Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 461-480 of 1280
-
Minha vida é o rock and roll: processos educativos na prática social do rock entre músicos da cidade de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)The goal of this research was to study and to understand the educational processes from the social practice of Rock through the trajectories of the lives of some musicians from São Carlos. The theoretical purposes start ... -
A extensão popular em educação ambiental e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/12/2017)This research has as social practice the Popular Extension in Environmental Education, developed by an extension group formed by seven people, six students of the Environmental Engineering course, University of Uberaba and ... -
Por detrás das telas: uma análise da postura reativa das vítimas de cyberbullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2017)Cyberbullying is characterized by virtual violence that spreads through the technological media connected to the Internet, in which there is the distribution of repetitive episodes of exposure, humiliation, aggression and ... -
O ruralismo pedagógico no estado de São Paulo nas décadas de 1930 e 1940: as escolas normais, os cursos de especialização, as escolas técnicas e os clubes agrícolas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)During the 1980s and 1940s were marked by the impact between those who defended the urbanization and industrialization of the countries, and the rural persons desired the maintenance of the agrarian economy and the power ... -
De tocaia na infância: uma análise da proposta pedagógica da escola Toca do Futuro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)The present dissertation work aims to analyze aspects of the pedagogical proposal of the Toca do Futuro, school of application of the Toca Institute. Toca Institute is a non-profit organization that develops actions and ... -
Andarilhos da esperança: estudo sobre a luta política impulsionada pela vida na rua e seus processos educativos sistematizada na experiência do Fórum da População de Rua de São Carlos/SP entre 2016 e 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The more than 100 thousand people living on the streets in Brazil, without fundamental rights access is the result of a life organization system whose primary elements are: profit and private property; individualism and ... -
Educação das relações étnico-raciais : processos educativos decorrentes de uma intervenção com africanidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)The education of ethnic and race relations has been shown as an effective way to fight against racism and the discrimination existing in daily life of Brazilian Society, practices supported by the permanence of the myth ... -
Política de avaliação de sistema e a gestão do resultado da prova Brasil na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This study thematized the construction of the theoretical and practical process of the educational evaluation regarding the use of the results in the decision making in relation to what was proposed to evaluate, considering ... -
Letramento matemático e histórias infantis : significações matemáticas em um 2º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)This research is based on a qualitative methodological approach and investigates the mathematical meanings produced by Second Grade students and how they are evidenced when in the Mathematical teaching with children’s ... -
Meta-avaliação das políticas de cotas : um estudo de processos nas universidades estaduais paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2018)This thesis have accomplished a meta-evaluation of quota policies in Paraná’s state public universities. The general objective was to analyze the evaluations processes regarding the similarities and differences, potentialities ... -
Organização do trabalho docente na educação a distância : implicações da polidocência no contexto da Universidade Aberta do Brasil (UAB)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)The Distance Education has undergone significant changes that concerns the way in which the teaching work is organized. In the modality, not just one, but multiple professionals should work in consonance to guarantee the ... -
Músicas que ultrapassam as estruturas regidas por números : uma análise de práticas matemáticas em construções de instrumentos musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/11/2017)The aim of this research is to show how the practices expressed in the relations, discussions and the scenarios of musical instrument constructions are not restricted to a mathematical practice that can be considered ... -
Pesquisas no campo da didática : subsídios ao ensino e à aprendizagem de conteúdos e desenvolvimento de habilidades e competências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Considering the Brazilian education's fragility, expressed in the low scores of students in national and international standardized tests, and considering the current context of the information society, in which mastering ... -
Educação física na medida socioeducativa de internação : um estudo sobre práticas educativas e mecanismos de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)Non-school physical education is instituted as a pedagogical dimension inherent in the implementation of socio-educational measures detention, to juvenile delinquence in the State of São Paulo. This non-school social ... -
Conflitos, violências escolares e reconhecimento social : concepções de educandos e educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)This research approached theoretical references such as the theory of social recognition; the theory of social conflict; conflict theory and sociology of experience in order to answer the research questions: what are ... -
Educação não-formal e divulgação de astronomia no Brasil : atores e dinâmica da área na perspectiva da Complexidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/08/2017)This research focuses on non-formal education and dissemination of astronomy in the Brazilian context. In previous works, we have already investigated this theme and obtained, through a Delphi study, an overview of the ... -
Interiorização da UFG na regional Catalão : reflexões sobre as condições de trabalho do docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)In this research, we aimed to investigate the working conditions of UFG teachers in the Regional Catalão, in the process of expansion and internalization of federal universities, from 2006 to 2014. The theoretical studies ... -
A Congada de São Benedito em Ilhabela : processos educativos entre participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)South Motricities are motricities that constitute and sustain themselves in the ways of being and being in the world, in the ways of understanding the human, the universe and nature, of people, communities and peoples who ... -
Discursos (des)valorizados sobre a avaliação: compreensão dos movimentos discursivos da ABMES e da Andifes no mercado linguístico das políticas públicas de avaliação da educação superior brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)This work aims to identify which were the political discourses of educational agents regarding the evaluation of higher education were articulated towards the evaluative State in the formulation of public policies of higher ... -
“Bagulho do pensamento” : a relação com o saber de jovens estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This work has as theoretical base the proposition "relation with the knowledge" of Bernard Charlot and as pillar, reflections on the process of teaching and learning. The objective is to understand the relationships ...