• Representação das mulheres no melodrama contemporâneo: uma análise feminista sobre Grey’s Anatomy 

      Jangrossi, Virgínia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 02/09/2019)
      This thesis aims to analyze the structure of Grey’s Anatomy (Shonda Rhimes, ABC, 2005 –) and examine how the television series portrays themes associated with female subjects, such as the myth of romantic love, sexual ...
    • O olhar de Van Gogh pelas lentes de Alain Resnais : uma poética da luz 

      Feliciano, Gilmara Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/09/2017)
      This study was instigated by the documentary Van Gogh (1947), by Alain Resnais. The main reason for this analysis was given by the peculiar structure of the short film that had only the painting of Vincent Van Gogh as a ...
    • O zumbi de Bruce LaBruce em Otto; or, Up with dead people 

      Silva, Thales Figueiredo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/11/2017)
      The Canadian filmmaker Bruce LaBruce has a production focused on the discussions of the LGBT + theme, with questions about sexual gender and cinematographic language. In Otto; or, Up with dead people (2008) he uses for the ...
    • Trajetórias femininas musicadas pelo brega: análise dos filmes O Céu de Suely, de Karim Ainouz (2006) e Amor, Plástico e Barulho, de Renata Pinheiro (2013) 

      Salerno, Iasha Nur Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      Starting from two films, O Céu de Suely (Karim Aïnouz, 2006) and Amor, Plástico e Barulho (Renata Pinheiro, 2013) the present work sought to investigate how the brega (tacky) songs chosen for the soundtrack relate to the ...
    • Cineastas e a formação da ANCINE (1999-2003) 

      Alvarenga, Marcus Vinícius Tavares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 24/06/2010)
      This paper studies the Brazilian cinematography corporation political joint between 1999 and 2003. Starting from fiscal renounce model crisis in the national film production, wherein the dialog narrowing between filmmakers ...
    • Filmes domésticos : uma abordagem a partir do acervo da Cinemateca Brasileira 

      Foster, Lila Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 20/01/2010)
      Cinemateca Brasileira, the largest film archive in Brazil, for years has stored, catalogued and conserved a large number of Brazilian films that have survived to the present day. But in order for a film to be thoroughly ...
    • Dialogismo e tradução intersemiótica em Pink Floyd The Wall: luto e melancolia na Inglaterra do pós-guerra 

      Martucci, Maurício Dotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/09/2010)
      The film Pink Floyd The Wall, adaptation to the cinema of the Pink Floyd´s concept album, tells the Pink´s story, a musician, that was born in England during the World War II final years, he had his father died in a battle ...
    • Herói popular sob ironia na cena política: estudo sobre o personagem e o entrelaçamento entre ficção e realidade nos filmes Macunaíma (1969) e Terceiro Milênio (1982) 

      Araújo, Mauro Luciano Souza de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/08/2010)
      The dissertation leans over an analysis of aspects of the mise-en-scène at the two chosen films, having focus in the fictional and non-fictional character rendered ironical in the Cinema Novo s (brazilian new cinema) stage ...
    • As câmeras cinematográficas nos anos 1950/1960 e o cinema brasileiro 

      Barbuto, Adriano Soriano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/08/2010)
      The motion picture cameras have changed through the years. However, they have kept their main design which has not changed during this period. One of the goals of this text is to understand how that design was created, and ...
    • Redes interdiscursivas e convergência de mídias: uma análise de Brilho Eterno de uma Mente Sem Lembranças 

      Mestriner, Rogério Secomandi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 31/03/2011)
      With digital media's broad dissemination towards society, confirmed by the market expansion of electronic games and the growing digital inclusion due to Web 2.0 advances and mobile telephony, the audiovisual expression ...
    • A alegoria histórica em Manoel de Oliveira: um filme falado 

      Santos, Wiliam Pianco dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 25/08/2011)
      This research consists of a discourse analysis of Um filme falado (2003), from the Portuguese film director Manoel de Oliveira. The idea is to investigate the meanings implied in the historical allegory built by the director ...
    • O processo transcriativo de São Bernardo de Leon Hirszman 

      Bozicanin, José Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/05/2010)
      The purpose of our research was to recoup some of the ideas about the intersemiotic translation of Graciliano Ramos' novel Sao Bernardo (1934) to the cinema. In this masters dissertation we realised the creative genesis ...
    • Diretoras brasileiras e a representação da mulher em documentários dos anos 1980 

      Esperança, Hanna Henck Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      In the 1980s, women occupied a significant portion of the making of short and medium-length documentaries in Brazil, with a very diverse production in terms of narrative and language. In view of the small amount of research ...
    • O cinema de Chantal Akerman: estilo e claustrofobia em Saute ma ville (1968) e Jeanne Dielman 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) 

      Silva, Natália Marchiori da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/10/2020)
      This research analyzes two films by Belgian filmmaker Chantal Akerman, Saute ma Ville (1968) and Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), with the purpose of investigate the domestic claustrophobia ...
    • Uma análise do universo ficcional de Doctor Who e de seus arquétipos centrais 

      Contartesi, Felipe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 05/05/2017)
      Doctor Who, a British series created and produced by the BBC since 1963 has been devoted as one of the oldest and most successful series of fiction for television. The series has set its course and achieved cult status, ...
    • A aventura narrativa da Telltale Games: um estudo de caso de Game of Thrones – A Telltale Games Series 

      Bisson, Camila Brandão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)
      Adventure games, as a genre defined in the context of electronic games, have had throughout their history evolutions and transformations that allowed more, and more, complex stories to be told through video games. The ...
    • Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade 

      Santos, Tiago Eugenio dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/07/2014)
      The stereoscopic application is not in itself a technical novelty, because, already in 1838, the first device that allowed the stereoscopic display is designed. In the early years of its invention new apparatus were ...
    • Chonewood: una historia paralela del cine ecuatoriano 

      Reyes, Luis Stéfano Murillo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)
      This research investigates the cinema made in the city of Chone located on the Ecuadorian coast. Here Since 1994 there has been a phenomenon within Ecuador's cinema historically marked by a discontinuity. This phenomenon ...
    • Dos quadrinhos às telas: uma análise dos Laços da Turma da Mônica 

      Caldeira, Aline Espassa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 08/12/2022)
      The purpose of this paper is to analyze a graphic novel and a movie, both named Turma da Mônica: Laços, in which we will approach similarities and differences between them, concerning plot, script, character design and ...
    • SKAM: fenômeno transmídia norueguês 

      Cunha, Luiz Eduardo Maués (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 10/09/2021)
      In the expansive process of communication media and technologies, media convergence has diversified the productive and creative chain of audiovisual narratives, changing the media landscape, previously ...