• Entre o palco e a tela : as relações do cinema com o teatro de revista em comédias musicais de Luiz de Barros 

      Vasconcellos, Evandro Gianasi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 19/08/2015)
      This work aims to study the relationship between the “teatro de revista” (revue) and the musical comedies made by Luiz de Barros. An important name in the history of Brazilian cinema, Luiz de Barros made dozens of films ...
    • O processo transcriativo de São Bernardo de Leon Hirszman 

      Bozicanin, José Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/05/2010)
      The purpose of our research was to recoup some of the ideas about the intersemiotic translation of Graciliano Ramos' novel Sao Bernardo (1934) to the cinema. In this masters dissertation we realised the creative genesis ...
    • As câmeras cinematográficas nos anos 1950/1960 e o cinema brasileiro 

      Barbuto, Adriano Soriano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/08/2010)
      The motion picture cameras have changed through the years. However, they have kept their main design which has not changed during this period. One of the goals of this text is to understand how that design was created, and ...
    • Em busca das origens de um cinema queer no Brasil 

      Silva, Mateus Nagime Barros da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 26/04/2016)
      The main goal of this dissertation is to find movies made in Brazil up to 1950 that can be interpreted as queer. The first chapter explains the meaning of queer and the establishment of Queer Theory. The second chapter ...
    • Gênese do processo criativo de O Bravo Guerreiro, 1969, de Gustavo Dahl : o herói atônito 

      Bazanini, Julio Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/09/2014)
      This research aims to study the creative process of the Brazilian film “O Bravo Guerreiro” (The Brave Warrior), 1969, Gustavo Dahl, from the analysis, description and comparison of the different versions of scripts and ...
    • As dinâmicas do mercado das coproduções cinematográficas entre Brasil e França 

      Figueiró, Belisa Brião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 25/05/2017)
      This research investigates movie coproductions between Brazil and France, made between 1998 and 2014, trying to assess the percourse from the international co-elaboration to the distribution of such movies in the French ...
    • Poética do cinema infantil brasileiro : aspectos temáticos, formais e mercadológicos em Menino maluquinho 

      Ou, Mirian (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 16/05/2012)
      This work focuses on children's films and aims to raise some of their thematic, aesthetic and commercial characteristics. To do so, takes as its starting point the poetics of cinema as defined by Bordwell (2007) and analyzes ...
    • A crítica cinematográfica em O Diário de S. Paulo entre 1968 e 1969: um estudo sobre a experiência dos estudantes da Universidade de São Paulo 

      Bellinger, Isabella Mitiko Ikawa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 11/04/2013)
      This research is a study of the film section in O Diário de S. Paulo between July 1968 and June 1969. In this year, a group composed by Álvaro Ferreira, Claudio de Andrade (pseudonym initially used by Jean-Claude Bernardet), ...
    • A chegada do som nos cinemas de São Paulo segundo a Folha da Manhã (1928-1933) 

      Valencise, João Miguel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/08/2012)
      This dissertation focuses on study and observation of the period of transition from silent films to sound films in movie theaters at São Paulo City, as recorded by the pages of Folha da Manhã newspaper between 1928 and ...
    • “Com o olho em punho”: o cinema superoitista de Torquato Neto 

      Barreto, Moema Pascoini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/08/2017)
      This research intends to explore the filmmaking activities of Torquato Neto in the beginning of the 70´s. Throughout his artistic life course, Torquato crossed diferent sorts of media, producing and stimulating Brazilian ...
    • Do palco ao écran: eles não usam black-tie 

      Schmidt, Laila Rotter (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/04/2012)
      This research aims to comprehend the creative process of the movie "Eles não usam black-tie" (They don't wear black-tie) (1981), directed by Leon Hirszman, based on the homonymic play written by Gianfrancesco Guarnieri, ...
    • Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro 

      Scarpelli, Alexandre Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
      This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian ...
    • “A apoteose da imagem”: cineclubismo e crítica cinematográfica no Chaplin-Club 

      Santos, Fabricio Felice Alves dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/03/2012)
      Founded in Rio de Janeiro in 1928, the Chaplin-Club is considered the milestone of ciné-clubs and of film criticism in Brazil. Since the beginning of its activities, the club used to release O Fan, a vehicle dedicated to ...
    • “Em breve nos cinemas”: assimilação e articulação do formato trailer pela experiência cinematográfica brasileira 

      Jaber, Fernanda Affonso de André (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2017)
      The object of study of this dissertation is the film trailer in the context of Brazilian cinematic experience. From a historical perspective, this research clarifies how the relationship between the Brazilian trailer and ...
    • Diretoras brasileiras e a representação da mulher em documentários dos anos 1980 

      Esperança, Hanna Henck Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      In the 1980s, women occupied a significant portion of the making of short and medium-length documentaries in Brazil, with a very diverse production in terms of narrative and language. In view of the small amount of research ...