Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 132-151 of 308
-
Fanzines narrativos: um olhar sobre as Identidades Profissionais de Professores de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2017)The present work presents a research of the area of education, in a more specific field of Teacher Training. The research uses Fanzine, here configured as an autobiographical narrative (biograficzine) as an investigative ... -
Uma fábrica-cidade: percepções de duas gerações de trabalhadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2020)This dissertation aims to get to know the perceptions of young and adult workers of Companhia Brasileira de Alumínio about the company they work for. CBA developed peculiar relations with its workers and with the municipality ... -
Filosofias, religiosidades africanas e educação: reflexões sobre o processo de ensino-aprendizagem no candomblé ketu do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/08/2023)This research seeks to detect and analyze how African autochthonous philosophies influence the educational process present in the candomblé of the ketu nation active in Brazil, to identi-fy whether this is responsible for ... -
"Foi o trabalho que apareceu”: experiências de jovens mulheres na limpeza escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/08/2024)This research aims to describe and analyze the experiences of young women inserted in the Young Apprentice Program, who work in the municipal schools of Sorocaba/SP in cleaning functions. Considering the educational and ... -
Fome: Da exclusão social às exigências curriculares para o ensino de Ciências da Natureza.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2022)Hunger is a social problem derived from the way in which the capitalist economic system is articulated, to privilege the interests of large corporations, therefore, privileging the ruling class - through the accumulation ... -
A formação continuada de professores da educação infantil de Sorocaba (SP): uma análise a partir da obrigatoriedade implementada pela Lei 12.796/2013.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/07/2017)The objective of this study is to understand the perceptions of pre school teachers working in the city 's schools about how they perceive the ongoing formation process offered by the Education Department, after the ... -
Formação continuada de professores e avaliação externa: os sentidos atribuídos pelos professores de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)This present paper, initiated in 2013, aims to investigate which meanings are attributed by Portuguese teachers at the State Public Network in a city of São Paulo on the main actions of Continuing Education offered by the ... -
A formação continuada de professores formadores do Cefapro de Barra do Garças (MT): um olhar sobre o processo formativo com enfoque na construção de saberes profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2014)This study has as object of research the continuing education of the teacher trainers of the Training Centre of the State of Mato Grosso (CEFAPRO), aiming to investigate how the training process is composed in the Cefapro ... -
A formação continuada do coordenador pedagógico e o trabalho de formação junto aos professores especialistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2019)This study has as main goal to comprehend the possibilities regarding the multidisciplinary training of the pedagogical coordinator and how this training process can contrib the work of a specialist teacher. For this ... -
Formação continuada na creche: fatos e fotos que revelam um percurso formativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/11/2017)We understand that it is important and necessary to learn about the profession and teacher training, seeking in the territory of the school the gaps and spaces to strengthen the continuous training, providing the professional ... -
A formação da consciência crítico-filosófica na pedagogia histórico-crítica: a contribuição de Dermeval Saviani
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2020)This dissertation contains the results of the research carried out on the concept of philosophical conscience in Historical-Critical Pedagogy (PHC), considering the contributions originated by Dermeval Saviani. The ... -
A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)Timor - Leste has been considered the first democracy to establish in the XXI century. Timor - Leste’s past was marked by invasions, which resulted in c omplex Education today. This complexity has been materialized ... -
A formação de formadores em pauta: um olhar para a produção do programa de mestrado profissional em Educação da PUC-SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2020)This research, linked to the PPGEd of UFSCar - Sorocaba campus, developed with the support of the Center for Studies and Research on Educational Narratives, Training and Teaching Work (NEPEN), has the general objective of ... -
A formação de professores do Atendimento Educacional Especializado em um Centro de Formação e Acompanhamento à Inclusão no município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2023)This study aims to investigate how Teachers of Specialized Educational Assistance (PAEE), connected to a Regional Board of Education in the city of São Paulo-SP, understand their continuing education, considering the ... -
Formação de professores na escola: a atuação da gestão escolar para a profissionalização docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/11/2022)This research has as its theme the training of teachers at school, school management and teacher professionalization, and assumes that teacher training at school is essential for the professional development of teachers ... -
Formação de professores na perspectiva da Complexidade: um estado da arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2020)The present study is the result of the concerns experienced in the course of my professional trajectory and intends on Teacher Education from the perspective of Complexity, with a look at continuing education. From the ... -
Formação e atuação de professores de surdos no Ensino Fundamental I em escolas municipais de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/09/2023)The present research aims to investigate the professional development and performance of teachers in regular classrooms working with deaf students in the public elementary schools of Sorocaba County. The specific objectives ... -
Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2017)The purpose of this paper is to report a research linked to the Observatory of Education Program and to the Group of Studies and Research on Educational Practices in Mathematics (GEPRAEM). It was developed in the Graduate ... -
A formação para a cidadania no ensino médio estadual paulista no contexto pós-LDB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2021)the present research, entitled “The background for the citizenship in the State secondary school in São Paulo in the post LDB context”, aims to identify and analyze the type of citizen which have been formed in public ... -
Fotografia como ferramenta pedagógica no ensino de Botânica: uma avaliação de impacto no Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/08/2024)The present dissertation investigated the use of photography as a pedagogical tool in the teaching of Botany in elementary education, evaluating its impact on students' engagement and understanding of plants. Motivated by ...