Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 103-122 of 308
-
Educação Matemática e Política Curricular: estudo comparativo entre os currículos paulistas para o Ensino Médio de 2011 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2023)This research is guided by the following questions: what are the main changes in the official curriculum policy for Mathematics in High School in the state of São Paulo that occurred in the period from 2011 to 2020 and how ... -
Educação matemática na perspectiva da educação inclusiva: vivências de professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research intended to investigate the experience of teachers, seven female and one male, about Mathematics Education teaching practices built in an inclusive perspective to Special Education students. This work pursued ... -
A educação no jornal “O operário” (1909-1913): uma análise das tendências educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)This dissertation resulted from an exploratory investigation, initiated around 2015 and that had the objective of analyze the educational trends presents in the Sorocaba´s newspaper O Operário (1909-1913). The methodology ... -
Educação Profissional e Tecnológica: análise dos regulamentos dos Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas dos Institutos Federais da Região Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2023)With the expansion of the Federal Network of Professional and Technological Education, the number of students enrolled increased and, consequently, the diversity of students within these training spaces. Due to the significant ... -
Educação sexual: práticas pedagógicas em aulas de Ciências de escolas da Diretoria de Ensino de Votorantim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/07/2015)The way sexuality manifests itself is the product of a social, historical and cultural process, which goes beyond the biological dimension and it is evident in society through behaviors, attitudes and norms. During ... -
Emancipação ou ideologia?: uma análise da matriz curricular da rede municipal de ensino de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2016)The development of this research, which has the object of study being the Curricular Matrix of Sorocaba's Education Municipal System sought through the documental analysis in a emancipatory education perspective. In this ... -
O encontro com a história de vida de uma mulher benzedeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2018)This is a work and process of receiving memories and their resonances (BENJAMIN, 1994), which are welcome and known through access to the life story of a woman who is a healer. A Language, 2016) becomes an important field ... -
O ensino da Arte: entrelugares da estética à (re)significação do trabalho docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2014)This study aimed to find the context of a São Paulo public school, regarding to Art, highlighting main proposals developed with students of Elementary School I. Therefore, the following questions have also been delimited: ... -
Ensino de Geografia para alunos com cegueira no ensino fundamental: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/03/2015)The demand for specialized educational assistance and for adapted resources in regular schools, especially after the Constitution of 1988 and the Law for Guidelines and Basis for National Education, 1996, dictates challenges ... -
O ensino de História da África: interfaces entre a legislação federal e o currículo de História do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2015)Resumo em inglês não informado pelo autor. -
O ensino de Química nas escolas públicas da Diretoria de Ensino de Votorantim (SP): um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 06/03/2015)The research aims to investigate the Chemistry teacher profile who works in state public schools in the Department of Education of Votorantim (SP). For that, it is intended to analyze the teacher‟s group profile who ... -
O ensino de sociologia na educação básica: relatos de educadores da rede estadual de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2017)This research discusses the teaching of Sociology in basic education and the numerous challenges for the consolidation of the discipline in high school were addressed. This research encompasses the historic construction ... -
Ensino remoto e saúde mental: vivências de estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The social distance imposed by covid-19 suddenly changed human interactions. For a long time, schools operated only through remote teaching. By using digital means, remote learning could not serve all students, negatively ... -
O ensino superior privado no Brasil: intercursos entre mercado e monopólio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2020)The objective of this work was to analyze the expansion of private higher education in Brazil from the main public / private corporate groups regarding the impacts and demands of their offer between the market, public ... -
“Entre lírios e delírios”: a (des)institucionalização e as (re)invenções do feminino na saúde mental de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2018)The present study sought to investigate the specificities of women in the process of deinstitutionalization in the city of Sorocaba/SP, considering how gender issues are articulated with their tutelage and / or independence. ... -
Epistemologia da Educação: a Reprodutibilidade, a Aprendizagem e a Dispersão como elementos de cientificidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)The doctoral thesis presented here is the result of reflective and investigative research and development by the Postgraduate Program in Education at UFSCar-Sorocaba and, more specifically, by the Study and Research Group ... -
A epistemologia em Freire e sua relação com o currículo da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/07/2018)This study originated from the perception that some productions that are linked to Paulo Freire's pedagogical perspective do not appear to be related to their theoretical foundations and their political-pedagogical objectives. ... -
Escola indígena no estado de São Paulo: uma visão político-legislativa da educação escolar nas aldeias paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/07/2022)The right to access education is of undeniable importance, but there is a significant gap between the guaranteed right and its effective access. Society has historically been mobilized through the formulation and implementation ... -
Espaço de educação superior da América Latina e Caribe: pontos e estratégias predominantes para sua constituição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2020)In this study, we analyzed the predominant points and strategies for the construction and management of the Higher Education Area of Latin America and the Caribbean (EESALC), from the specialized literature on subjects ... -
Espaço de formação de Coordenadores Pedagógicos: Núcleo Pedagógico da Diretoria Regional de Ensino do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/12/2023)The main objective of the present research is to identify and understand the potential of the Pedagogical Center of the Regional Education Board as a space for training Pedagogical Coordinators. To this end, it was necessary ...