ListarTeses e dissertações por tema "Paulo Freire"
Mostrando ítems 1-9 de 9
-
Os Limites da BNCC para o Ensino de Ciências a partir da experiência da práxis autêntica freireana.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/06/2023)Science teaching has a history of approaches that, influenced by Brazilian pedagogical trends, differ in their curricular conceptions, many of which are traditional and banking, which end up distancing, relativizing and ... -
Mudando a cena no ensino de ciências: contribuições do teatro problematizador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research analyses which perspective of theatre can be utilised as a method of teaching Science, serving as a dynamic for the construction of scientific knowledge through playful activities. That said, theatrical ... -
Currículo de Arte: continuidades e mudanças para propostas contemporâneas, a partir de uma análise curricular da Educação Artística do período da ditadura civil-militar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/06/2019)The research analyzed the curriculum of Artistic Education, starting from the promulgation of Law no. 5.692/71, as well as comparing it to the 2011’s high school languages, codes and their technologies curriculum of the ... -
Caracterização de possibilidades e contradições na implementação de um currículo crítico no ensino de ciências da natureza pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This work is aresearch, which theme is the characterization of foundations and curricular practices proposals for the natural sciences curriculum implementation by the educacional state network of São Paulo, in order to ... -
O Marco Referencial da rede municipal de ensino de Sorocaba: análise do escrito e de sua influência no trabalho docente, à luz de Paulo Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/10/2017)This study aims to study the Referential Framework of the Sorocaba municipal school network and aims to verify the extent to which the presence of Paulo Freire's Liberating Education, present in the Referential Framework ... -
A constituição da identidade docente em Educação Física na Base Nacional Comum Curricular: limites e possibilidades à luz da pedagogia freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/12/2020)The aim of this study is to analyze the BNCC in Physical Education for the elementary school from the perspective of the pedagogy proposed by Paulo Freire, explaining in which curricular perspective this document contributes ... -
Análise dos Projetos Pedagógicos de Curso do PROEJA-FIC no âmbito do IFSP, à luz da Pedagogia Crítico Emancipatória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2021)This dissertation brings analysis of the Pedagogical Course Projects of the National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Modality of Education of Youths and Adults - Initial and ... -
Contribuições de Paulo Freire e Walter Benjamin para uma análise do ensino de língua portuguesa no Currículo Paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)The present work is a review about what is firmed in the Paulista Curriculum, it’s trying to realise the alienation of the word category and its linguistic prejudice, from the construction made based on Paulo Freire’s and ... -
Currículo Paulista de História: distanciamentos e aproximações da concepção freireana de currículo a partir das categorias realidade concreta, diálogo e práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2022)This dissertation is a result of the research that had as main objective to analyze the Paulista Curriculum of History in the Elementary School stage in the light of Paulo Freire's pedagogy, seeking to identify distances ...