Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 386-405 of 459
-
Publicações nacionais sobre CALL e outras tecnologias no ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras : um olhar na segunda década do século XXI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/04/2015)Among the various human activities, it is possible to observe the presence and the use of technologies in different situations of daily life, such as at work, in schools, at family times and leisure (SANTOS, 2013, MIRANDA, ... -
Quando a “navalha é afiada”, o povo não entra em cena : uma análise dos discursos proibidos no teatro de Plínio Marcos, na censura oficial e na imprensa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)Dans cette recherche, nous nous proposons d’investiguer les raisons pour lesquelles l’oeuvre du dramaturge Plínio Marcos a été censuré durant la Dictature Civil-Militaire brésilienne. Pour répondre à cette question, nous ... -
Questões de identidade lingüístico-cultural e sua relação com a oralidade em LE (Inglês): percepções de aprendizes em nível intermediário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2011)When learning a foreign language, more specifically English, it is common that students report that speaking is the most difficult skill to be developed. This difficulty may be related to the lack of a critical view about ... -
Quixotices lá e cá do oceano: uma análise de adaptações infantis e juvenis contemporâneas do clássico cervantino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)Nuestra investigación en compañía de las adaptaciones del clásico universal D. Quijote de La Mancha, de Miguel de Cervantes Saavedra publicado para el público infantil y juvenil brasileño comenzó en el Máster, cuando nos ... -
Rap e funk : a busca por voz e visibilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)En una sociedad regida por una ideología oficial tejida por ideologías excluyentes y respaldadas por la constitución de la identidad global en detrimento de la alteridad, este trabajo se propone estudiar, a través de un ... -
O rap e suas ressignificações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 13/05/2011)z This study aims to analyze the linguistic practices by hip hop young activists, specially, through the artistic expression of the rap, conceived as the most expressive face of the movement, where the young people use a ... -
A recepção da análise do discurso na Argentina durante a "Normalização democrática" : o caso da UBA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/05/2014)The following research consists in a study about Argentina s linguistic history at the moment where Discourse Analysis studies were introduced. We show this process in relation to the historical moment in Argentina: the ... -
A recepção do Curso de Linguística Geral nos manuais de linguística brasileiros: um acontecimento discursivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 19/02/2015)The 1940s is marked by a significant interest in the history of the portuguese language providing for themselves the moment of eruption of the Brazilian linguistic. Although there were already before this period of study, ... -
A recepção dos mashups literários nacionais: uma análise discursiva de representações do leitor jovem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)In recent years, we have noticed the appearance of special genres of fictional narratives, such as literary mashups. The emergence of such narratives is partly due to certain changes caused in writing and reading practices ... -
Reflexões a partir da perspectiva dos letramentos críticos : a experiência em aulas de língua espanhola no CEL-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/02/2016)This Master's degree research aims to analyze the perception, reception and evaluation of students and the teacher-researcher regarding activities employed from the perspective of Critical Literacies. Theoretical aspects ... -
A relação da competência comunicativa com o planejamento temático baseado em tarefas em um curso de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/03/2014)This study aims at investigating the relations between a Thematic Task-Based Syllabus and the Communicative Competence (CC) of students of Portuguese as a second language. This qualitative, ethnographic - interpretative ... -
Relação de línguas no espaço enunciativo da propaganda: a argumentação, a enunciação e o político
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2010)Que signifie-t-il parler le portugais ou l'anglais au Brésil d'aujourd'hui? Cette question fait partie de nos préoccupations dans ce travail. Nous en avons discuté, à partir d'une Sémantique de l'énonciation, la construction ... -
Relação entre dois livros didáticos e os documentos oficiais de língua inglesa na rede pública : o que a análise de abordagem revela?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/03/2013)Our purpose in this qualitative-interpretative documental research is to investigate the relation that can be established between the underlying approach of two English language teaching coursebooks used in São Paulo State´s ... -
Relação entre línguas: diferentes modos de dizer o português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2011)Our work intitled Languages relationship: Brasilian Portuguese, several ways is based on the theory of the Semântica do Acontecimento(Semantics of the Events). Our corpus is formed by interviews maked by students linguistic ... -
A relação estabelecida por aprendizes de línguas com séries de televisão: interfaces com a sala de aula e com o processo de aprendizagem de inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)The focus of this work is on the contact of English language learners with cultural products (TV series) in English outside the classroom, and possible interfaces with the formal learning of this language. In this sense, ... -
Relações com o saber : um estudo sobre o sentido atribuído por alunos da rede pública à escola, à língua inglesa e à sua aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/10/2014)In this qualitative study, we aim to investigate the senses of learning English and the relationships established by elementary school students in the context of public school education with the world (with the ... -
Relações entre a formação e a prática do professor de língua estrangeira (inglês) para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2010)The present work describes a qualitative research on the training of teachers of English Language (henceforth EL) who deals with the Elementary School I. Initially, we intend to develop a historical background on the ... -
Relações entre autenticidade e motivação no desenvolvimento da produção escrita por jovens aprendizes de língua estrangeira (inglês), a partir do gênero notícias de jornal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/01/2011)When studying the literature in the area of teaching and learning languages, two multifaceted and meaningful concepts can be identified, they are authenticity (GILMORE, 2007) and motivation (DÖRNYEI, 2001; VIANA, 1990). ... -
Relações entre currículo, identidade e prática profissional em início de carreira de egressos do curso de Letras da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)Many recently graduated language teachers complain about the lack of proficiency in the foreign language and the sense of pedagogical unpreparedness for the teaching practice, which produces a kind of "teacher malaise" ... -
Relações entre o tipo psicológico e a aprendizagem de uma língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/06/2009)There are several factors which interfere in foreign language learning. Among them, there are the learning styles, which comprise the cognitive and affective domains. The intrinsic side of the affective domain, which is ...