Browsing Teses e dissertações by Subject "Língua inglesa"
Now showing items 1-18 of 18
-
Análise de competências espontâneas producente e pouco producente de aprendizes de língua inglesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)In the past few years, many undergraduate and graduate students from a federal university in the interior of São Paulo state said they used different procedures to study English outside the classroom. In 2015, we proposed ... -
Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)The following master thesis reports the results of a research that sought to investigate how English textbooks approach the assumptions of multiliteracy in the construction of their activities, verifying how the meaning ... -
Motivação para o exercício da profissão docente de língua inglesa: um estudo de caso com alunos de um curso de licenciatura em Letras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)The last census about higher education careers conducted by INEP has revealed a considerable increase in the number of students starting Education programs that grant teaching credentials, therefore it is considered relevant ... -
A teoria de gêneros na formação inicial de professores de língua inglesa: investigando contribuições para o desenvolvimento do conhecimento docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 30/06/2014)This study aims at investigating the effects of using the swalesian genre analysis theory in the process of teacher education. The participants are pre-service teachers of English as a foreign language, who are in the ... -
Relação entre dois livros didáticos e os documentos oficiais de língua inglesa na rede pública : o que a análise de abordagem revela?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/03/2013)Our purpose in this qualitative-interpretative documental research is to investigate the relation that can be established between the underlying approach of two English language teaching coursebooks used in São Paulo State´s ... -
Estereótipos culturais em estágios avançados de aprendizado de inglês como língua estrangeira e seus desdobramentos para ensino e uso do idioma
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/02/2011)This Master Degree‟s research consists of an ethnographic investigation which is concerned with the study of issues related to interaction in a foreign language (FL), focusing on cultural differences and cultural ... -
O uso do hipertexto na aula de língua inglesa: promovendo o desenvolvimento da oralidade por meio de novas práticas de linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/03/2012)This research aims at investigating the use of hypertext in the English Language classroom. The central argument of the study is to promote the development of the oral language through new language practices, because with ... -
O componente curricular de língua inglesa na BNCC e no Currículo Paulista sob o prisma da educação linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)The paper introduces the results of a research that investigated how approached linguistics education is introduced in two different documents: the BNCC and the Paulista Curriculum. Those documents have been current since ... -
Como se eu fizesse parte da aula: a relação entre uma proposta pedagógica ativa de ensino temático de inglês e a motivação de alunos do primeiro ano do Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2023)This study aimed at investigating the connection between an active learning methodology of theme-based English instruction and the motivation of High School freshmen in a technical public institution. Theme-based teaching, ... -
Relações com o saber : um estudo sobre o sentido atribuído por alunos da rede pública à escola, à língua inglesa e à sua aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/10/2014)In this qualitative study, we aim to investigate the senses of learning English and the relationships established by elementary school students in the context of public school education with the world (with the ... -
Centro de Estudos de Línguas (CEL) : a abordagem presente na prática docente na consolidação do curso de inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/06/2015)With the challenge of preparing our students for their role in a global Market, it is a high priority teaching them a second language in order to raise the percentage of speakers, who master the English language. In São ... -
Estudos (inter) culturais em cadernos de língua inglesa da rede pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2013)We intend, from this research of documental and interpretativist character, to investigate how the cultural contents linked to the teaching and learning of English language are approached, considering the São Paulo State ... -
Narrativas de professores de inglês de escolas públicas e o seu caráter revelador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/04/2013)The aim of this study was to analyze narratives of English language teachers from public schools in São Carlos and Araraquara from the 1950s to 2012, so as to understand the changes that have occurred in the teaching of ... -
Relação de línguas no espaço enunciativo da propaganda: a argumentação, a enunciação e o político
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2010)Que signifie-t-il parler le portugais ou l'anglais au Brésil d'aujourd'hui? Cette question fait partie de nos préoccupations dans ce travail. Nous en avons discuté, à partir d'une Sémantique de l'énonciation, la construction ... -
A avaliação de língua inglesa no ENEM : efeitos de seu impacto social no contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 15/02/2013)During all life we test and are tested, in many contexts and situations and with many purposes. (MCNAMARA, 2000) One of the most famous tests is the educational one, which can be internal, prepared and applied by the teacher ... -
Avaliação em língua estrangeira (inglês) no acesso ao ensino superior : o ENEM em discussão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2012)Inferences based on the results of language tests have been used to make decisions about people s lives because tests work as a gateway at important moments related to education, employment and moving from one country to ... -
"Todos os brasileiros comem o mesmo café da manhã?" - Perspectivas interculturais nos cadernos de apoio de língua inglesa do currículo paulista para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/09/2022)This research aims to verify the concept of interculturality present in the activities of the English textbooks for the last years of elementary education of the São Paulo Curriculum. Therefore, and with regard to the theme ... -
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ...