Show simple item record

dc.contributor.authorFranco, Paulo Cesar
dc.date.accessioned2016-06-02T19:42:36Z
dc.date.available2015-10-13
dc.date.available2016-06-02T19:42:36Z
dc.date.issued2015-02-24
dc.identifier.citationFRANCO, Paulo Cesar. Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815
dc.description.abstractThis dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience of Popular Education at the Youth Association of Jureia-AJJ, entity located in the community Barra do Ribeira, in the city of Iguape, SP, to reaffirm the potential of traditional caiçara communities. Divided into three chapters, research primarily reflected the process of formation and development of traditional caiçara communities of Jureia in four different times, starting from the Ancient Time, Real Estate Speculation Time, Time Nuclebrás and Ecological Station Time. In the second chapter we discussed the relationship between the ecologies of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos and the caiçara way of life as an alternative to Western rationality model. The third chapter was aimed at reflection and analysis of caiçara fandango workshops in which were translated the steps of building the fiddle as a popular education process that express and empower caiçara community of Jureia through the mystic and the way of doing fandango.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectOficina de Fandango Caiçarapor
dc.subjecteducação popularpor
dc.subjectComunidades Tradicionais Caiçaras da Jureiapor
dc.subjecteducação popularpor
dc.subjectFandango. Iguape (SP)por
dc.subjectIguape SP Históriapor
dc.subjectCaiçara Fandango Workshopeng
dc.subjectPopular Educationeng
dc.subjectTraditional Caiçara communities of Jureiaeng
dc.titleOficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.por
dc.title.alternativeFandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaraseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Pereira, Dulcinéia de Fátima Ferreira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9339578170693084por
dc.contributor.referee1Melo, Teresa Mary Pires de Castro
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0960053614310334por
dc.contributor.referee2Wunder, Alik
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3086455648577161por
dc.description.resumoEssa dissertação é um trabalho de pesquisa que procurou relevar as potencialidades da cultura caiçara partindo do saber de experiência que se traduziu no fazer das oficinas de fandango caiçara concebida como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da JureiaAJJ, entidade situada na comunidade da Barra do Ribeira, no município de Iguape, SP, com objetivo de reafirmar o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. Dividindo-se em três capítulos, a pesquisa primeiramente refletiu o processo de formação e desenvolvimento das comunidades tradicionais caiçaras da Jureia em quatro momentos distintos, partindo do Tempo dos Antigos, Tempo da Especulação Imobiliária, Tempo da Nuclebrás e Tempo da Estação Ecológica. No segundo capítulo foi discutida a relação das ecologias de saberes proposta por Boaventura de Sousa Santos com o modo de vida caiçara enquanto alternativa ao modelo de racionalidade ocidental. O quarto capítulo, destinou-se a reflexão e análise das oficinas de fandango caiçara onde se traduziu os passos da construção da rabeca enquanto um processo de educação popular que expressa e empodera as comunidade caiçaras da Jureia a partir da mística e do fazer fandango.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/8796425227074423por


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record