Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 761-780 of 1294
-
Uso dos recursos tecnológicos nas práticas dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2014)The integration of technological resources in teaching and learning process assigns to education a need for new thinking and sets new challenges to the routine of the classroom, leaving the teacher to review practices and ... -
Significados construídos por crianças sobre suas experiências no projeto "Construindo o Amanhã"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2014)Researching with children means a meeting with our inner child, our biggest wishes, and also our biggest fears. The concern in listen to what children have to say about their experiences is awaken by the desire to know ... -
Função, composição e funcionamento dos Conselhos Escolares: participação e processos democráticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)The School Councils (SC) can strengthen democratic management of schools to improve the quality of education. Therefore, it is important that studies be conducted to identify the function, composition and functioning of ... -
A atividade discente na universidade: os impactos da produtividade acadêmica na formação dos estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This research examines student activity in university area, focusing a discussion of the impacts of academic productivity in students' education, in which discuss social, ethics and policy university, directed to the ... -
Formação de professores iniciantes: o Programa de Mentoria online da UFSCar em foco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2014)O objetivo desta pesquisa foi analisar se e de que maneira o Programa de Mentoria online, oferecido pela Universidade Federal de São Carlos (2004-2007) contribuiu para a formação de professores iniciantes, participantes ... -
Avaliação institucional: o caso da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2014)This dissertation aims to investigate the performance of the Self Evaluation Commission (CPA) in conjunction with the processes of institutional self-evaluation, for both make use of a case study in UFSCar that the division ... -
Mulheres negras e seus cabelos: um estudo sobre questões estéticas e identitárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)The identity construction process in black women, starting from the relation that they have with their hair , it is the proposal of this study and based on discrimination regarding gender issue, and mainly ethnic-racial, ... -
Uma análise macroeconômica da tendência da pós-graduação: um estudo sobre a UFMG
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2014)The objective of this thesis was to analyze changes in the graduate level program of education at the Federal University of Minas Gerais (UFMG) Brazil, between 2000 and 2010 after Brazil adopted a new model of economic ... -
Resgate histórico das escolas rurais em São João da Boa Vista - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This paper aims to present and analyze fragments of the history of rural education in São João da Boa Vista, in the state of São Paulo. Referring to the principle of totality, the work brings some notes on education in the ... -
Trabalho e educação no Assentamento Guarani
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)The agrarian reform settlements have been configured as a territory in costant dispute for capital, through agro-industrial partnerships, and are legalized by Ordinance state 77/2004, which allows the cultivation of the ... -
Formação de educadores musicais: em busca de uma formação humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/02/2014)This research is based on Paulo Freire, Carlos Rodrigues Brandão and Ernani Maria Fiori ideas about education for dialogue, respect and not oppression, known as humanizing education. According to that, authors as HJ ... -
Uma análise da perspectiva investigativa em material didático de ciências: coerência com a proposta pedagógica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/02/2014)In the present research, we analized the pedagogical proposal from the learning system of SESI/SP, implanted in the educational web of the city of Araraquara, inland São Paulo. The four books to teach Science recommended ... -
A prática social - viver no mundo da rua - e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)Due to the inequalities produced by the current socio-economic system that generates the dehumanization of some social groups, such as the street population of Brazil´s cities, it is urgent to consolidate processes of ... -
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2014)The project objectives are to investigate the knowledge of three teachers from kindergarten, while in training in the context of Curriculum Activity of Integration, Education and Research (ACIEPE), Ludic Science for Kids: ... -
A produção de sentidos e significados matemáticos por estudantes do último ciclo do ensino fundamental por meio da leitura da obra "O homem que calculava"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/03/2012)This research aims to analyze the production of meanings that were articulated by students of grades of elementary school , while reading the book : " The Man Who Counted ." Thus , based on the assumption that reading ... -
Educação musical a distância: base de conhecimento docente para o ensino de teclado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This present study aims to investigate the Knowledge Base for Teaching of teachers working in the field of Distance Musical Education, specifically in the discipline Keyboard 1 (offered in 2011 and 2012) of the Licenciate ... -
Articulação entre questões étnicas e raciais e a Educação de Pessoas Jovens e Adultas em propostas pedagógicas difundidas pelo site do Ministério da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/09/2013)The current research, named Articulation among ethnical and racial issues and the Adults and Young Adults Education in Pedagogical Proposals widespread by the Education Ministry website , unleashed from the personal ... -
Professores iniciantes: como compreendem o seu trabalho?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/02/2014)This research aims to understand which the perceptions and senses attributed by beginner teachers developing their professional career in school organizations are. The research was conducted in Hortolândia city, in São ... -
Práticas pedagógicas de uma professora de educação física de início de carreira: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/12/2013)Early career, presented by its complexity, is still in a little explored topic in the world of teacher education. Given the importance of conducting research on the period and the interest in the implementation of actions ... -
O olhar do aluno mediado pelas tecnologias digitais: o youtube e a (re)definição da relação pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2013)The presence of digital technologies in everyday life of a significant part of human beings occurs increasingly intense way. At the same time, in the classroom space, the repression of feelings consolidates intensely. In ...