• Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica 

      Furlan, Angélica Bellodi Sant'Ana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)
      Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ...
    • A epistemologia em Freire e sua relação com o currículo da cidade de Sorocaba 

      Bertanha, Adriano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/07/2018)
      This study originated from the perception that some productions that are linked to Paulo Freire's pedagogical perspective do not appear to be related to their theoretical foundations and their political-pedagogical objectives. ...
    • Fome: Da exclusão social às exigências curriculares para o ensino de Ciências da Natureza. 

      Santos, Paula Rodrigues de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2022)
      Hunger is a social problem derived from the way in which the capitalist economic system is articulated, to privilege the interests of large corporations, therefore, privileging the ruling class - through the accumulation ...
    • Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse para uma educação sexual humanizadora 

      Demartini, Gabriel Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 23/02/2015)
      This work originated from previous investigations into a liberating curriculum development perspective in teaching about science teenage pregnancy by Freire's thematic approach. Once perceived the production of drive (trieb) ...
    • Os Limites da BNCC para o Ensino de Ciências a partir da experiência da práxis autêntica freireana. 

      Simon, Gimena Andressa Venturini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/06/2023)
      Science teaching has a history of approaches that, influenced by Brazilian pedagogical trends, differ in their curricular conceptions, many of which are traditional and banking, which end up distancing, relativizing and ...