Listar Teses e dissertações por asesor "aa36f34a-ff4e-415d-afdf-4940a664f340"
Mostrando ítems 1-15 de 15
-
Relações com o saber : um estudo sobre o sentido atribuído por alunos da rede pública à escola, à língua inglesa e à sua aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/10/2014)In this qualitative study, we aim to investigate the senses of learning English and the relationships established by elementary school students in the context of public school education with the world (with the ... -
Competências do professor de Português Língua Estrangeira (PLE) em formação : (re)construção e reflexão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/03/2014)This research aims to analyze the performance of teachers (in the process of education) of Portuguese as a foreign language, based on a range of theoretical models of competence. Therefore, a brief summary of the term ... -
Cultura e Interculturalidade em movimento no ensino de Português Língua Estrangeira: um estudo bibliográfico-documental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/07/2021)This dissertation is the result of a qualitative bibliographic research design. The concepts of culture and interculturality in the Foreign Language Teaching (henceforth FLT) are investigated under the scope of Applied ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
Abordagens de ensino e experiência de aprendizagem: uma pesquisa narrativa a partir do site BBC Learning English
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/09/2022)We usually search for free online contents in order to learn foreign languages, as well as we recommend it to other people. In this sense, the BBC Learning English webpage is a reference for teachers and learners. Although ... -
"Todos os brasileiros comem o mesmo café da manhã?" - Perspectivas interculturais nos cadernos de apoio de língua inglesa do currículo paulista para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/09/2022)This research aims to verify the concept of interculturality present in the activities of the English textbooks for the last years of elementary education of the São Paulo Curriculum. Therefore, and with regard to the theme ... -
Sendo médico em português: histórias vividas e narradas por dois médicos cubanos em atuação no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/05/2023)In 2016, I had my first opportunity to teach Portuguese lessons abroad to speakers of other languages. My students were Cuban doctors who were preparing for the international mission organized by the Ministries of Health ... -
Os ensinamentos de Confúcio e a formação contemporânea de professores de língua inglesa em Taiwan : relações entre variáveis socioculturais e competências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/03/2014)This work aims to study the profile of English teacher education in Taiwan through a more specific discussion of language teacher’s competence. For this, we chose to analyze an English undergraduate teacher education program ... -
A interculturalidade no ensino de línguas estrangeiras: problematizando o termo competência comunicativa intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/10/2015)The term interculturality is increasingly in evidence in the studies focusing mainly on the educational, political, economic and social contexts. Therefore, also in the field of foreign language teaching and learning, ... -
Saberes docentes e desafios no ensino de Português língua estrangeira na atuação de professores em formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)The projection of Brazil in the political-economic scenario and the internationalization of Brazilian universities have amplified the demand for qualified professionals to teach Portuguese as a Foreign Language (PFL). ... -
Ensino de espanhol para brasileiros : das crenças à prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2012)In recent years, we have observed that the presence of the Spanish language teaching in regular schools has been expanded gradually. However, even in the context of teaching-learning favoring of the Spanish language, it ... -
A relação estabelecida por aprendizes de línguas com séries de televisão: interfaces com a sala de aula e com o processo de aprendizagem de inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)The focus of this work is on the contact of English language learners with cultural products (TV series) in English outside the classroom, and possible interfaces with the formal learning of this language. In this sense, ... -
Formação de professores de língua inglesa, reformulações curriculares e resoluções governamentais: um estudo meta analítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 03/12/2015)The English Language teacher education has undergone profound changes in recent years. A determining factor for these changes was the creation of the National Curricular Guidelines (DCN) by the National Council of ... -
Representações sociais de aprendizes de português em contexto sul-africano sobre a língua e a cultura do Brasil : subsídios para políticas de difusão e reflexões sobre o ensino de português no exterior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)The Social representation is a way in which man signifies his social context transforming the new/strange/unknown into a familiar knowledge. The genesis of the Social Representation is intimately related to the communication ... -
Representações sociais e interculturalidade: um estudo documental sobre elementos provocadores e roteiros de interação do exame Celpe-Bras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)This study investigated social representations of Brazil that may be present in Provoking Elements2 and Interactional Scripts of the oral part in Celpe-Bras Exam through the perspective of interculturality (KRAMSCH, 2011; ...