Browsing Teses e dissertações by Advisor "Barbosa, Lúcia Maria de Assunção"
Now showing items 1-9 of 9
-
Faces do Brasil e dos brasileiros em imagens de livros didáticos de português para estrangeiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 10/09/2010)In recent years, research on Portuguese as foreign language teaching and learning has been the recipient of great academic interest. This is due to several factors, such as the creation of international partnerships ... -
Crenças, experiências e ações de professores de inglês (LE) de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 29/03/2017)The main objective of this research was to identify, understand and analyze the beliefs, experiences and actions (pedagogical practice) of English teachers who teach in technical courses of an Education, Science and ... -
Formação continuada de professores da rede pública do estado de São Paulo : curso de extensão para análise de potenciais culturais e adaptação de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 30/03/2017)After verifying a shortage of teacher qualification courses concerning the cultural contents approach conveyed by foreign language teaching and learning, we decided to design a project for teacher qualification course to ... -
Estudos (inter) culturais em cadernos de língua inglesa da rede pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 25/02/2013)We intend, from this research of documental and interpretativist character, to investigate how the cultural contents linked to the teaching and learning of English language are approached, considering the São Paulo State ... -
Português como Língua de Acolhimento : um estudo com imigrantes e pessoas em situação de refúgio no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 29/03/2016)Teaching Portuguese as Foreign Language (PFL) in Brazil has undergone significant changes, as the Brazilian society. On the one hand, there is a growing number of foreigners seeking for the dream of a better life in this ... -
Aspectos interculturais no ensino de espanhol em contato com o português em canções em livros didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 17/09/2009)Historically, foreign language teaching in Brazil has been connected to linguistic politics that may determine pedagogical practices and teaching production. In spite of the existence of PCNS (National curriculum parameters) ... -
Lexicultura e hipertextos : letras de canções como mediação linguística e cultural no contexto do ensinoaprendizagem de português para estrangeiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 27/02/2015)The integration between language and culture has acquired greater importance in the teaching and learning foreign languages context as well as in Applied Linguistics studies. Considering the lexicon as cultural depository ... -
O rap e suas ressignificações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 13/05/2011)z This study aims to analyze the linguistic practices by hip hop young activists, specially, through the artistic expression of the rap, conceived as the most expressive face of the movement, where the young people use a ... -
O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 22/06/2012)This Master research focuses the use of samba as a means of working culture in Portuguese as a Foreign Language class. For this, we conducted a content-based course about samba for Spanish speakers to analyze how the samba ...