of Vigotsky, Luria, Leontiev, Elkonin, Mukhina, Galperin, who brought fundamental contributions about the concepts developed ... -
Violências, conflitos e indisciplinas: discursos em três escolas de educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2020)This thesis is part of the line of research on Education, Culture and Subjectivity, of the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (UFSCAR). It aims to analyze the statements, the singularities, ... -
Experiência estética e o ensino de música: um estudo de caso da prática docente de um professor de uma escola pública do ensino fundamental no município de Maringá-PR
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2020)The objective of this study is to analyze the teaching of music in the art discipline in the early years of elementary school, highlighting the formative and aesthetic aspects, based on the theoretical framework of the ... -
O cálculo do esquecimento: o papel de mediação das redes sociais na produção de violência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)This research, based on the critical theory of society, aims to identify the determinants of barbarism condition lived by contemporary society, which is characterized by high rate of technological development, manly in ... -
Metodologia estrangeira, prática brasileira? Análise das ações da plant-for-the-planet no Brasil para o ensino das mudanças climáticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This dissertation aims to analyze in a critical way the potentialities and the gaps of the methodology of the German organization Plant-for-the-Planet in Brazil to teach climate change to Brazilian children and youngsters. ... -
Processos de construção da identidade de mentoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This present research project comes from the work performed in an intervention research called “Teacher Professional Development of experienced teachers and beginners: Hybrid Mentoring Program (HMP)”, financed by FAPESP/São ... -
Interculturalidade e prática docente Pataxó
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)This research aims to investigate the pedagogical practices of teachers at the Pataxó Boca da Mata Indigenous School, TI Barra Velha, Porto Seguro, Bahia, in the possibility of understanding how intercultural proposals are ...