Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, Daniele Cristina da Rocha e
dc.date.accessioned2016-06-02T19:42:36Z
dc.date.available2015-10-13
dc.date.available2016-06-02T19:42:36Z
dc.date.issued2015-02-26
dc.identifier.citationSILVA, Daniele Cristina da Rocha e. Interfaces between harm reduction and popular education in an institutional focused in the population living on the streets of Sorocaba. 2015. 109 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2816
dc.description.abstractThe main objective of this study was to analyze the conception of education that is implicit in the activities developed by the association "Pode Crer", seeking to understand them from the dialogue between Popular Education and the Health Humanization Policy. The research was conducted by one year of participant observation during which the activities developed by this Association (Drop in, Harm Reduction, Halfway House and some extra activities) were accompanied. The analysis showed several interfaces between the proposal of Harm Reduction and Popular Education on the activities developed by "Pode Crer". It could be also seen how the references used for a better understanding of this Association have a common point: the humanization. Thus, it is an important credibility work of this activity that happens in the invisibility, although with great potential to promote education for the subjects who experience many vulnerabilities from the common management, from shared responsibility, unconditional acceptance, radical listening, horizontal dialogue and aspects that promote meaningful learning at the everyday life of this peopleeng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjecteducaçãopor
dc.subjectredução de danospor
dc.subjectPolítica Nacional de Humanizaçãopor
dc.subjectuso problemático de drogaspor
dc.subjectpopulação em situação de ruapor
dc.subjectpessoas desabrigadaspor
dc.subjectdrogas abuso aspectos sociaispor
dc.subjecthumanização dos serviços de saúdepor
dc.subjectharm reductioneng
dc.subjectNational Humanization Policyeng
dc.subjectproblematic drug useeng
dc.subjectpeople living on the streetseng
dc.titleInterfaces entre redução de danos e educação popular em uma instituição voltada para população em situação de rua em Sorocaba.por
dc.title.alternativeInterfaces between harm reduction and popular education in an institutional focused in the population living on the streets of Sorocabaeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Garcia, Marcos Roberto Vieira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3911188481669270por
dc.contributor.referee1Tófoli, Luís Fernando
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5025236380342711por
dc.contributor.referee2Pereira, Dulcinéia de Fátima Ferreira
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9339578170693084por
dc.description.resumoO objetivo geral desse trabalho foi analisar a concepção de educação implícita nas atividades desenvolvidas pela Associação Pode Crer , buscando compreendê-las a partir do diálogo com a Educação Popular e com as Políticas de Humanização da Saúde. A pesquisa foi desenvolvida por meio da observação participante, a partir de um ano de acompanhamento das atividades desenvolvidas por essa Associação (Drop in, Redução de Danos, Casa de Passagem e algumas atividades extras). A análise mostrou diversas interfaces entre a proposta de Redução de Danos e Educação Popular nas atividades desenvolvidas pela Pode Crer . Também se pôde perceber como os referenciais utilizados para uma maior compreensão dessa Associação possuem um ponto comum: a humanização. Assim, trata-se de um relevante trabalho de credibilização dessa atividade que está acontecendo na invisibilidade, porém com grande potencial de promoção de educação para os sujeitos que vivenciam as mais diversas vulnerabilidades, a partir da gestão comum, da corresponsabilidade, do acolhimento incondicional, escuta radical, diálogo horizontal e diversos aspectos que favorecem aprendizagens significativas no dia a dia dessas pessoas.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/6450501310179095por


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record