Listar Teses e dissertações por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO"
Mostrando ítems 41-60 de 60
-
Pelo diálogo entre a universidade e a Educação Básica: um estudo sobre as licenciaturas da UFSCar - campus Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2020)This investigation deals with University, Basic Education and the interaction between both, aiming to establish relations between the actions planned and / or developed by the Undergraduate Courses at UFSCar - Sorocaba ... -
Mulher negra e(n)cena: performances, encontros e utopias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)La presente investigación, viabilizada por la concesión de la beca CAPES – Demanda Social, reconoce la existencia de actrices negras en la región de Sorocaba con caminos correlatos. Con contribuición de teorías feministas ... -
A educação no jornal “O operário” (1909-1913): uma análise das tendências educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)This dissertation resulted from an exploratory investigation, initiated around 2015 and that had the objective of analyze the educational trends presents in the Sorocaba´s newspaper O Operário (1909-1913). The methodology ... -
A repercussão da BNCC na cidade de Sorocaba /SP à luz das teorias pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/07/2020)Abstract: the present work was developed under the methodological guidance of bibliographic, documentary and field research. Researching Brazilian education in times of change that guide its practice towards training people ... -
"Ninguém quer uma pessoa trans por perto": escolas como espaços protetivos ou reprodutivos da transfobia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/03/2020)This research seeks to analyze the effects that transphobia frequently reproduced in schools can have on the mental health of trans people. The school proves to be a very determinant space in the mental health and well-being ... -
A epistemologia em Freire e sua relação com o currículo da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/07/2018)This study originated from the perception that some productions that are linked to Paulo Freire's pedagogical perspective do not appear to be related to their theoretical foundations and their political-pedagogical objectives. ... -
Cultura e movimentos sociais à luz do materialismo histórico-dialético de Gramsci: um estudo sobre os movimentos sociais de cultura de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2018)The present work was developed according to the methodology of bibliographical, documentary and field research. It aims to investigate the projects and actions in the area of education accomplished by the social movements ... -
Análise da abordagem de educação ambiental nos livros de biologia - PNLD 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2019)The textbook is still one of the main resources used by teachers in the classroom. In this sense, the analysis of themes conveyed by these works reveals which conceptions and approaches are considered by authors, publishers, ... -
Neoliberalismo e educação: a precarização do trabalho docente e da educação pública no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/05/2019)This paper aims to analyze the developments of neoliberalism in its political-educational, pedagogical and legal aspects in the state of São Paulo during the administration of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB), ... -
Currículo da vida: contribuições Freireanas para o ensino da Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/03/2019)The school curriculum lies in an arena of disputes involving cultural, ideological and power relations and is characterized by its non-neutrality. In this study, the objective was to analyze the potential of intervention ... -
Didática histórico-crítica: relatos de uma experiência em sala de aula e possibilidades de sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/11/2020)The general objective is to analyze which manifestations or perceptions predominate when the didactics of historical-critical pedagogy are used in the teaching and learning process in high school students. For this purpose, ... -
Perfis colaborativos em grupos para o desenvolvimento profissional de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2021)This paper was developed among a group of teachers from the early years of municipal schools in Sorocaba / SP, in the years of 2018 to 2019. This study aims to present two devices to locate and analyze how a collaborative ... -
A formação para a cidadania no ensino médio estadual paulista no contexto pós-LDB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2021)the present research, entitled “The background for the citizenship in the State secondary school in São Paulo in the post LDB context”, aims to identify and analyze the type of citizen which have been formed in public ... -
Contribuições de Paulo Freire e Walter Benjamin para uma análise do ensino de língua portuguesa no Currículo Paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)The present work is a review about what is firmed in the Paulista Curriculum, it’s trying to realise the alienation of the word category and its linguistic prejudice, from the construction made based on Paulo Freire’s and ... -
Currículo Paulista de História: distanciamentos e aproximações da concepção freireana de currículo a partir das categorias realidade concreta, diálogo e práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2022)This dissertation is a result of the research that had as main objective to analyze the Paulista Curriculum of History in the Elementary School stage in the light of Paulo Freire's pedagogy, seeking to identify distances ... -
A relação entre as pedagogias de Célestin Freinet e Adolphe Ferrière: um estado do conhecimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/02/2023)This dissertation aims to map Brazilian research that relates Freinet and Ferrière educators in the period from 2017 to 2021. For this, a State of Knowledge research was carried out. In the survey, 258 published works were ... -
O relato de experiência e a formação docente: mapeamento de dissertações e teses (2012 a 2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2022)When we looked for the experience report as a methodology in the CAPES Theses and Dissertations Catalog database, we did not find any work that has mapped the trends of experience reports that are found in the area of ... -
Orientador pedagógico iniciante: inserção profissional e saberes necessários à atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)The objective of this research is to understand the process of professional insertion and knowledge necessary to perform of the pedagogical advisor at the beginning of his career. Because of that we carried out the Curricular ... -
Rasgando o véu: conservadorismo e antifeminismo em Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Antifeminisms can be understood as opposition to feminisms, and they are related to conservatism, religious fundamentalism, and the growing electoral expression of new right parties on the world stage. This research makes ... -
A judicialização na educação infantil entre ênfases, encaminhamentos e solicitações no município de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this study was to analyze the legislative process among emphases, referrals, and requests in early childhood education in the city of Sorocaba, São Paulo. The study considers the constraints and limits ...