Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Now showing items 41-60 of 81
-
Espaço de formação de Coordenadores Pedagógicos: Núcleo Pedagógico da Diretoria Regional de Ensino do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/12/2023)The main objective of the present research is to identify and understand the potential of the Pedagogical Center of the Regional Education Board as a space for training Pedagogical Coordinators. To this end, it was necessary ... -
“Entre lírios e delírios”: a (des)institucionalização e as (re)invenções do feminino na saúde mental de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2018)The present study sought to investigate the specificities of women in the process of deinstitutionalization in the city of Sorocaba/SP, considering how gender issues are articulated with their tutelage and / or independence. ... -
O papel da educação no cuidado com as pessoas egressas dos hospitais psiquiátricos de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/06/2018)The present dissertation was based on a field work that had as objective to reflect on the role of education in the care of the people who left the long-stay hospitalizations of the psychiatric hospitals of Sorocaba, ... -
O conhecimento matemático para o ensino e os "por quês" dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2018)The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ... -
Sentidos atribuídos às relações formativas no âmbito do Programa Professor Aprendiz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2018)This research had as objective to know the formative process that is established in the relationship between a regent teacher and a trainee of the Teacher Apprentice Program, in the city of Sorocaba. Specific objectives ... -
Projeto Oficina do Saber: sentidos do trabalho de professores na escola em tempo integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2018)The objective of this research was to investigate the meanings given by teachers of a full-time elementary public school of Sorocaba/SP to Project Oficina do Saber, focusing on the challenges and on the possibilities to ... -
Constituição docente do enfermeiro: o estado da arte das produções brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/09/2017)The action of teaching is strongly rooted in a teacher's training. Assuming that teaching is one of the possible fields of action of the nurse, and that it requires specific training considering that it constitutes a ... -
A constituição profissional do professor em início de carreira: percepções dos egressos dos cursos de licenciatura da UFSCar- Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/08/2017)The present work has the objective to describe and understand the professional constitution of graduated students from teaching courses of UFSCar campus Sorocaba. The methodology is qualitative and interpretative, it has ... -
Cartografia das normas de gênero: pincelando representações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2018)Based on the biological differences observed in the bodies, Western society constructs definitions, normalizes relationships and assigns distinct social functions to women and men, in order to regulate behaviors and ... -
O trabalho docente frente à judicialização de vagas nas creches: sentidos de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2018)This work aimed investigate the perspectives attributed to the teachers about their performance at one daily care in the city of Sorocaba towards the judicialization context of vacancies in the Childish Education. It also ... -
Percepções de professores alfabetizadores do município de Votorantim (SP) sobre o pacto nacional pela alfabetização na idade certa (PNAIC): um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/11/2016)This study seeks to understand the perceptions of literacy teachers on the proposal for continuing education developed under the National Pact Literacy Age One (PNAIC) in the municipality of Votorantim / SP. The methodological ... -
Corpus, máquinas e afetos: as experiências homossexuais na contemporaneidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/07/2015)This research aims to analyze the production of homosexual experiences in contemporary times, with the investigative territory, social network Facebook. The space network connections [cyberspace] have been constituted as ... -
Tá vendo aquele edifício, moço?: lugares de memória, produção da invisibilidade e processos educativos na cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2017)This qualitative research tries to understand how the production of memory places occurs, according to the concept developed by the historian Pierre Nora (1993), being restricted to the analysis of public spaces of the ... -
A política educacional do Estado de São Paulo: análise de um curso da Escola de Formação de Professores Paulo Renato Costa Souza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/06/2015)This work aims to contribute to the study of public policy for teacher?s education developed by the Education Department of the São Paulo State. It had as objective to observe and submit to critical pedagogical views of ... -
Trajetórias dos professores e educadores sociais da cidade de Iguape – SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)The title “Trajectories of teachers and social educators caiçaras in the city of Iguape – SP” brings a reflection on the tasks of school education and non - school education in the rural education, considering the community ... -
Saberes docentes, afetividade e formação inicial: um elo possível para educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)With this dissertation, we propose to carry out a theoretical and reflective investigative movement seeking to demonstrate affectivity as something inherent in the educational process. We explain the general objectives of ... -
O desenvolvimento profissional na relação pesquisa-formação-prática: Programa Observatório da Educação e os professores que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/12/2019)This research has as its theme the existing relationship in research-training-practice for the professional development of teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. Within the framework of the ... -
Composição de formação: narrativas (auto)biográficas como acordes do formador-professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/02/2020)The field of formation of the trainer is a recent theme and still little investigated in the educational literature, which justifies the importance of this study. This work is configured as a research-training, because ... -
Guardar já? Mas a gente ainda nem brincou! Um estudo sobre tempos e espaços para brincar na educação infantil do município de Votorantim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This research investigated the times and spaces of playing in the early childhood education, whose were told by the educators from institutions of Votorantim, a country city in the state of Sao Paulo, in Brazil. Therefore, ... -
Trans (bordando) trajetórias de vidas: corpos invisíveis, potencialidades e resistências de pessoas trans
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/07/2020)Despite the achievements before a society based on a cisgender constitution, the Trans theme faces several cultural, social and economic barriers, silencing their “inadequate” bodies and hurting their primordial rights: ...