Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 249-268 of 308
-
Práticas educativa e pedagógica dos professores que ensinam matemática: um estudo a partir dos trabalhos do ENEM e ENDIPE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2020)This master thesis aims to guide and characterize the pedagogical and educational practices of the teacher who teaches Mathematics from the annals of the Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) and the Encontro ... -
Práticas pedagógicas nos laboratórios de educação digital: um olhar acerca do currículo de tecnologias e das aprendizagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2023)The theme of this research refers to the technologies used in education as pedagogical tools integrated to the Curriculum of the City of São Paulo and to the principles that involve digital culture, protagonist, autonomy, ... -
A precarização na formação dos(as) pedagogos(as) no século XX: uma análise dos marcos legais para o curso de Pedagogia de 1939 a 1996
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/01/2023)The process of precarious work is a phenomenon that expands over the entirety of the social fabric, conditioning and being conditioned by numerous processes, among which we can mention the formation of subjects. Thus, we ... -
A presença do currículo oculto no Currículo Paulista na área de Ciências da Natureza: possibilidades de superação a partir da perspectiva crítica freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2024)The curriculum is historically understood by an organizational perspective in relation to content. However, scientific production in the area and the practice experienced in schools shows that the curriculum is configured ... -
O procedimento de tradução como fundamento da educação nos museus de arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/06/2019)This research focuses the theme of education at art museums and seeks to discuss the foundations of the education practiced by museums through the concept of translation. The main objective of the dissertation is, through ... -
O processo de formação docente da pedagogia Waldorf: narrativas (auto)biográficas de professoras em formação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/06/2017)The present research leaned over at basics notions of Anthroposophy in the attempt to delve into the issues that brought to the surface the need to seek another look at education. The Waldorf Pedagogy emerged from a local ... -
Processo formativo de professores de Matemática: práticas reflexivas para a utilização da informática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 10/12/2014)The purpose of this research is to understand the formative process developed in a group of mathematics teachers guided in the use of computers inclusion in their pedagogical practices. The question that guided the development ... -
Professor polivalente: reflexões para um caminho de incertezas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)The multipurpose teacher actually is a professional graduated in Pedagogy and is part of their scope to act in the primary education. Within this context that this dissertation presents a panorama regarding the professional ... -
A profissionalidade docente: vivências de professores do Instituto Federal do Acre - Campus Xapuri
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/04/2024)The present study aimed to investigate how teachers at the Federal Institute of Acre - Xapuri Campus understand teaching professionalism. The specific objectives were: to understand teachers' comprehension of teaching at ... -
Profissionalidade e profissionalização na coordenação pedagógica escolar: uma revisão sistemática de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2022)The experience as a school pedagogical coordinator raised some concerns about this role, her training, her specificity as a profession and the professional identity of this role. Faced with such questions, the objective ... -
A profissionalização do docente masculino da Educação infantil: inserção, estabilidade e atravessamentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)The present research linked to the PPGEd of UFSCar - campus Sorocaba, developed with the support of NEPEN (Center for studies and research on educational narratives, training and teaching work), has as main objective: "To ... -
Programa Observatório da Educação e Desenvolvimento Profissional de Professores Iniciantes: um estudo a partir das produçães da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research is linked to the Program of Graduate Studies in Education (PPGEd-So) UFSCar and has as its theme the teacher professional development of beginning teachers in the context of the Program Observatory of Education ... -
O Projeto Alfa Tuning América latina: proposta, discussões e implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2017)Considering the process of the internationalization of higher education and its regionalization beyond borders, this study had the objective of analyzing the structure of the Tuning Project in Latin America (a significant ... -
Projeto Oficina do Saber: sentidos do trabalho de professores na escola em tempo integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2018)The objective of this research was to investigate the meanings given by teachers of a full-time elementary public school of Sorocaba/SP to Project Oficina do Saber, focusing on the challenges and on the possibilities to ... -
O Projeto “Creche & Vida”: História do atendimento a bebês e crianças pequenas na Educação Infantil pública de Sorocaba, SP. (1989 a 1992)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation recovers the historical context of care for babies and young children after the Federal Constitution of 1988, in Sorocaba, São Paulo, Brazil, and analyzes the “Creche & Vida” project. The objective is to ... -
A Proposta Curricular de Ciências no município de São Paulo (2019): aproximações e distanciamentos com a concepção educacional freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)In the field of education, in studies on the curriculum, there are different trends and philosophical positions, some of which are considered critical and others not. However, broader ways of conceiving the curriculum ... -
“Qual o valor da entrega?”: experiências de jovens trabalhadores e trabalhadoras em plataformas digitais de delivery
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)While young men and women faced the post-2013 economic crisis and the Covid-19 pandemic as adversities, delivery app platforms took advantage of the period of flexibility in labor legislation, social distancing and the ... -
Rasgando o véu: conservadorismo e antifeminismo em Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Antifeminisms can be understood as opposition to feminisms, and they are related to conservatism, religious fundamentalism, and the growing electoral expression of new right parties on the world stage. This research makes ... -
A relação entre as pedagogias de Célestin Freinet e Adolphe Ferrière: um estado do conhecimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/02/2023)This dissertation aims to map Brazilian research that relates Freinet and Ferrière educators in the period from 2017 to 2021. For this, a State of Knowledge research was carried out. In the survey, 258 published works were ... -
A relação gestão escolar e trabalho docente: estudo de caso numa escola municipal de Votorantim/SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 19/08/2014)In this work we present a qualitative study conducted in a municipal elementary school located in the city of Votorantim (SP). Informants participated in the survey as the team manager (director and education coordinator) ...