Now showing items 21-40 of 993

    • Violências simbólicas retratadas por fábulas: espaços de diálogo em uma escola estadual de ensino integral 

      Rosa, Célia Maria; http://lattes.cnpq.br/6175189001835554 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      This work aimed to identify and analyze what Middle School and High School students understood about symbolic violence, with reflection on violence in three planes: in society, school and interpersonal relationships. The ...
    • As representações sociais de ciência: um estudo a partir de um curso de licenciatura em ciências biológicas 

      Souza, Tamires Cristina de; http://lattes.cnpq.br/1534696969971001 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This is a qualitative research aiming to investigate Science social representations of Biology’s undergraduate students and the possible relationships with their process of initial teacher training, focusing on the question: ...
    • Programa bolsa família e a relação com a pobreza, desigualdade social e educação: concepções de educadores paulistas 

      Wellichan, Viviane; http://lattes.cnpq.br/4504861843468971 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This research aims to analyze the Sao Paulo State's educators conceptions (including directors, coordinators and teachers) about education, poverty and social inequality, added by the analysis about how Brazilian assistance ...
    • A categoria trabalho nos cadernos de sociologia do ensino médio da rede pública do estado de São Paulo 

      Monzelli, Arthur Guilherme; http://lattes.cnpq.br/4460985682530860 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      Esta disertación analiza el enfoque que el Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo: caderno do professor, referentes a la asignatura de sociología, o simplemente Cuadernos de sociología, concibe la categoría ...
    • Representações de estudantes de uma comunidade ribeirinha sobre a floresta amazônica 

      Souza, Adriana Costa de; http://lattes.cnpq.br/2259147322304589 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      This research aims to identify the representations about the Amazon Forest of the people who live in it, that is, students of the elementary school, looking for relations with their social surroundings and schooling. Thus, ...
    • O desenvolvimento tecnológico e o pensamento computacional na educação 

      Vieira, Kayenne Dias; http://lattes.cnpq.br/4319766831998819 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      This research aims, as a general objective, understand the relation between children’s education and digital technology, and as specific goals to analyze: authors’ contribution, since 2000, which researched technology usage ...
    • Música comunitária em um projeto social de lazer: processos educativos decorrentes 

      Arruda, Murilo Ferreira Velho de; http://lattes.cnpq.br/1954443702803934 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/11/2019)
      We researched a practice in community music, conducted with children and youth participating in the project Experiences in Diversified Leisure Activities (VADL) in partnership with the project More Than Football (MQF). ...
    • Elementos da constituição da identidade docente de professoras iniciantes da educação infantil e do ensino fundamental - anos iniciais 

      Pinheiro, Tarciana dos Santos; http://lattes.cnpq.br/9079868283661393 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      Teacher education and professional development are occupying considerable prominence in the Brazilian educational research scenario. We understand that there are several aspects that enable this development, and that the ...
    • A formação de conceitos científicos em crianças de cinco anos fundamentada em mediações sistematizadas 

      Silva, Eliane Nicolau da; http://lattes.cnpq.br/6467415058434159 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
      The Thesis was based on the theoretical framework of Historical-Cultural Theory based on the studies of Vigotsky, Luria, Leontiev, Elkonin, Mukhina, Galperin, who brought fundamental contributions about the concepts developed ...
    • Violências, conflitos e indisciplinas: discursos em três escolas de educação básica 

      Marchetti, Rafaela; http://lattes.cnpq.br/3989487800835596 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2020)
      This thesis is part of the line of research on Education, Culture and Subjectivity, of the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (UFSCAR). It aims to analyze the statements, the singularities, ...
    • Experiência estética e o ensino de música: um estudo de caso da prática docente de um professor de uma escola pública do ensino fundamental no município de Maringá-PR 

      Silva, Rosangela Trabuco Malvestio da; http://lattes.cnpq.br/6348015771508371 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2020)
      The objective of this study is to analyze the teaching of music in the art discipline in the early years of elementary school, highlighting the formative and aesthetic aspects, based on the theoretical framework of the ...
    • O cálculo do esquecimento: o papel de mediação das redes sociais na produção de violência 

      Silva, Mariana Bergo Damaso; http://lattes.cnpq.br/2135099952877999 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      This research, based on the critical theory of society, aims to identify the determinants of barbarism condition lived by contemporary society, which is characterized by high rate of technological development, manly in ...
    • Metodologia estrangeira, prática brasileira? Análise das ações da plant-for-the-planet no Brasil para o ensino das mudanças climáticas 

      Araripe, Evelyn de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/7312438421436435 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      This dissertation aims to analyze in a critical way the potentialities and the gaps of the methodology of the German organization Plant-for-the-Planet in Brazil to teach climate change to Brazilian children and youngsters. ...
    • Processos de construção da identidade de mentoras iniciantes 

      Silva, Jéssica Francine Ferreira da; http://lattes.cnpq.br/6409780426691677 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This present research project comes from the work performed in an intervention research called “Teacher Professional Development of experienced teachers and beginners: Hybrid Mentoring Program (HMP)”, financed by FAPESP/São ...
    • Interculturalidade e prática docente Pataxó 

      Folegatti, Carla Viviani Silveira; http://lattes.cnpq.br/1255399364078691 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)
      This research aims to investigate the pedagogical practices of teachers at the Pataxó Boca da Mata Indigenous School, TI Barra Velha, Porto Seguro, Bahia, in the possibility of understanding how intercultural proposals are ...
    • Um estudo sobre o vazio educacional no Brasil colonial 

      Souza, Everton Aparecido Moreira de; http://lattes.cnpq.br/5018518888260743 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      This work will analyze the building, development and deconstruction of Jesuit system education which has had place in colonial Brazil. If we consider that this period is still few explored in the academic field, we see ...
    • Representações sobre o feminino em sequências fílmicas de animações 

      Ohe, Ana Paula Trofino; http://lattes.cnpq.br/5203418212001034 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      Animation cinema is increasingly consolidating itself as a booming market in which blockbuster and box office success ensures the continuation of various narratives, adding new adventures and characters to the original ...
    • O professor mediador-orientador na modelagem matemática: movimentos de constituição de uma representação docente 

      Cambi, Betina; http://lattes.cnpq.br/3060279988975263 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)
      This research aims to analyze utterances related to the role of the teacher who develops Mathematical Modelling activities, in order to discuss some conditions that allowed the construction of a pedagogical truth about ...
    • A nucleação escolar no assentamento Vila Amazônia em Parintins/AM e a precarização das condições de acesso, permanência e qualidade social da educação no campo. 

      Souza, Rosana Ramos de; http://lattes.cnpq.br/0007922442999427 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)
      This work arose from my restlessness at the inequalities in educational supply for populations living in the regions furthest from urban nuclei in the Amazon region. In family life and with known people, in social relations ...
    • Possibilidades de desenvolvimento da atenção voluntária com crianças de 5 anos 

      Graciliano, Eliana Cláudia; http://lattes.cnpq.br/0625010055861672 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      The research question that guided this doctoral work was: What concepts and strategies are used in the routine of a classroom with 5 year old children during the development of these children's voluntary care? The general ...