Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 124-143 of 308
-
Estágio remunerado, formação, profissionalização e precarização do trabalho docente: um estudo a partir do Programa "Residência Educacional"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2013)The research presented is linked to the Graduate Program in Education Strictu Sensu and objectively reveal the relations of paid internship with the processes of training , professionalization and casualization of teaching ... -
Estudantes de ensino médio e COVID-19: apropriações acerca do conceito de vírus sob a perspectiva vigotskiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/08/2023)This research addresses the formation of concepts from the Vygotskian perspective, through a didactic sequence, whose central theme was the COVID-19 pandemic. The sequence was elaborated and applied in the elective discipline ... -
Um estudo da evolução das concepções de professoras dos anos iniciais sobre a alfabetização científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/01/2020)We understand that the participation of teachers in a collaborative group can promote reflection on their difficulties and study of approaches, perspectives on the teaching of Science, Technology, Society and Environment ... -
O estudo de aula para a implementação da alfabetização científica nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This work addresses aspects of teacher training through a collaborative process that is configured from the Classroom Study approach. The study took place during the COVID-19 pandemic with 13 elementary school teachers ... -
Evasão escolar em uma unidade de ensino médio e técnico: as Etecs em um novo significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)School dropout is a phenomenon present in our society and identified as one of the most serious problems of education in the country. Despite many studies in the area and a series of hypotheses raised, the topic still lacks ... -
Experiências e sentido da participação juvenil na contemporaneidade: um estudo do Levante Popular da Juventude na cidade de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This paper analyzes the participations ways in a social movement of young people in Sorocaba city. It aims to contribute to the discussions about the young people participation and to reflect about educational respect ... -
Extensão Universitária: concepções, regulamentações e potencialidade na formação de professores na UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2017)This work is characterized as a qualitative research of the case study type. It analyzes the conceptions of extension present in the documents that guide the educational processes of the Federal University of São Carlos ... -
É tempo de travessia: os múltiplos caminhos de jovens universitários para a vida adulta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/03/2017)The main objective of this research is to understand the transition modes for the adult life of University students. From comprehensive interviews guided by a semi-directive script, we sought to understand a set of experiences ... -
Fanzines narrativos: um olhar sobre as Identidades Profissionais de Professores de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2017)The present work presents a research of the area of education, in a more specific field of Teacher Training. The research uses Fanzine, here configured as an autobiographical narrative (biograficzine) as an investigative ... -
Uma fábrica-cidade: percepções de duas gerações de trabalhadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2020)This dissertation aims to get to know the perceptions of young and adult workers of Companhia Brasileira de Alumínio about the company they work for. CBA developed peculiar relations with its workers and with the municipality ... -
Filosofias, religiosidades africanas e educação: reflexões sobre o processo de ensino-aprendizagem no candomblé ketu do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/08/2023)This research seeks to detect and analyze how African autochthonous philosophies influence the educational process present in the candomblé of the ketu nation active in Brazil, to identi-fy whether this is responsible for ... -
"Foi o trabalho que apareceu”: experiências de jovens mulheres na limpeza escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/08/2024)This research aims to describe and analyze the experiences of young women inserted in the Young Apprentice Program, who work in the municipal schools of Sorocaba/SP in cleaning functions. Considering the educational and ... -
Fome: Da exclusão social às exigências curriculares para o ensino de Ciências da Natureza.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2022)Hunger is a social problem derived from the way in which the capitalist economic system is articulated, to privilege the interests of large corporations, therefore, privileging the ruling class - through the accumulation ... -
A formação continuada de professores da educação infantil de Sorocaba (SP): uma análise a partir da obrigatoriedade implementada pela Lei 12.796/2013.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/07/2017)The objective of this study is to understand the perceptions of pre school teachers working in the city 's schools about how they perceive the ongoing formation process offered by the Education Department, after the ... -
Formação continuada de professores e avaliação externa: os sentidos atribuídos pelos professores de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)This present paper, initiated in 2013, aims to investigate which meanings are attributed by Portuguese teachers at the State Public Network in a city of São Paulo on the main actions of Continuing Education offered by the ... -
A formação continuada de professores formadores do Cefapro de Barra do Garças (MT): um olhar sobre o processo formativo com enfoque na construção de saberes profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2014)This study has as object of research the continuing education of the teacher trainers of the Training Centre of the State of Mato Grosso (CEFAPRO), aiming to investigate how the training process is composed in the Cefapro ... -
A formação continuada do coordenador pedagógico e o trabalho de formação junto aos professores especialistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2019)This study has as main goal to comprehend the possibilities regarding the multidisciplinary training of the pedagogical coordinator and how this training process can contrib the work of a specialist teacher. For this ... -
Formação continuada na creche: fatos e fotos que revelam um percurso formativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/11/2017)We understand that it is important and necessary to learn about the profession and teacher training, seeking in the territory of the school the gaps and spaces to strengthen the continuous training, providing the professional ... -
A formação da consciência crítico-filosófica na pedagogia histórico-crítica: a contribuição de Dermeval Saviani
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2020)This dissertation contains the results of the research carried out on the concept of philosophical conscience in Historical-Critical Pedagogy (PHC), considering the contributions originated by Dermeval Saviani. The ... -
A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)Timor - Leste has been considered the first democracy to establish in the XXI century. Timor - Leste’s past was marked by invasions, which resulted in c omplex Education today. This complexity has been materialized ...