Browsing Teses e dissertações by Document Type "Tese"
Now showing items 1-20 of 24
-
Filosofias, religiosidades africanas e educação: reflexões sobre o processo de ensino-aprendizagem no candomblé ketu do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/08/2023)This research seeks to detect and analyze how African autochthonous philosophies influence the educational process present in the candomblé of the ketu nation active in Brazil, to identi-fy whether this is responsible for ... -
Pesquisadora-autora-cidadã: por uma pedagogia da escrita de si em espaços/tempos de pesquisa-vida-formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/06/2023)Este trabajo pone en diálogo las marcas de autoría, reveladas a partir de dos inventarios de investigación (PRADO; FRAUENDORF; CHAUTZ, 2018), en la perspectiva de anunciar uma investigación (auto)biográfica (PASSEGGI; ... -
Plano Municipal de Educação de Sorocaba/SP: monitoramento, avaliação e controle social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2024)The objective of this research in education policy and management areas was to analyze the debates and clashes in the light of the instances responsible for monitoring and evaluating the PME (Municipal Education Plan) of ... -
Formação e atuação de professores de surdos no Ensino Fundamental I em escolas municipais de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/09/2023)The present research aims to investigate the professional development and performance of teachers in regular classrooms working with deaf students in the public elementary schools of Sorocaba County. The specific objectives ... -
A docência no Instituto Federal – campus Itapetininga no contexto da verticalização do ensino: horizontes possíveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/08/2023)This work investigated how Professional and Technological Education Professors experience vertical education at the Federal Institute – Campus Itapetininga. The methodological approach of the research was configured from ... -
A coordenação de curso de licenciatura em matemática: dimensões da função no contexto do IFSP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/12/2023)Research developed in the Postgraduate Program, Doctorate in Education, at the Federal University of São Carlos, Sorocaba campus (UFSCar-So), addresses the role of Coordination of the Mathematics Teaching degree program ... -
Agenciamentos juvenis a partir de uma pesquisa em escolas do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/10/2023)This thesis analyzed youth assemblages as of on research carried out in public high schools. Its conception resulted from the quadripolarity of the assemblage's conceptual scheme (strata, collective assemblages of enunciation, ... -
Movimentos (auto)biográficos: contribuições de uma pesquisa-vida-formação em contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2023)Tomando el año 2020, el primer año de la pandemia de COVID-19, como contexto, esta investigación analiza el conjunto de narrativas (auto)biográficas de tres docentes y tres administradores escolares de educación básica, ... -
Formação de professores na escola: a atuação da gestão escolar para a profissionalização docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/11/2022)This research has as its theme the training of teachers at school, school management and teacher professionalization, and assumes that teacher training at school is essential for the professional development of teachers ... -
Conselho Municipal de Educação de Itapetininga: problematizações quanto à gestão democrática, participação e autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/12/2021)The qualitative research entitled Municipal Council of Education of Itapetininga/SP: problematizations regarding democratic management, participation and autonomy, developed by means of bibliographic and documental analysis, ... -
O Conselho Municipal de Educação de Porto Feliz/SP: intercorrências da gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/11/2021)The central objective of this research in the area of education policy and management was to analyze the initiatives and strategies of the Municipal Council of Education (CME) were used to implement democratic management ... -
A Pedagogia Histórico-Crítica como fundamento de algumas iniciativas de formação continuada de professores e professoras da Educação Básica no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)The objective of the research was to analyze and discuss the limits and possibilities of some initiatives for the continuing education of teachers in Basic Education in Brazil, based on the PHC and investigated in this ... -
Pesquisa-vida-formação e cartografia de afetos no território da Coordenação Pedagógica: diálogos entrecruzados de um diário tese.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2024)In this text, you will find a doctoral thesis anchored in the principles of (auto)biographical approach, as it takes place in/with the itinerancy experienced as Pedagogical Coordinator and researcher in Basic Education. ... -
Luto manicomial e memórias colonizadas: lembranças de trabalhadoras de hospitais psiquiátricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2024)This thesis aims to analyze memories about mental hospitals in the region of Sorocaba, state of São Paulo, through oral histories of women who worked in those places. Its objective is to investigate working conditions ... -
Percepção da ciência de futuros professores de Ciências da Natureza e de Matemática: um estudo comparado Brasil e Espanha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2024)Los docentes son, por excelencia, formadores de opinión. De esta manera, se vuelve cada vez más importante comprender la construcción profesional de sus puntos de vista sobre las diferentes formas de conocimiento, incluidas ... -
Coletivo de Estudos e Ações Indígenas (CEAI): da resistência à afirmação - A Coleção Retomadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2024)This research aims at studying resistance and affirmation movements developed by Coletivo de Estudos e Ações Indígenas (CEAI), linked to an extension course at Department of Letters at Universidade Estadual de Ponta ... -
“Qual o valor da entrega?”: experiências de jovens trabalhadores e trabalhadoras em plataformas digitais de delivery
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)While young men and women faced the post-2013 economic crisis and the Covid-19 pandemic as adversities, delivery app platforms took advantage of the period of flexibility in labor legislation, social distancing and the ... -
Educação Freireana : axiologia crítica no currículo de Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2024)The present work was configured as qualitative research, based on the assumptions of historical-dialectical materialism. The research problem that guided the investigation originated from questions about the historically ... -
A dimensão estética na educação ambiental: Uma análise a partir da pedagogia freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/03/2024)Aesthetics is a historical factor that is very present in our daily lives, but little discussed when it comes to education. The inseparability of educational concepts with aesthetic values is a premise from a perspective ... -
Epistemologia da Educação: a Reprodutibilidade, a Aprendizagem e a Dispersão como elementos de cientificidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)The doctoral thesis presented here is the result of reflective and investigative research and development by the Postgraduate Program in Education at UFSCar-Sorocaba and, more specifically, by the Study and Research Group ...