Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 621-640 of 1282
-
Prática musical coletiva na Orquestra de Metais Lyra Tatuí : contribuições para o desenvolvimento humano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)This study was made with Lyra Tatuí Brass Orchestra (Orquestra de Metais Lyra Tatuí), a collective music practice project, attending people from 5 to 24 years old which was created in 2002, in Tatuí city, countryside of ... -
O Colégio Universitário (COLUNI) da Universidade Federal de Viçosa (1965-1981) : formar para a universidade e garantir a qualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)This thesis is a result of a study with the objective to analyze the founding and consolidation process of the University College of the Federal University of Viçosa (COLUNI), in the period between 1965 and 1981. The ... -
A teoria do professor reflexivo no processo de formação continuada de professores : uma análise crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The purpose of this research consists in understanding how the reflective teacher theory has guided or/and been basis to continuing education practices in a Regional Education Centre of the São Paulo state. This is a ... -
Formação de professores e tecnologia digital: um estudo sobre a utilização do jogo Musikinésia na educação musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2016)Currently higher education institutions are under pressure given to the current demand for innovation of their efforts, not only in the context of research, but also in relation to education. The technological context for ... -
Mediações e distinções entre associativismo e sindicalismo de professores públicos no Ceará (1962- 1992) : A APEOC/Sindicato e o SINDIUTE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)This study discusses the mediations and distinctions between association and teacher union, from the unionism phase to the formation of the teacher unions APEOC and SINDIUTE, in Ceará. In the early phase of unionism in ... -
Processos educativos construídos com participantes do projeto vivências em atividades diversificadas de lazer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/07/2015)Children, adolescents, young people and all human beings, as such, have the right to respect, human dignity, the fun, the enjoyment of pleasure, to his body, the most diverse space/time/living contexts in social practices, ... -
Prática social lazer de um grupo de mulheres do Jardim Panorama - Rio Claro – SP : processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)This study was developed in Multisport Jardim Panorama Gym, outlying district of the city of Rio Claro, in the state of São Paulo, with a group of twelve women who meet weekly for exercise, hiking, play and chat in leisure ... -
Arte na educação infantil e o desenvolvimento das funções psíquicas superiores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/06/2015)This research aims to analyze and discuss mediating activities that use Art in Childhood Education as a way to promote the development of the Higher Psychical Functions. The research was led by the following question: ... -
O Programa de Medidas Socioeducativas em Meio Aberto : educação ou reprodução do aprendizado da rua?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/10/2015)This research focuses on looking at the life trajectory of young people in conflict with the law living in the county of São Paulo-SP, which introduces new forms of performance of socially marginalized youths, questioning ... -
O conceito de função nas pesquisas dos Encontros Nacionais de Educação Matemática (1987-2013)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This study aimed to investigate which reveal the research published in the eleven editions of the Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) occurred in the period between 1987 until 2013 in relation to the concept ... -
Potencialidades de notícias publicadas por mídias de grande acesso para a incersão de física moderna no ensino médio – o caso LHC
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/08/2015)Scientific discoveries and large experiments usually become object for mass media and scientific disclosure. Contact with this material can, in many ways, contribute to the teacher's work in the classroom. This paper has ... -
O impacto da política de inovação sobre o trabalho do professor-pesquisador da Universidade de São Paulo, campus Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2015)This study aims at analyzing the constraints in the work of the professor-researcher in regard with the innovation policies. The hypothesis is that the current innovation policies progressively link the work of the ... -
Crianças da zona rural e a escola urbana : experiências e significados construídos com uma turma do 3° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2016)The reproduction of 'urban x rural' hierarchy is filled from the stigmatizing understanding that living in rural areas is social and cultural inferior. According to this, with the increasing insertion of children from rural ... -
O ensino de filosofia na Reforma Gentile (1923- 1925)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2015)The objective of this research is to develop a study around the teaching of Philosophy in the Italian secondary schools, based on the education reform fostered by Giovanni Gentile, Ministro della Pubblica Istruzione ... -
Processo de elaboração de uma matriz curricular : especificidades do ensino e aprendizagem de língua espanhola no CEL-São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2015)This research aims to investigate the process of construction and implementation of the Spanish language Course Curriculum at a Language Center located in the countryside of São Paulo. Therefore, as observed in the ... -
Alteridade na educação : o sentir o si e o outro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/03/2015)The study presented here is of a theoretical nature, and aims to carry out a literature review of issues related to diversity, otherness, difference and sexuality in education, with a focus on French contemporary theorists: ... -
Análise da formação do profissional de administração a partir de dissertações e teses produzidas em Programas de Pós-Graduação em Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2015)The research deals with the formation of the Management professional, through the analysis of thesis and dissertations produced in graduate programs in Education. Is constituted as bibliographic research, having been ... -
Dermeval Saviani : professor intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/12/2015)This work has as its theme the life and academic career of Dermeval Saviani and their contributions to the educational debate in Brazil, from the consideration that he became an intellectual proponent. He’s graduated in ... -
Processos educativos vivenciados em experiências de comunicação popular na Mostra Audiovisual de Cambuquira-MG (MOSCA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)The current thesis is dedicated to research the educational processes that are lived deeply in experiences of popular communication in Mostra Audiovisual de Cambuquira-MG (MOSCA). We intend to understand together with the ... -
Forças armadas e educação : o Colégio Militar de Campo Grande – MS (1993-2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2011)This research work has as its object of study the relationship established between the Colégio Militar de Campo Grande, created in 1993, and the historical context in South mato-grossense ensues with the end of the cold ...