Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 11-30 de 308
-
Aprendizagem de licenciandas de Matemática a partir das práticas vivenciadas em um grupo de pesquisa educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)This research aims to understand the formative experienced by graduate students to participate in studies and research group aimed at the educational practices in mathematics. The research was developed in the group of ... -
Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse para uma educação sexual humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 23/02/2015)This work originated from previous investigations into a liberating curriculum development perspective in teaching about science teenage pregnancy by Freire's thematic approach. Once perceived the production of drive (trieb) ... -
Aspectos de caráter crítico-social no curso técnico em administração integrado ao ensino médio: um estudo de caso a partir dos trabalhos de conclusão de curso dos estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)The technical-vocational education is historically analyzed as promoter of an education that envisages essentially to lead the subjects to the development of professional competences to meet the demands of the labor market, ... -
O ato de ensinar Ciências: limites e possibilidades da prática pedagógica em sua relação com as diferentes concepções de práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/08/2019)The present study had as object of study the teaching of Nature Science teachers from São Paulo state public school, located in the Sorocaba Teaching Board, within the limits and possibilities of the pedagogical practice ... -
Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ... -
Atuação de equipes gestoras para o ensino da matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)This research aims to identify, describe and understand the role of management teams that can favor the performance in mathematics in the initial years. For this, a qualitative research was performed, of the interpretative ... -
Atuação dos orientadores pedagógicos dos centros de educação infantil do município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This study aimed to investigate the role of the Pedagogical Advisor who works in the public network in Early Childhood Education institutions in a city in the interior of São Paulo. As specific objectives were defined: ... -
A atuação dos supervisores no âmbito do PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2016)In this master thesis, I seek to analyze the supervisor's papers and contributions of the PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência) in the various contributions of the program supervisor and implications ... -
Avaliação da aprendizagem nos aprofundamentos curriculares do Novo Ensino Médio: as vivências dos coordenadores de gestão pedagógica geral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2024)La Dirección de Enseñanza de Itapetininga tuvo en 2022 la implantación de la Nueva Enseñanza Media (NEM) establecido por la Ley nº 13.415/2017 concomitante con la ampliación de veintidós escuelas del Programa Enseñanza ... -
Avaliação na educação infantil: percepções de professoras de um centro de educação infantil municipal de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)The objective of this research was to investigate how the teachers of a municipal education center in Sorocaba (SP) perceive the process of evaluation of children in pedagogical practice. The interest in the research theme ... -
Avaliação na educação infantil: sentidos atribuídos por professores na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)This study aims to acknowledge the assigned directions by the teachers who work in daycare centers about early childhood educational assessment from the historical political context of the implementation of the “Guidelines ... -
O bordado-devir nos processos formativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2021)This paper presents the result of an investigation that started from the following question: what relationships can be established between embroidery and teacher education? The work begins with a memorial, through which ... -
Brincar e formação docente: um estudo a respeito de brinquedotecas universitárias brasileiras (1984 a 2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The historical process of education is also related to the concepts built on the ludic and playing over time and the impacts of the same events on the conception of childhood and humanity. Understanding that these processes ... -
Brincar na vida e na docência: trajetórias de formadoras(es) brincantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/02/2020)The research developed in the Master's Program in Education, in line 1 - Teacher training and educational practices, aims to present and discuss experiences of the teachers who play in the formation of teachers of ... -
Brincar, criar e construir : a potência do encontro entre as crianças e os objetos descartados na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2024)Children establish a playful and inventive relationship with the world. Various objects we discard daily, either at home or in industries, carry potential and possibilities. With that in mind, this research was conducted ... -
Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ... -
Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/06/2016)This study aimed present the máster’s dissertation named Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades, held in the Postgraduate Program in Education of the Federal University of ... -
A Capoeira entre os fundamentos e movimentos de criação: um estudo sobre cultura, gênero e sexualidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)This research followed and mapped two experiences of Contemporary Capoeira in the countryside of the state of São Paulo, seeking to identify the displacements in its current dynamics, highlighting their foundations and ... -
Caracterização de possibilidades e contradições na implementação de um currículo crítico no ensino de ciências da natureza pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This work is aresearch, which theme is the characterization of foundations and curricular practices proposals for the natural sciences curriculum implementation by the educacional state network of São Paulo, in order to ... -
Cartografia das normas de gênero: pincelando representações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2018)Based on the biological differences observed in the bodies, Western society constructs definitions, normalizes relationships and assigns distinct social functions to women and men, in order to regulate behaviors and ...