• Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos 

      Camargo, Renata Tironi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)
      Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ...
    • Ensino e aprendizagem de língua espanhola: a motivação de adolescentes de um Centro de Estudos de Línguas 

      Bellini, Mariana Bezerra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)
      Motivation is considered an important variable in the process of learning a foreign language. The nature of students' motivation is complex and variable, and can be influenced by internal factors, specific to the learner, ...
    • O enunciado imagético e verbal no livro didático : uma análise discursiva 

      Souza, Parla Camila dos Reis de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/03/2013)
      Analyzing the incidence of images and mixed texts, in two editions of the textbook Português: linguagens of 1990 and 2010 for the third year of high school, we check the increase in these types of texts in the theoretical ...
    • Marcas coesivas : o ensino e o trabalho de construção textual 

      Marchetti, Eliane Cristina Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/02/2013)
      This work is an investigation of the features used in cohesive narratives produced by children in the third year of elementary school. To examine this issue, we chose to analyze the use of terms he (s) and she (s), since ...
    • Formas de citação discursiva em produções textuais sob o enfoque da teoria das operações predicativas e enunciativas 

      Valentim, Duane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/02/2014)
      This research aims at investigating discursive mechanisms in direct, indirect and free indirect speeches in the teaching context of textual production and interpretation. To contemplate this objective the present research ...