Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 393-412 of 457
-
Reflexões a partir da perspectiva dos letramentos críticos : a experiência em aulas de língua espanhola no CEL-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/02/2016)This Master's degree research aims to analyze the perception, reception and evaluation of students and the teacher-researcher regarding activities employed from the perspective of Critical Literacies. Theoretical aspects ... -
A relação da competência comunicativa com o planejamento temático baseado em tarefas em um curso de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/03/2014)This study aims at investigating the relations between a Thematic Task-Based Syllabus and the Communicative Competence (CC) of students of Portuguese as a second language. This qualitative, ethnographic - interpretative ... -
Relação de línguas no espaço enunciativo da propaganda: a argumentação, a enunciação e o político
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2010)Que signifie-t-il parler le portugais ou l'anglais au Brésil d'aujourd'hui? Cette question fait partie de nos préoccupations dans ce travail. Nous en avons discuté, à partir d'une Sémantique de l'énonciation, la construction ... -
Relação entre dois livros didáticos e os documentos oficiais de língua inglesa na rede pública : o que a análise de abordagem revela?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/03/2013)Our purpose in this qualitative-interpretative documental research is to investigate the relation that can be established between the underlying approach of two English language teaching coursebooks used in São Paulo State´s ... -
Relação entre línguas: diferentes modos de dizer o português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2011)Our work intitled Languages relationship: Brasilian Portuguese, several ways is based on the theory of the Semântica do Acontecimento(Semantics of the Events). Our corpus is formed by interviews maked by students linguistic ... -
A relação estabelecida por aprendizes de línguas com séries de televisão: interfaces com a sala de aula e com o processo de aprendizagem de inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)The focus of this work is on the contact of English language learners with cultural products (TV series) in English outside the classroom, and possible interfaces with the formal learning of this language. In this sense, ... -
Relações com o saber : um estudo sobre o sentido atribuído por alunos da rede pública à escola, à língua inglesa e à sua aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/10/2014)In this qualitative study, we aim to investigate the senses of learning English and the relationships established by elementary school students in the context of public school education with the world (with the ... -
Relações entre a formação e a prática do professor de língua estrangeira (inglês) para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2010)The present work describes a qualitative research on the training of teachers of English Language (henceforth EL) who deals with the Elementary School I. Initially, we intend to develop a historical background on the ... -
Relações entre autenticidade e motivação no desenvolvimento da produção escrita por jovens aprendizes de língua estrangeira (inglês), a partir do gênero notícias de jornal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/01/2011)When studying the literature in the area of teaching and learning languages, two multifaceted and meaningful concepts can be identified, they are authenticity (GILMORE, 2007) and motivation (DÖRNYEI, 2001; VIANA, 1990). ... -
Relações entre currículo, identidade e prática profissional em início de carreira de egressos do curso de Letras da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)Many recently graduated language teachers complain about the lack of proficiency in the foreign language and the sense of pedagogical unpreparedness for the teaching practice, which produces a kind of "teacher malaise" ... -
Relações entre o tipo psicológico e a aprendizagem de uma língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/06/2009)There are several factors which interfere in foreign language learning. Among them, there are the learning styles, which comprise the cognitive and affective domains. The intrinsic side of the affective domain, which is ... -
A representação de línguas no ciberespaço: um funcionamento enunciativo na contemporaneidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/10/2014)D'après les discussions de concepts de la sémantique de l énonciation, nous faisons une lecture des sitewebs officiels des pays dans lesquels nous trouvons des sections qui représent des langues qui circulent dans ces ... -
Representações da leitura: uma análise discursiva do que dizem ingressantes e formandos de cursos de Letras sobre essa prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The objective of this research was to investigate representations of reading shared by both Literature and Language undergraduate students in the first year and in the last academic year in college. The observation intended ... -
Representações de professores de línguas estrangeiras em formação: materiais didáticos utilizados em práticas de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Considering the fact that the majority of the research on teaching materials focus on analysis and evaluation of textbooks (TOMLINSON, 2011; VILAÇA, 2012) and by understanding teaching materials as everything that is used ... -
Representações de professores em formação em relação à internet no ensino de português para estrangeiros em contexto de imersão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2012)Com este estúdio, exploratório, de naturaleza cualitativa y etnográfica, inscripto en el área de la Linguística Aplicada, objetivamos (re)conocer las representaciones de profesores sobre la utilización de internet para la ... -
Representações do consumidor de "fake" nos discursos sobre a moda: a análise do discurso e a construção de identidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/03/2013)This paper approaches a topic that has been explored with relative frequency in various media and that relates very directly to the logic of media and the marketing production of needs and production of identities: consumption ... -
Representações do ensino da leitura: as aulas de português na escola secundária brasileira (séculos XIX e XX)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/03/2019)The literary reading seems to have achieved a central role by the activities of teaching Portuguese Language at the end of 19th century and the first decades of 20th century, acting as a starting point for the development ... -
Representações do leitor infantil e juvenil em adaptações do clássico "Dom Quixote" para o público brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)The production, publication, and reading of adaptations of literary classics for children and youth, which has expanded since the twentieth century, is a practice whose indication is assumed by educational and other ... -
Representações sociais de aprendizes de português em contexto sul-africano sobre a língua e a cultura do Brasil : subsídios para políticas de difusão e reflexões sobre o ensino de português no exterior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)The Social representation is a way in which man signifies his social context transforming the new/strange/unknown into a familiar knowledge. The genesis of the Social Representation is intimately related to the communication ... -
Representações sociais dos professores de língua portuguesa sobre o ensino gramatical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)In Brazil, grammar teaching has drawn attention from Portuguese language teaching scholars and experts over last decades. However, the guidelines on this teaching are not homogeneous, emphasized either by a more normative ...