Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 112-131 of 307
-
O ensino de História da África: interfaces entre a legislação federal e o currículo de História do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2015)Resumo em inglês não informado pelo autor. -
O ensino de Química nas escolas públicas da Diretoria de Ensino de Votorantim (SP): um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 06/03/2015)The research aims to investigate the Chemistry teacher profile who works in state public schools in the Department of Education of Votorantim (SP). For that, it is intended to analyze the teacher‟s group profile who ... -
O ensino de sociologia na educação básica: relatos de educadores da rede estadual de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2017)This research discusses the teaching of Sociology in basic education and the numerous challenges for the consolidation of the discipline in high school were addressed. This research encompasses the historic construction ... -
Ensino remoto e saúde mental: vivências de estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The social distance imposed by covid-19 suddenly changed human interactions. For a long time, schools operated only through remote teaching. By using digital means, remote learning could not serve all students, negatively ... -
O ensino superior privado no Brasil: intercursos entre mercado e monopólio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2020)The objective of this work was to analyze the expansion of private higher education in Brazil from the main public / private corporate groups regarding the impacts and demands of their offer between the market, public ... -
“Entre lírios e delírios”: a (des)institucionalização e as (re)invenções do feminino na saúde mental de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2018)The present study sought to investigate the specificities of women in the process of deinstitutionalization in the city of Sorocaba/SP, considering how gender issues are articulated with their tutelage and / or independence. ... -
Epistemologia da Educação: a Reprodutibilidade, a Aprendizagem e a Dispersão como elementos de cientificidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)The doctoral thesis presented here is the result of reflective and investigative research and development by the Postgraduate Program in Education at UFSCar-Sorocaba and, more specifically, by the Study and Research Group ... -
A epistemologia em Freire e sua relação com o currículo da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/07/2018)This study originated from the perception that some productions that are linked to Paulo Freire's pedagogical perspective do not appear to be related to their theoretical foundations and their political-pedagogical objectives. ... -
Escola indígena no estado de São Paulo: uma visão político-legislativa da educação escolar nas aldeias paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/07/2022)The right to access education is of undeniable importance, but there is a significant gap between the guaranteed right and its effective access. Society has historically been mobilized through the formulation and implementation ... -
Espaço de educação superior da América Latina e Caribe: pontos e estratégias predominantes para sua constituição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2020)In this study, we analyzed the predominant points and strategies for the construction and management of the Higher Education Area of Latin America and the Caribbean (EESALC), from the specialized literature on subjects ... -
Espaço de formação de Coordenadores Pedagógicos: Núcleo Pedagógico da Diretoria Regional de Ensino do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/12/2023)The main objective of the present research is to identify and understand the potential of the Pedagogical Center of the Regional Education Board as a space for training Pedagogical Coordinators. To this end, it was necessary ... -
O estágio curricular supervisionado (ecs) em cursos de graduação em Psicologia: avaliação sobre a implementação da política
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/01/2020)The objective of this research was to analyze the process of implementing the policy and changes in supervised curricular internships (ECS) in undergraduate courses in Psychology after Law no. 11,788 / 2008 from the point ... -
Estágio remunerado, formação, profissionalização e precarização do trabalho docente: um estudo a partir do Programa "Residência Educacional"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2013)The research presented is linked to the Graduate Program in Education Strictu Sensu and objectively reveal the relations of paid internship with the processes of training , professionalization and casualization of teaching ... -
Estudantes de ensino médio e COVID-19: apropriações acerca do conceito de vírus sob a perspectiva vigotskiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/08/2023)This research addresses the formation of concepts from the Vygotskian perspective, through a didactic sequence, whose central theme was the COVID-19 pandemic. The sequence was elaborated and applied in the elective discipline ... -
Um estudo da evolução das concepções de professoras dos anos iniciais sobre a alfabetização científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/01/2020)We understand that the participation of teachers in a collaborative group can promote reflection on their difficulties and study of approaches, perspectives on the teaching of Science, Technology, Society and Environment ... -
O estudo de aula para a implementação da alfabetização científica nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This work addresses aspects of teacher training through a collaborative process that is configured from the Classroom Study approach. The study took place during the COVID-19 pandemic with 13 elementary school teachers ... -
Evasão escolar em uma unidade de ensino médio e técnico: as Etecs em um novo significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)School dropout is a phenomenon present in our society and identified as one of the most serious problems of education in the country. Despite many studies in the area and a series of hypotheses raised, the topic still lacks ... -
Experiências e sentido da participação juvenil na contemporaneidade: um estudo do Levante Popular da Juventude na cidade de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This paper analyzes the participations ways in a social movement of young people in Sorocaba city. It aims to contribute to the discussions about the young people participation and to reflect about educational respect ... -
Extensão Universitária: concepções, regulamentações e potencialidade na formação de professores na UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2017)This work is characterized as a qualitative research of the case study type. It analyzes the conceptions of extension present in the documents that guide the educational processes of the Federal University of São Carlos ... -
É tempo de travessia: os múltiplos caminhos de jovens universitários para a vida adulta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/03/2017)The main objective of this research is to understand the transition modes for the adult life of University students. From comprehensive interviews guided by a semi-directive script, we sought to understand a set of experiences ...