• “AQUI NÃO É UM PARAÍSO, MAS É MUITO BOM”: imersão e identidade de jovens africanos francófonos aprendizes de português no Distrito Federal 

      Cañas Chávez, Fidel Armando; http://lattes.cnpq.br/1406833402007752 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)
      Language, identity and learner were not always closely related concepts. During the years of the tradition of the structuralism, in the second half of the twentieth century, there was a separation of these concepts, making ...
    • A argumentação e a mudança de prenome de transexual na jurisprudência 

      Fernandes, Fátima Catarina; http://lattes.cnpq.br/3784663514554344 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 28/03/2008)
      From the perspective of the Semântica do Acontecimento (Semantics of the Events) and the French Discourse Analysis, which the firs theoretical field dialogues with, we have studied the way the argument ( argumentação ) for ...
    • Argumentação e condensação : o verbete mensalão" 

      Schmidt, Marcos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 24/02/2010)
      Mensalão ( big monthly payment a fee out of the law which was paid for some politicians in Brazil): what is the functional argument for this meaning? How had have this expression brought about history, memory and ...
    • A argumentação e o político no texto jurídico : a imprensa numa ação indenizatória 

      Silva, Maria Fernanda Faccipieri; http://lattes.cnpq.br/8263680591390877 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 19/02/2009)
      This study is developed under the theoretical-methodological perspective of Semântica do Acontecimento, and its objective is to understand the function of argumentation and designation in the language, more specifically, ...
    • Argumentação e político em enunciações da escravidão 

      Silvério, Nirce Aparecida Ferreira; http://lattes.cnpq.br/2293111143897531 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      This thesis develops a semantic study and approaches argumentative movements related to slavery both at the end of the XIX century, as at present. We analyze print and digital media, texts from late 19th century newspapers ...
    • Arqueologia da imagem no ensino de língua portuguesa no Brasil (1960-2010) 

      Santos, Jocenilson Ribeiro dos; http://lattes.cnpq.br/8985943014913431 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)
      This thesis’ general goal was to investigate the emergency conditions and the progressive rise of the imagery usage as didactic nature in Portuguese language textbooks. One of the specific goals was to study the theoretical ...
    • Uma arqueologia do conceito de langue no curso de linguística geral e no proposições para uma semiologia e uma linguística 

      Donatti, Silvério Guazzelli; http://lattes.cnpq.br/5543385065293549 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 25/10/2018)
      The present research will be based on the work of the Archeology of knowledge of Michel Foucault, an analysis of two saussurians discursive formations, with a view to the apprehension of the relations involving the concept ...
    • Aspectos interculturais no ensino de espanhol em contato com o português em canções em livros didáticos 

      Schinelo, Lucimeiri Maria; http://lattes.cnpq.br/7207530660219707 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 17/09/2009)
      Historically, foreign language teaching in Brazil has been connected to linguistic politics that may determine pedagogical practices and teaching production. In spite of the existence of PCNS (National curriculum parameters) ...
    • Aspectos semânticos da definição terminológica (DT): descrição linguística e proposta de sistematização 

      Kamikawachi, Dayse Simon Landim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 27/04/2009)
      The making of the definitions is the most complex step in terminological research which aims to compile specialized dictionaries, for the good ones are evaluated mainly as to the quality of their definitions. As there are ...
    • Aspectos semânticos da terminologia do biodiesel 

      Pino, Douglas Henrique Perez; http://lattes.cnpq.br/5613308996045290 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 10/02/2010)
      Nowadays we have been observing the expansion of knowledge mainly caused by continuous changes in science and its techniques. Terminology, as an academic subject concerned with the so-called specialized languages, play an ...
    • A atividade de linguagem nos deslocamentos enunciativos temporais 

      Onofre, Stéfano Grizzo; http://lattes.cnpq.br/7054502406292879 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 18/08/2017)
      Ce travail de recherche est né de la lecture et de l’analyse d’un corpus composé par 154 textes de « vestibular ». Dans l’ensemble de ces compositions nous identifions un mécanisme d’énonciation nommé « desréférenciation ...
    • Atividade de linguagem: a criatividade em confluências de planos enunciativos temporais no ensino de produção e interpretação de textos 

      Onofre, Stéfano Grizzo; http://lattes.cnpq.br/7054502406292879 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 27/02/2013)
      In this research we discuss the concept of creativity in occurrences of confluences of enunciative temporal plans on textual production exams made for the admission on Brazilian university. To achieve the goal, we considered ...
    • Atividades de letramento na Educação Infantil: o trabalho com a literatura como elo entre as modalidades oral e escrita 

      Ranzani, Ariane; http://lattes.cnpq.br/8527412807113872 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 16/03/2018)
      The aim of the research, based on field research, is to understand how the translation phenomenon, presented in the retelling stories genre can estimulate the construction of children's identities. In other words, how the ...
    • Autismo : um acontecimento discursivo 

      Telles, Cynara Maria Andrade; http://lattes.cnpq.br/7040619427859244 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 06/04/2016)
      In this research, we intend to treat autism in a theoretical, clinical and, also, a discursive perspective. We understand it as a discursive event, considering the progresses since the construction of the disorder category ...
    • Autoria e textualização: humor nos processos de inscrição discursiva na constituição autoral de Tutty Vasques 

      Chagas, Diogo Silva; http://lattes.cnpq.br/3055591959988392 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)
      Joining the theoretical framework of French Line Discourse Analysis, more precisely, to the reflections proposed by Maingueneau and Possenti, this work is developed from the studies on authorship and humour. For Maingueneau ...
    • A avaliação da oralidade em contexto de formação de professores de inglês com instrução baseada em conteúdo: critérios e instrumentos 

      Oliveira, Thiago Alcebíades; http://lattes.cnpq.br/2931688244558621 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The implementation of content-based instruction (CBI), a pedagogical content/language integrating approach, has been recommended by specialists as an alternative for the development of students’ oral ability (OA) in English ...
    • A avaliação de língua inglesa no ENEM : efeitos de seu impacto social no contexto escolar 

      Blanco, Juliana; http://lattes.cnpq.br/5956499257075926 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 15/02/2013)
      During all life we test and are tested, in many contexts and situations and with many purposes. (MCNAMARA, 2000) One of the most famous tests is the educational one, which can be internal, prepared and applied by the teacher ...
    • Avaliação de proficiência oral em língua estrangeira : foco nos elementos provocadores na interação face a face do exame Celpe-Bras 

      Faria, Elaine Risques; http://lattes.cnpq.br/6181109593794740 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)
      Proficiency exams and tests have increasingly attracted the attention of people in general and Applied Linguistics researchers interested in Language Assessment, as they may cause a significant impact on the examinee, since ...
    • Avaliação em língua estrangeira (inglês) no acesso ao ensino superior : o ENEM em discussão 

      Rauber, Bárbara Battistelli; http://lattes.cnpq.br/9395522414953454 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 28/02/2012)
      Inferences based on the results of language tests have been used to make decisions about people s lives because tests work as a gateway at important moments related to education, employment and moving from one country to ...
    • Base de dados morfológicos de terminologias do português do Brasil : descrição e análise morfológica com vistas à disponibilização on-line 

      Coleti, Joel Sossai; http://lattes.cnpq.br/6204919581461383 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 12/04/2012)
      The researches in Linguistics and Language fields are extremely rich, consistent and efficient in Brazil, however, still aren‟t expressive in the Brazilian researches the issues involving morphology and terminology. ...