Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 246-265 of 292
-
A profissionalidade docente: vivências de professores do Instituto Federal do Acre - Campus Xapuri
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/04/2024)The present study aimed to investigate how teachers at the Federal Institute of Acre - Xapuri Campus understand teaching professionalism. The specific objectives were: to understand teachers' comprehension of teaching at ... -
Profissionalidade e profissionalização na coordenação pedagógica escolar: uma revisão sistemática de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2022)The experience as a school pedagogical coordinator raised some concerns about this role, her training, her specificity as a profession and the professional identity of this role. Faced with such questions, the objective ... -
A profissionalização do docente masculino da Educação infantil: inserção, estabilidade e atravessamentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)The present research linked to the PPGEd of UFSCar - campus Sorocaba, developed with the support of NEPEN (Center for studies and research on educational narratives, training and teaching work), has as main objective: "To ... -
Programa Observatório da Educação e Desenvolvimento Profissional de Professores Iniciantes: um estudo a partir das produçães da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research is linked to the Program of Graduate Studies in Education (PPGEd-So) UFSCar and has as its theme the teacher professional development of beginning teachers in the context of the Program Observatory of Education ... -
O Projeto Alfa Tuning América latina: proposta, discussões e implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2017)Considering the process of the internationalization of higher education and its regionalization beyond borders, this study had the objective of analyzing the structure of the Tuning Project in Latin America (a significant ... -
Projeto Oficina do Saber: sentidos do trabalho de professores na escola em tempo integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2018)The objective of this research was to investigate the meanings given by teachers of a full-time elementary public school of Sorocaba/SP to Project Oficina do Saber, focusing on the challenges and on the possibilities to ... -
O Projeto “Creche & Vida”: História do atendimento a bebês e crianças pequenas na Educação Infantil pública de Sorocaba, SP. (1989 a 1992)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation recovers the historical context of care for babies and young children after the Federal Constitution of 1988, in Sorocaba, São Paulo, Brazil, and analyzes the “Creche & Vida” project. The objective is to ... -
A Proposta Curricular de Ciências no município de São Paulo (2019): aproximações e distanciamentos com a concepção educacional freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)In the field of education, in studies on the curriculum, there are different trends and philosophical positions, some of which are considered critical and others not. However, broader ways of conceiving the curriculum ... -
Rasgando o véu: conservadorismo e antifeminismo em Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Antifeminisms can be understood as opposition to feminisms, and they are related to conservatism, religious fundamentalism, and the growing electoral expression of new right parties on the world stage. This research makes ... -
A relação entre as pedagogias de Célestin Freinet e Adolphe Ferrière: um estado do conhecimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/02/2023)This dissertation aims to map Brazilian research that relates Freinet and Ferrière educators in the period from 2017 to 2021. For this, a State of Knowledge research was carried out. In the survey, 258 published works were ... -
A relação gestão escolar e trabalho docente: estudo de caso numa escola municipal de Votorantim/SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 19/08/2014)In this work we present a qualitative study conducted in a municipal elementary school located in the city of Votorantim (SP). Informants participated in the survey as the team manager (director and education coordinator) ... -
O relato de experiência e a formação docente: mapeamento de dissertações e teses (2012 a 2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2022)When we looked for the experience report as a methodology in the CAPES Theses and Dissertations Catalog database, we did not find any work that has mapped the trends of experience reports that are found in the area of ... -
A repercussão da BNCC na cidade de Sorocaba /SP à luz das teorias pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/07/2020)Abstract: the present work was developed under the methodological guidance of bibliographic, documentary and field research. Researching Brazilian education in times of change that guide its practice towards training people ... -
Repertório sobre a contenção/movimento do corpo: percepções das professoras da educação infantil sobre a prática corporal em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/08/2022)This is a study with greater emphasis on remote teaching in the time of the Covid-19 pandemic, which followed the pandemic moment Covid-19 from contact restriction to the gradual return of classes. Through the qualitative ... -
Representação da mulher nas ciências nos livros didáticos de ciências da década de 1960 até 2010.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)The construction of modern science was historically established as a male activity through the exclusion of women from women in the field of science. The most expressive female return to the scientific scene is relatively ... -
(Res) significação dos saberes docentes para educação infantil, a partir do diálogo com a Etnomatemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 23/02/2015)This research aims to describe and understand the continued formation process in dialogue with EtnoMathematics in a teacher`s group that teach in Children`s Education. The group educated, through a Study Integration ... -
Revisitando o espaço escolar: os sentidos produzidos pelos professores sobre o SARESP na escola prioritária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/02/2015)This study aims to understand the sense made by teachers about the external evaluation called SARESP (São Paulo State System of School Performance Evaluation) in a priority public school in São Paulo?s countryside. Theoretical ... -
A roda girou o Tambu repicou e o Candongueiro ensinou: o Turi Vimba quilombo Cafundó (Salto de Pirapora-SP) tecendo linhas de vida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This study aims to reflect on questions about the narratives, knowledge and resistance of the quilombolas of Cafundó (Salto de Pirapora - SP) that show, with power, other ways of living the world, creating possibilities ... -
Saberes docentes no ensino superior: compreendendo a aprendizagem profissional a partir da pesquisa (auto)biográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2021)The general objective of this work is to unveil knowledge of teaching in Higher Education, from the mapping of academic productions that dialogue with (auto)biographical narratives. For the composition of the corpus of ... -
Saberes docentes, afetividade e formação inicial: um elo possível para educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)With this dissertation, we propose to carry out a theoretical and reflective investigative movement seeking to demonstrate affectivity as something inherent in the educational process. We explain the general objectives of ...