Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 82-101 of 457
-
A construção da subjetividade nacional no movimento "o melhor do Brasil é o brasileiro"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 13/04/2007)What does it means to claim to be brazilian? How nationalist campaigns promoted by the State may affect the subject? To answer these questions and to take off from the evidence principles as of the nation and to problematize ... -
Construção de banco de questões para exames de proficiência em inglês para programas de pós-graduação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 03/12/2008)As English is the most frequent language in science and in the academic community, the proficiency in this language is necessary to whom is in this environment included, mainly regarding reading comprehension. Many proficiency ... -
A construção de significados sobre letramento e seus recentes estudos durante a formação inicial e contínua de professores de língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/03/2012)The contemporary period is marked by technological development and by economic, political, cultural and social changes influenced by globalization. Such changes had its impact on Brazilian education, encouraging researches ... -
A construção do ethos de sujeitos femininos em canções interpretadas por Elis Regina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)So as to provoke a reflection on the role of women in society, we turn our eyes to discourses which function meanings on the (re)existence of the genre that is considered as a point to be investigated. Since colonial times, ... -
Construções condicionais insubordinadas com a conjunção se no português: uma análise diacrônica à luz da gramática de construções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)Insubordinate constructions have been described as the independent and conventionalized use of formally subordinate clauses (EVANS, 2007). These are cases such as “Se soubesse como me faz sofrer!” (Corpus do Português). ... -
Construções parentéticas encabeçadas por como no português
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/04/2021)This research investigates constructions headed by as/like/how in occurrences of the type as it is said, like you know, how is it called?, in the Lusophone varieties, in order to discuss its status under the focus of the ... -
Content-based Instruction para professores pré-serviço: uma análise da problemática do processo de avaliação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/03/2007)There are many foreign language teacher Education courses in Brazil which try to teach the pre-service teachers some language apart from theory studies and the practice needed to the professional development of these ... -
Continuidades e descontinuidades em representações do leitor infantil: uma análise de projeções discursivas do leitor da Folhinha de 1963 aos dias atuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2016)Summary: In this paper, we analyze some writing practices adopted by Folhinha supplement linked to the newspaper Folha de S. Paulo since its launch, on September 8th, 1963, to the present day, seeking to raise certain ... -
Contínuo e limite entre expressão cristalizada e construção com verbo-suporte à luz do Léxico-Gramática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/09/2020)This thesis presents an investigation about the continuum of expressions between frozen idioms and support-verb constructions, and about the limit between these two categories, in 560 sentences formed with the verbs ser, ... -
Contribuições para um léxico-gramática das construções locativas do espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/10/2019)Locative verbs establish a relation of localization between the elementary parts of a sentence: subject and complements (la mujer puso las llaves en la mesa). The aim of this work is to create a first version of a ... -
O corpo e o outro: constituição da alteridade em uma perspectiva bakhtiniana de O Silmarillion de J. R. R. Tolkien em cotejo com o racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2020)This thesis proposes to understand how determined bodies are valued as negative in the work The Silmarillion, from J. R. R. Tolkien, especially because there is a marked division of different peoples and bodies in it, as ... -
O corpo, a língua e a voz da África no Brasil contemporâneo : uma análise dos discursos sobre a capoeira brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)Le corps africain présent au quotidien du Brésil peut être perçu dans diverses sphères sociales et culturelles de ce pays. Des activités agricoles, notamment, la culture du café et du cacao, en passant par la musique, la ... -
O corvo que rima também sabe jogar: tradução intersemiótica e design de jogo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/05/2023)Electronic games emerged in the 1950s. Over time, the novelty became a kind of cultural phenomenon, resulting, on the one hand, in the creation of an industry that moves a lot of money, and on the other, in a cultural ... -
Crenças e motivação em contexto de língua estrangeira para a terceira idade: subsídios para o desenvolvimento de competências do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/03/2014)The teaching-learning process of a foreign language for the Third Age is a theme that demands attention and has been little explored. Through the investigation of beliefs and motivational aspects in such a context, we ... -
Crenças sobre a língua espanhola para estudantes brasileiros do ensino fundamental: características e uma proposta de encaminhamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/04/2013)Taking into account the classroom context, it is necessary to know and to comprehend the previous knowledge brought by students. The beliefs concept (BARCELOS, 1995) is recurring to try to understand this context and to ... -
Crenças sobre uma língua e cultura-alvo (alemã) em dimensão intercultural de ensino de língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/12/2007)In a historical overview of foreign language (FL) teaching, a pragmatic change can be observed starting in the 1970s, in which the emotional and affective aspects of the learners take on a relevant position. This change ... -
Crenças, experiências e ações de professores de inglês (LE) de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2017)The main objective of this research was to identify, understand and analyze the beliefs, experiences and actions (pedagogical practice) of English teachers who teach in technical courses of an Education, Science and ... -
A criança como leitora, suas representações e significações: práticas de letramento em uma sala de educação infantil na Unidade de Atendimento à Criança – UAC - UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)The present Master's research aimed to investigate the ways in which the child in Early Childhood Education, aged between 3 and 4 years of age, constitutes itself as a reader through literacy practices experienced during ... -
Cultura e Interculturalidade em movimento no ensino de Português Língua Estrangeira: um estudo bibliográfico-documental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/07/2021)This dissertation is the result of a qualitative bibliographic research design. The concepts of culture and interculturality in the Foreign Language Teaching (henceforth FLT) are investigated under the scope of Applied ... -
Curso de inglês para fins de negócios (IFN) online baseado em tarefas orais no AVA Edmodo: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)This research is inserted in the Linguistic Studies area, specifically in the area of teaching-learning of foreign languages. The general objectives were: to apply and evaluate the effectiveness of a Business English (BE) ...