Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 89-108 of 308
-
E do silêncio fez-se a fala: oralidade e trajetória de vida de mulheres negras da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2014)This work aimedat analyzing the life trajectory of black women in the city of Sorocaba from the perspective of their race and gender. Itseeks to investigate the role of militancy in thedevelopment oftheir political conscience ... -
Ecologias: sobre processos educativos livres e libertários em movimentos sociais pós-modernos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 24/02/2014)Applying complexity and transdisciplinarity that the ecology of knowledge - among other systemic perspective -, this dissertation focuses on education in their studies and analysis of contemporary social movements - the ... -
Economia solidária e educação: possibilidades, limites e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This work has as objective the analysis of the theoretical debates about the possibility the Solidarity Economy been an alternative proposal to capitalism or only an alternative proposal inside the capitalist way of ... -
Educação alimentar e nutricional: uma análise histórico-crítica da relação educação, alimentação e nutrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/11/2021)This dissertation seeks to present a historical analysis of the process of genesis and development of Food and Nutrition Education (EAN) in Brazil, seeking to understand the concepts of food, nutrition and education present ... -
Educação ambiental crítica e teoria crítica: uma análise das práticas educativas de pesquisa-ação à luz da categoria práxis transformadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/06/2020)Critical environmental education is currently understood as a perspective that guides the search for transformations in concrete reality through praxiological educational practices. The same can be said of the action ... -
A Educação das relações étnicorraciais na creche : trançando as mechas da legislação federal, formação e prática das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2018)This study presents a research in association with Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Narrativas, Formação e Trabalho Docente -NEPEN (Study and Research Center of Narratives, Teachers´ Education and Practice). It was ... -
Educação do campo e memória social: percursos, afetos e paisagens possíveis na (res)significação da participação comunidade-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)This reseach approaches the Rural Education area by testimonials of educators and militants, as well as cartographies by three routes: approximation, recognition e sharing, experienced by a composite between the community ... -
Educação e cidadania: aspectos legais, concepções e processos pedagógicos desenvolvidos na ETEC de Piedade-SP à luz de Gramsci
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2017)This dissertation resultes of a bibliographical, documentary and field research on the senses, the conceptions and the pedagogical processes related to citizenship, developed at ETEC de Piedade in São Paulo. Firstly, it ... -
Educação e direitos humanos: uma visita à terra do nunca
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2016)This qualitative research analyzes the relationship between education and human rights and also seeks to accompany the processes of a non-scholar educational experience that occur in the NGO "Ação e Amor" (located in ... -
Educação em Angola: Experiência, Pesquisa e Esperança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2024)Each viewpoint of a study can indeed be the standpoint of a point. In this perspective, the present study emerges, inquisitive and qualitative in nature, conducting a thorough critical analysis of education and teacher ... -
Educação especial e o direito à educação: um estudo sobre alfabetização em sala de recursos multifuncionais na escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2020)Considering that literacy, in a literate society is a needed condition to access scientific, artistic and philosophical knowledge, historically systemized transformed at school, in school knowledge, this thesis has as ... -
A Educação Especial no estado de São Paulo no contexto da primeira república: uma análise da construção histórica dos alunos anormais e das propostas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)In this work, we set out to investigate how, the historical construction of the “abnormal” student and the pedagogical proposals aimed at this student profile in the context of the First Republic, having a central role in ... -
Educação Freireana : axiologia crítica no currículo de Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2024)The present work was configured as qualitative research, based on the assumptions of historical-dialectical materialism. The research problem that guided the investigation originated from questions about the historically ... -
Educação infantil e educação das relações étnico-raciais: motivações docentes, possibilidades e desafios nos centros de educação infantil de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/01/2019)The present research has the objective of analyzing how the education of ethnic-racial relations are understood by the teachers of early childhood education in municipal schools in Sorocaba (SP). The research had a qualitative ... -
Educação Matemática e Política Curricular: estudo comparativo entre os currículos paulistas para o Ensino Médio de 2011 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2023)This research is guided by the following questions: what are the main changes in the official curriculum policy for Mathematics in High School in the state of São Paulo that occurred in the period from 2011 to 2020 and how ... -
Educação matemática na perspectiva da educação inclusiva: vivências de professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research intended to investigate the experience of teachers, seven female and one male, about Mathematics Education teaching practices built in an inclusive perspective to Special Education students. This work pursued ... -
A educação no jornal “O operário” (1909-1913): uma análise das tendências educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)This dissertation resulted from an exploratory investigation, initiated around 2015 and that had the objective of analyze the educational trends presents in the Sorocaba´s newspaper O Operário (1909-1913). The methodology ... -
Educação Profissional e Tecnológica: análise dos regulamentos dos Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas dos Institutos Federais da Região Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2023)With the expansion of the Federal Network of Professional and Technological Education, the number of students enrolled increased and, consequently, the diversity of students within these training spaces. Due to the significant ... -
Educação sexual: práticas pedagógicas em aulas de Ciências de escolas da Diretoria de Ensino de Votorantim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/07/2015)The way sexuality manifests itself is the product of a social, historical and cultural process, which goes beyond the biological dimension and it is evident in society through behaviors, attitudes and norms. During ... -
Emancipação ou ideologia?: uma análise da matriz curricular da rede municipal de ensino de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2016)The development of this research, which has the object of study being the Curricular Matrix of Sorocaba's Education Municipal System sought through the documental analysis in a emancipatory education perspective. In this ...