Search
Now showing items 1-10 of 90
Pesquisadora-autora-cidadã: por uma pedagogia da escrita de si em espaços/tempos de pesquisa-vida-formação
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-06-22)
Este trabajo pone en diálogo las marcas de autoría, reveladas a partir de dos inventarios de investigación (PRADO; FRAUENDORF; CHAUTZ, 2018), en la perspectiva de anunciar uma investigación (auto)biográfica (PASSEGGI; ...
Letras, ladeiras e o cuidar de si: autoetnografia de um artista periférico
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-14)
This dissertation presents the biography of a black writer and cultural producer from the outskirts of São Paulo, starting in the 1990s. Through a qualitative autoethnographic research, it starts from his encounter with ...
A implementação da Lei de Cotas na Universidade Federal do Acre entre 2013 e 2014: percursos, apoio e inserção social
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-06)
The objective of this research was to analyze the implementation of the quota law at the Federal University of Acre from 2013 to 2014, focusing on the historical itineraries covered in its implementation, the repercussions ...
Trabalho e estudos em tempos de pandemia: olhares de jovens do ensino médio público paulista
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-16)
The present research aimed to understand, based on an effort to approximate their realities, how the most recent social transformations - in particular the context of the covid-19 pandemic - impact the trajectories of young ...
Políticas de Estado versus Políticas de Governo: uma análise das parcerias público-privadas entre os anos 2010 a 2020 na rede municipal de ensino em Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-24)
Esta investigación surgió de la preocupación por los nuevos programas/proyectos presentados cada año escolar, sin que la efectividad de los contratos cuente con la participación de los profesores de la red ni evaluación ...
Congresso Paulista de Educação Infantil - COPEDI: contribuições à formação de professoras/es de Educação Infantil (1998-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-01-30)
The objective of this research was to investigate to what extent the editions of the São Paulo Congress of Early Childhood Education (COPEDI), by bringing current themes in the theory-practice relationship, constitute a ...
Educação Profissional e Tecnológica: análise dos regulamentos dos Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas dos Institutos Federais da Região Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-08-23)
With the expansion of the Federal Network of Professional and Technological Education, the number of students enrolled increased and, consequently, the diversity of students within these training spaces. Due to the significant ...
A docência no Instituto Federal – campus Itapetininga no contexto da verticalização do ensino: horizontes possíveis
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-08-07)
This work investigated how Professional and Technological Education Professors experience vertical education at the Federal Institute – Campus Itapetininga. The methodological approach of the research was configured from ...
A formação de professores do Atendimento Educacional Especializado em um Centro de Formação e Acompanhamento à Inclusão no município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-08-22)
This study aims to investigate how Teachers of Specialized Educational Assistance (PAEE),
connected to a Regional Board of Education in the city of São Paulo-SP, understand their
continuing education, considering the ...
Movimentos (auto)biográficos: contribuições de uma pesquisa-vida-formação em contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-12-13)
Tomando el año 2020, el primer año de la pandemia de COVID-19, como contexto, esta investigación analiza el conjunto de narrativas (auto)biográficas de tres docentes y tres administradores escolares de educación básica, ...