Navegando Teses e dissertações por orientador "Viana, Nelson"
Itens para a visualização no momento 1-15 of 15
-
Crenças sobre uma língua e cultura-alvo (alemã) em dimensão intercultural de ensino de língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/12/2007)In a historical overview of foreign language (FL) teaching, a pragmatic change can be observed starting in the 1970s, in which the emotional and affective aspects of the learners take on a relevant position. This change ... -
Desenvolvimento de competências de professores de língua inglesa por meio de diários dialogados de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/12/2007)English language teaching demands preparation of critical and reflective professionals capable of developing a teaching practice that could enhance the language learning process. For this reason, it is necessary that ... -
Perspectivas (inter)culturais em séries didáticas de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 07/12/2009)Among several perspectives of thinking about culture in the area of Portuguese as foreign language teaching, the notion of interculturality notion has been established as an approach which concerns the relationship between ... -
O silêncio dos aprendizes: um estudo sobre o "período silencioso prolongado" de aprendizes de língua estrangeira (inglês)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 19/10/2010)The aim of this work was to investigate factors that could be related to the silence (in the classroom) of students of English as a foreign language at advanced levels of study, a phenomenon that we will call prolonged ... -
Estereótipos culturais em estágios avançados de aprendizado de inglês como língua estrangeira e seus desdobramentos para ensino e uso do idioma
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/02/2011)This Master Degree‟s research consists of an ethnographic investigation which is concerned with the study of issues related to interaction in a foreign language (FL), focusing on cultural differences and cultural ... -
Significado social e sentido pessoal da atividade docente do professor de inglês da escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/04/2009)This research aims to investigate the social meaning of the public school English teacher s work and the personal sense he/she attributes to his/her teaching activity. To achieve this objective we used as theoretical basis ... -
Gramática como habilidade no ensino-aprendizagem de língua inglesa: um estudo sobre implicações na acuidade da produção lingüística e percepções dos aprendizes a essa proposta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 29/11/2010)Research on grammar involving teaching-learning English as a foreign language has shown the necessity to change the focus on the way grammar has been taught in communicative classrooms. Much inquiring has been elicited ... -
Representações de professores em formação em relação à internet no ensino de português para estrangeiros em contexto de imersão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2012)Com este estúdio, exploratório, de naturaleza cualitativa y etnográfica, inscripto en el área de la Linguística Aplicada, objetivamos (re)conocer las representaciones de profesores sobre la utilización de internet para la ... -
O desenvolvimento da percepção intercultural no processo de aprendizagem de espanhol como língua estrangeira: um estudo sobre potencialidades da mediação fílmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/03/2014)The theme of this research arises from the researcher s experience as a teacher of Spanish as a Foreign Language (SFL). This debate specifically began by problematizing cinema as a supporting and complementary teaching ... -
Crenças e motivação em contexto de língua estrangeira para a terceira idade: subsídios para o desenvolvimento de competências do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/03/2014)The teaching-learning process of a foreign language for the Third Age is a theme that demands attention and has been little explored. Through the investigation of beliefs and motivational aspects in such a context, we ... -
Metapesquisa em ensino e aprendizagem de línguas: um estudo modelar com foco em interação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/05/2018)The growing number of academic studies in all fields of study and, therefore, in Language Teaching (LT), raises an issue about how to synthesize systematically and in an organized way this myriad of knowledge in a way that ... -
As não-coincidências interlocutivas do dizer de sujeitos hispanos-falantes em discursividades brasileiras : seus reflexos em formulações imaginárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 11/02/2008)Based upon French Discourse Analysis, our purpose in this study is bring and analyze discursive sentences produced by Spanish native speakers, symptoms of their enunciative projections, imaginary and discursive memories, ... -
Professores em formação: significados construídos no processo de interação em sala de aula de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/06/2013)According to Almeida Filho (2005), the classroom is not the most important part of the language teaching/learning process, but it is certainly the most significant one. Based on this assumption, the classroom turns up to ... -
O efeito retroativo do Celpe-Bras na cultura de aprender de candidatos ao exame
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 11/12/2006)The washback effect of an assessment is a redirecting element not only on teaching and learning process, but on most student s and teacher s actions, manners, beliefs and perceptions inside and outside the classroom, ... -
O português como língua de heranca na percepção de adolescentes residentes no exterior: memórias, afetividade e questões de identidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/05/2024)Studies on programs that teach Portuguese to children of Brazilians living abroad, a field known as Portuguese as a heritage language, show that adolescents’ connection with their parents’ roots and native language tends ...