• Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos 

      Camargo, Renata Tironi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)
      Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ...
    • O enunciado imagético e verbal no livro didático : uma análise discursiva 

      Souza, Parla Camila dos Reis de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/03/2013)
      Analyzing the incidence of images and mixed texts, in two editions of the textbook Português: linguagens of 1990 and 2010 for the third year of high school, we check the increase in these types of texts in the theoretical ...
    • Formas de citação discursiva em produções textuais sob o enfoque da teoria das operações predicativas e enunciativas 

      Valentim, Duane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/02/2014)
      This research aims at investigating discursive mechanisms in direct, indirect and free indirect speeches in the teaching context of textual production and interpretation. To contemplate this objective the present research ...
    • Docência em língua espanhola: sentidos produzidos pela publicidade de escolas de idiomas 

      Pilla, Adriana de Sousa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/03/2015)
      This research's overall aim is to identify which meanings on teaching are produced and put into circulation by language schools advertising and which of these meanings refer specifically to Spanish Language. This is a ...
    • O léxico no trabalho de tradução intralinguístico e interlinguístico 

      Barros, Maria Betânia Arantes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)
      The National Curricular Common Base (BNCC), as well as other current documents that deal with teaching guidelines, postulate that when it comes to language teaching, we should not be so concerned with grammatical categorizations ...