Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 193-212 of 308
-
Memórias docentes e Educação Infantil: diálogos com a formação de professores na cidade de Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)This research focuses on registering and understanding aspects of teacher’s education’s history for Childhood Education in the city of Sorocaba, São Paulo. We intend to build a dialogue about the differences and convergences ... -
A metodologia do Aprendizagem Sequencial nas percepções e ações de participantes de atividades formativas em Educação Ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2014)This dissertation discusses the training workshop “Vivências com a Natureza” (offered by the Associação Brasileira de Vivências com a Natureza, Instituto Romã) from May 2003 until June 2012. The survey consists on mapping ... -
Metodologias ativas de ensino e aprendizagem no Programa de Ensino Integral (PEI): A percepção de professores de uma escola estadual em Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2023)Active teaching and learning methodologies are being studied and widely disseminated as educational practices that seek to build meaningful and innovative learning for students. In the midst of perceived changes in society, ... -
Moldando a nova Pátria: o ensino primário na construção do patriotismo e civismo em Angatuba/SP (1930-1945)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This dissertation has as its theme the development of the civic-patriotic formation that occurred in the city of Angatuba/SP during the first government of Getúlio Vargas (1930-1945), from the pedagogical instruments used ... -
Morrer para nascer travesti: performatividades, escolaridade e a pedagogia da intolerência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This study analyses the narratives of the experiences had in school by six transvestites from the city of Sorocaba (countryside of the State of São Paulo) having the queer perspective as analytic ... -
Movimentos (auto)biográficos: contribuições de uma pesquisa-vida-formação em contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2023)Tomando el año 2020, el primer año de la pandemia de COVID-19, como contexto, esta investigación analiza el conjunto de narrativas (auto)biográficas de tres docentes y tres administradores escolares de educación básica, ... -
Mudando a cena no ensino de ciências: contribuições do teatro problematizador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research analyses which perspective of theatre can be utilised as a method of teaching Science, serving as a dynamic for the construction of scientific knowledge through playful activities. That said, theatrical ... -
Mulher negra e(n)cena: performances, encontros e utopias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)La presente investigación, viabilizada por la concesión de la beca CAPES – Demanda Social, reconoce la existencia de actrices negras en la región de Sorocaba con caminos correlatos. Con contribuición de teorías feministas ... -
Mulheres da esquerda: política, memória e feminismos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2017)This master thesis had as its objective to analyze the relation among Feminisms and the political-party participation of women from left-wing. We start from the following interrogations: how are made the experiences of ... -
Mulheres e educação: gênero, raça e identidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 25/02/2015)This study aims to analyze the participation of women in education and its connection with the actions taken by the Brazilian feminist movement. The Brazilian education experiences the greater participation and better ... -
Narrativas (auto)biográficas e a formação matemática de pedagogos no contexto do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID: diálogos entrecruzados e pesquisa-formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/11/2022)This research, guided by the (auto)biographical approach, is concerned with the identification of marks in the professional teaching constitution resulting from processes of initial teacher education involving undergraduate ... -
Narrativas (auto)biográficas, processos de aprendizagem da docência e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: contribuições para o campo da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2021)The (auto)biographical research in the field of Education associated with the process of teacher education and professional development have been increasingly consolidated in the scientific field. Regarding the link between ... -
Narrativas de pessoas surdas que apreciam a música
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)Several researches demonstrate the importance of music in people's lives. However, in the case of people with hearing loss, this argument is disregarded because there's still a consensus that it is impossible for those to ... -
Narrativas de protesto: a copa das black blocs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This dissertation is the result of empirical monitoring of political demonstrations where young people expressed through the Black Bloc tactic. It is a participant observer report. Seeks, in acts of street protests and ... -
Narrativas educativas de professoras que atuam na EJA: percepções sobre gênero e sexualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/11/2016)This paper reports a research linked to the Center for Studies and Research on Narratives, Training and Teaching Work (Nepen) developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos (UFSCar) ... -
Neoliberalismo e educação: a precarização do trabalho docente e da educação pública no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/05/2019)This paper aims to analyze the developments of neoliberalism in its political-educational, pedagogical and legal aspects in the state of São Paulo during the administration of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB), ... -
"Ninguém quer uma pessoa trans por perto": escolas como espaços protetivos ou reprodutivos da transfobia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/03/2020)This research seeks to analyze the effects that transphobia frequently reproduced in schools can have on the mental health of trans people. The school proves to be a very determinant space in the mental health and well-being ... -
No caminho de Tikorê, um lagarto: cartografias do percurso do cuidado na educação: aprendendo com o povo Dagara e a filosofia ubuntu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2016)This dissertation presents the route of a reasearch performed in two elementary municipal schools in a town near Sorocaba (SP). Here we use the african traditional culture Dagara and the ubuntu philosophy to recreate ... -
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 24/02/2015)This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience ... -
Um olhar crítico-libertador sobre o movimento de construção curricular da rede municipal de Sorocaba entre 1999 e 2007
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/08/2018)The present research deals with the movement of curricular construction of the municipal network of Sorocaba between the years 1999 and 2007, with the objective of investigating the approximations and distances of this one ...