Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 31-50 de 288
-
Cenas e discursos heteronormativos e de gênero na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/12/2020)In Early Childhood Education, binary gender and heteronormative discourses are frequent. I present in this research scenes and discourses of gender and heteronormativity that are articulated with theoretical references ... -
Ciência e imagem: processos criativos de produção de conteúdos visuais para a divulgação científica do projeto ARCA do CEP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)The research has as its theme the Pernambuco Endemism Center, the Alagoas curassow and the research, conservation and environmental education actions of CEP's ARCA project. The CEP is a territory of the Brazilian northeastern ... -
Cinderelas modernas: o que os best-sellers juvenis ensinam sobre ser mulher?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/08/2023)Following Montserrat Moreno's provocation Como se ensina a ser menina, and the intersection between feminist studies and education, the research explores elements that shape the socialization of girls and women through the ... -
Coletivo Cê: processos e percursos de redesterritorialização: aprendendo com a experiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/05/2017)The framework presented here proposes to share a cartography of the processes and paths of the deterritorialization and reterritorialization of Coletivo Cê. It is also a scratch to the surface about the knowledge of ... -
Composição de formação: narrativas (auto)biográficas como acordes do formador-professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/02/2020)The field of formation of the trainer is a recent theme and still little investigated in the educational literature, which justifies the importance of this study. This work is configured as a research-training, because ... -
O conceito de cidadania no ensino de Sociologia no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research sought to answer which is the conception of citizenship resulting from teaching Sociology in the 3rd year of high school, offered by the state of São Paulo, more specifically, at Sorocaba. The desideratum was ... -
O conceito de tolerância e seu valor pedagógico: questões sobre a pluralidade e a coexistência pacífica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)The research now engendered has as a key objective to contribute to overcome the supposed obsolescence that was associated prematurely with the term “tolerance”, especially today. It performs a brief historical contextualization, ... -
Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ... -
Concepções de sustentabilidade e sua relação com as vertentes de educação ambiental: um estudo da UFSCar campus Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2019)Environmental education goes through multiple interpretations. Layrargues and Lima propose three political-pedagogical macro trends of environmental education: conservationist, pragmatic and critical. In the critical ... -
Condicionantes sócio-históricos das políticas públicas no ensino médio: entre o profissional e o propedêutico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2014)This paper investigates the historical and social factors that characterize the context of public policy high school in Brazil aimed at training the student in meeting the demands of the labor market. Examines the theoretical ... -
Condição da mulher e educação feminina no Jornal O Operário (1909-1913): aproximações e distanciamentos entre positivismo e anarquismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)This dissertation has as theme the issue of female education at the First Republic, in Sorocaba/SP, based on the publications present in the newspaper O Operário (1909-1913), especially those that were signed by women. The ... -
Conferências Nacionais dos direitos da pessoa com deficiência 2006, 2008 e 2012: educação em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)The present research analyzes the proposals on Education in the deliberations of the National Conferences of the Person with Disabilities - 2006, 2008 and 2012. First it discusses the social movements of the person with ... -
Congresso Paulista de Educação Infantil - COPEDI: contribuições à formação de professoras/es de Educação Infantil (1998-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2023)The objective of this research was to investigate to what extent the editions of the São Paulo Congress of Early Childhood Education (COPEDI), by bringing current themes in the theory-practice relationship, constitute a ... -
O conhecimento matemático para o ensino e os "por quês" dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2018)The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ... -
Conselho Municipal de Educação de Ibiúna/SP: gestão democrática em perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/06/2022)The objective of the research was to analyze the process of democratic management in the Municipal Council of Ibiúna/SP from the perspective of its councilors regarding decentralization, autonomy and participation in ... -
Conselho Municipal de Educação de Itapetininga: problematizações quanto à gestão democrática, participação e autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/12/2021)The qualitative research entitled Municipal Council of Education of Itapetininga/SP: problematizations regarding democratic management, participation and autonomy, developed by means of bibliographic and documental analysis, ... -
O Conselho Municipal de Educação de Porto Feliz/SP: intercorrências da gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/11/2021)The central objective of this research in the area of education policy and management was to analyze the initiatives and strategies of the Municipal Council of Education (CME) were used to implement democratic management ... -
O conselho municipal de educação de São Roque/SP: a gestão democrática em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)The emphasis of this research was to analyze the unfolding of the democratic management process through the organization and functioning of the Municipal Council of São Roque/SP (C.M.E-SR) in the perception of the councilors. ... -
O Conselho Municipal de Educação de Sorocaba/SP: a gestão democrática e a busca pela qualidade socialmente referenciada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this research was to analyze the main mechanisms and strategies that guide the democratic management influence starting from the organization and operation of the Municipal Educational Council of Sorocaba/SP ... -
A constituição da identidade docente em Educação Física na Base Nacional Comum Curricular: limites e possibilidades à luz da pedagogia freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/12/2020)The aim of this study is to analyze the BNCC in Physical Education for the elementary school from the perspective of the pedagogy proposed by Paulo Freire, explaining in which curricular perspective this document contributes ...