Search
Now showing items 1-10 of 27
Ler e falar a língua indígena Balatiponé dentro de seu contexto cultural
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-01)
The core of this Master’s Thesis is to present a Didactic Sequence of reading and practice of the Balatiponé indigenous language for students from the 6th (sixth) year of Elementary School at the indigenous school of the ...
Com o Mbaraká entre as palmas das mãos das palavras: uma poética do traduzir Ayvu Rapyta na Ameríndia
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-05)
La recherche a un certain contenu interdisciplinaire, mais c'est en Linguistique que nous nous retrouvons. Une Linguistique qui pense à l'historicité, au sujet du poème et aux territoires. La politique appartient à le ...
Um cenário de educação linguística crítica, integral e humanizadora na infância com texturas da Pedagogia Waldorf
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-12-15)
This research is related to the experiences (DEWEY, 1979) of additional language teachers in the initial years of schools that follow the Waldorf Pedagogy (STEINER, 1995, 2003, 2015 among others), which is based on a broad ...
Politopia Enunciativa: a argumentação e a argumentatividade sobre Ditadura Militar nos livros didáticos de história
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-08-31)
This work intends to investigate, describe and interpret the meaning of Military Dictatorship in history textbooks, available by the Ministry of Education (MEC) to public schools in Brazil. Knowing how the production of ...
A construção do ethos de sujeitos femininos em canções interpretadas por Elis Regina
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-23)
So as to provoke a reflection on the role of women in society, we turn our eyes to discourses which function meanings on the (re)existence of the genre that is considered as a point to be investigated. Since colonial times, ...
Orgulho de ser leitor: uma análise discursiva do que enunciam jovens leitores sobre si e sobre a leitura em postagens na rede social SKOOB
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-03-04)
This work, as well as other research conducted by LIRE - Laboratório de Estudos da Leitura (CNPq-UFSCar), aims to analyze discourses on reading and to comprehend representations of this practice shared by different communities ...
Aspectos linguísticos na descrição de notícias satíricas do português do Brasil: uma proposta tipológica
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-10-27)
The presence of deception on the web and in messaging applications has been a major
contemporary problem. This context generated some initiatives in Linguistics and
Computing to linguistically characterize related texts ...
Uma análise comparativa das construções com verbos psicológicos do português brasileiro e europeu
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-10-31)
Psychological verbs (such as shake, afflict, and thrill) denote a feeling or emotional state in the
experiencer, the experiencer being necessarily human. This research describes the phenomenon
of constructions with ...
Discursos, mídias e disputas: o caso do “Movimento Estudantil Secundarista” (2015-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-02-24)
Esta tesis doctoral afiliada al Análisis del Discurso de base francesa busca comprender la compleja disputa discursiva sobre un acontecimiento histórico en la época contemporánea, o en la llamada era digital. Históricamente, ...
Espanhol no ENEM: uma pesquisa documental sobre a compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-28)
Considerando la historia de la enseñanza de la lengua española en Brasil y la apreciación de la lengua a partir de la Ley 11.161/2005, la inclusión de cuestiones de lengua en el ENEM-Examen Nacional de Enseñanza Media en ...