Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 406-425 of 465
-
A relação estabelecida por aprendizes de línguas com séries de televisão: interfaces com a sala de aula e com o processo de aprendizagem de inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)The focus of this work is on the contact of English language learners with cultural products (TV series) in English outside the classroom, and possible interfaces with the formal learning of this language. In this sense, ... -
Relações com o saber : um estudo sobre o sentido atribuído por alunos da rede pública à escola, à língua inglesa e à sua aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/10/2014)In this qualitative study, we aim to investigate the senses of learning English and the relationships established by elementary school students in the context of public school education with the world (with the ... -
Relações entre a formação e a prática do professor de língua estrangeira (inglês) para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2010)The present work describes a qualitative research on the training of teachers of English Language (henceforth EL) who deals with the Elementary School I. Initially, we intend to develop a historical background on the ... -
Relações entre autenticidade e motivação no desenvolvimento da produção escrita por jovens aprendizes de língua estrangeira (inglês), a partir do gênero notícias de jornal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/01/2011)When studying the literature in the area of teaching and learning languages, two multifaceted and meaningful concepts can be identified, they are authenticity (GILMORE, 2007) and motivation (DÖRNYEI, 2001; VIANA, 1990). ... -
Relações entre currículo, identidade e prática profissional em início de carreira de egressos do curso de Letras da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)Many recently graduated language teachers complain about the lack of proficiency in the foreign language and the sense of pedagogical unpreparedness for the teaching practice, which produces a kind of "teacher malaise" ... -
Relações entre o tipo psicológico e a aprendizagem de uma língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/06/2009)There are several factors which interfere in foreign language learning. Among them, there are the learning styles, which comprise the cognitive and affective domains. The intrinsic side of the affective domain, which is ... -
A representação de línguas no ciberespaço: um funcionamento enunciativo na contemporaneidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/10/2014)D'après les discussions de concepts de la sémantique de l énonciation, nous faisons une lecture des sitewebs officiels des pays dans lesquels nous trouvons des sections qui représent des langues qui circulent dans ces ... -
Representações da leitura: uma análise discursiva do que dizem ingressantes e formandos de cursos de Letras sobre essa prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The objective of this research was to investigate representations of reading shared by both Literature and Language undergraduate students in the first year and in the last academic year in college. The observation intended ... -
Representações de professores de línguas estrangeiras em formação: materiais didáticos utilizados em práticas de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Considering the fact that the majority of the research on teaching materials focus on analysis and evaluation of textbooks (TOMLINSON, 2011; VILAÇA, 2012) and by understanding teaching materials as everything that is used ... -
Representações de professores em formação em relação à internet no ensino de português para estrangeiros em contexto de imersão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2012)Com este estúdio, exploratório, de naturaleza cualitativa y etnográfica, inscripto en el área de la Linguística Aplicada, objetivamos (re)conocer las representaciones de profesores sobre la utilización de internet para la ... -
Representações do consumidor de "fake" nos discursos sobre a moda: a análise do discurso e a construção de identidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/03/2013)This paper approaches a topic that has been explored with relative frequency in various media and that relates very directly to the logic of media and the marketing production of needs and production of identities: consumption ... -
Representações do ensino da leitura: as aulas de português na escola secundária brasileira (séculos XIX e XX)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/03/2019)The literary reading seems to have achieved a central role by the activities of teaching Portuguese Language at the end of 19th century and the first decades of 20th century, acting as a starting point for the development ... -
Representações do leitor infantil e juvenil em adaptações do clássico "Dom Quixote" para o público brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)The production, publication, and reading of adaptations of literary classics for children and youth, which has expanded since the twentieth century, is a practice whose indication is assumed by educational and other ... -
Representações sociais de aprendizes de português em contexto sul-africano sobre a língua e a cultura do Brasil : subsídios para políticas de difusão e reflexões sobre o ensino de português no exterior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)The Social representation is a way in which man signifies his social context transforming the new/strange/unknown into a familiar knowledge. The genesis of the Social Representation is intimately related to the communication ... -
Representações sociais dos professores de língua portuguesa sobre o ensino gramatical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)In Brazil, grammar teaching has drawn attention from Portuguese language teaching scholars and experts over last decades. However, the guidelines on this teaching are not homogeneous, emphasized either by a more normative ... -
Representações sociais e interculturalidade: um estudo documental sobre elementos provocadores e roteiros de interação do exame Celpe-Bras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)This study investigated social representations of Brazil that may be present in Provoking Elements2 and Interactional Scripts of the oral part in Celpe-Bras Exam through the perspective of interculturality (KRAMSCH, 2011; ... -
Ritos genéticos editoriais em periódicos: gestão das autorias na comunicação científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Il s’agit d'une étude discursive-midiologique de la constitution éditoriale de l’auctorialité dans la communication scientifique, pour laquelle nous avons constitué un corpus provenant de quatre revues brésiliennes à large ... -
Saberes docentes e desafios no ensino de Português língua estrangeira na atuação de professores em formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)The projection of Brazil in the political-economic scenario and the internationalization of Brazilian universities have amplified the demand for qualified professionals to teach Portuguese as a Foreign Language (PFL). ... -
Segurança e Educação em debates eleitorais da Colômbia : um estudo sobre discursos políticos nas eleições presidenciais de 2010
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/11/2017)Considerando la importancia del lenguaje en la política y entendiendo el análisis del discurso político, como un campo de saber que permite la descripción de efectos de sentido dados a partir de determinadas condiciones ... -
A semântica dos adjuntos temporais: uma proposta de análise com a semântica de vetores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)The semantic study of the temporal-aspectual phenomena, such as temporal reference, aspect and actionality, is an important area of the Semantic of Events. One of the main objectives in this research field is the delimitation ...