Browsing Teses e dissertações by Graduate program "Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL"
Now showing items 41-60 of 456
-
De crime à criminalização de sua aversão: a prática sexual dissidente em discursos institucionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/03/2023)This research, based on the theoretical-methodological assumptions of French Discourse Analysis, aims to analyze, discursively, institutional decisions made in Brazilian territory that refer to dissident sexual practices, ... -
A estética da cultura popular na folia de momo do Recife: questões de alteridade, corporeidade e transgressão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2014)The perspective of this work was to understand the culture as an opening way to alterity in the process of identity construction of a socially organized group, reflecting from the philosophy of Mikhail Bakhtin and the ... -
Com o Mbaraká entre as palmas das mãos das palavras: uma poética do traduzir Ayvu Rapyta na Ameríndia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/09/2022)La recherche a un certain contenu interdisciplinaire, mais c'est en Linguistique que nous nous retrouvons. Une Linguistique qui pense à l'historicité, au sujet du poème et aux territoires. La politique appartient à le ... -
Atividades de pronúncia no ensino de inglês como língua estrangeira: reflexões com professores em contexto de aulas individuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)In Applied Linguistics there is increasing attention to foreign language pronunciation, and many pedagogic ideas explore beyond the classic practice of ‘listen and repeat’, which is still very common in many language ... -
Uma análise discursiva de normativas oficiais argentinas sobre o ensino de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)La elección de los idiomas que enseñará el sistema educativo de un país no es una cuestión de azar, sino que refleja cuestiones políticas, históricas, económicas, sociales, etc. Debido al interés por la enseñanza del ... -
Competências do professor de Português Língua Estrangeira (PLE) em formação : (re)construção e reflexão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/03/2014)This research aims to analyze the performance of teachers (in the process of education) of Portuguese as a foreign language, based on a range of theoretical models of competence. Therefore, a brief summary of the term ... -
A Língua como mercado: uma análise do discurso sobre as relações entre a linguagem e o mercado no capitalismo contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)We assume that workers' languistic competence, in these times of symbolic activity hegemony, functions as an indispensable part of the sum of physical and intellectual abilities necessary for capitalist production. Thus, ... -
Da abertura política às eleições de 2018: um estudo sobre as metamorfoses da agressividade no discurso político brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Les discours politiques produits lors d'une campagne présidentielle après la période de dictature civilo-militaire au Brésil, donc dans un régime démocratique, sont marqués par plusieurs formes d'agressivité. Nous souhaitons, ... -
Um cenário de educação linguística crítica, integral e humanizadora na infância com texturas da Pedagogia Waldorf
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)This research is related to the experiences (DEWEY, 1979) of additional language teachers in the initial years of schools that follow the Waldorf Pedagogy (STEINER, 1995, 2003, 2015 among others), which is based on a broad ... -
Politopia Enunciativa: a argumentação e a argumentatividade sobre Ditadura Militar nos livros didáticos de história
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)This work intends to investigate, describe and interpret the meaning of Military Dictatorship in history textbooks, available by the Ministry of Education (MEC) to public schools in Brazil. Knowing how the production of ... -
Cultura e Interculturalidade em movimento no ensino de Português Língua Estrangeira: um estudo bibliográfico-documental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/07/2021)This dissertation is the result of a qualitative bibliographic research design. The concepts of culture and interculturality in the Foreign Language Teaching (henceforth FLT) are investigated under the scope of Applied ... -
Para entender o repertório linguístico no ensino superior tecnológico: conversa entre a translinguagem e a educação sociocomunitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)This thesis presents the results of a research that investigated the role of named languages in Spanish learning, supported by translingual practices and socio-community education. The investigation took place in a context ... -
A construção do ethos de sujeitos femininos em canções interpretadas por Elis Regina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)So as to provoke a reflection on the role of women in society, we turn our eyes to discourses which function meanings on the (re)existence of the genre that is considered as a point to be investigated. Since colonial times, ... -
Orgulho de ser leitor: uma análise discursiva do que enunciam jovens leitores sobre si e sobre a leitura em postagens na rede social SKOOB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)This work, as well as other research conducted by LIRE - Laboratório de Estudos da Leitura (CNPq-UFSCar), aims to analyze discourses on reading and to comprehend representations of this practice shared by different communities ... -
Aspectos linguísticos na descrição de notícias satíricas do português do Brasil: uma proposta tipológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/10/2022)The presence of deception on the web and in messaging applications has been a major contemporary problem. This context generated some initiatives in Linguistics and Computing to linguistically characterize related texts ... -
Uma análise comparativa das construções com verbos psicológicos do português brasileiro e europeu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)Psychological verbs (such as shake, afflict, and thrill) denote a feeling or emotional state in the experiencer, the experiencer being necessarily human. This research describes the phenomenon of constructions with ... -
Discursos, mídias e disputas: o caso do “Movimento Estudantil Secundarista” (2015-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/02/2022)Esta tesis doctoral afiliada al Análisis del Discurso de base francesa busca comprender la compleja disputa discursiva sobre un acontecimiento histórico en la época contemporánea, o en la llamada era digital. Históricamente, ... -
Espanhol no ENEM: uma pesquisa documental sobre a compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/09/2022)Considerando la historia de la enseñanza de la lengua española en Brasil y la apreciación de la lengua a partir de la Ley 11.161/2005, la inclusión de cuestiones de lengua en el ENEM-Examen Nacional de Enseñanza Media en ... -
Não é nada não: uma análise das lexias negativas do português para anotação nas Universal Dependencies
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)Negation is a sine qua non of natural languages, there is no language that does not present some way to express it in its system (HORN and WANSING, 2020). Despite being very productive and indispensable for natural languages, ... -
"Natural que seja assim": uma proposta de rede construcional das construções semi-insubordinadas do português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 03/06/2022)Semi-insubordinate constructions (SIC) are reported by Van Linden and Van de Velde (2014) as constructions formed by an initial constituent followed by a noun clause introduced by the connective ‘that’. The initial constituent ...