• Fractais no ensino médio: uma sequência didática 

      Adami, Paulo Sérgio; http://lattes.cnpq.br/8314031392359250 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 11/04/2013)
      The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, ...
    • Análise de uma situação de aprendizagem para o ensino de coordenadas cartesianas 

      Aliano, Larissa Cristina; http://lattes.cnpq.br/9687577535104146 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 06/09/2016)
      This dissertation has main goal analyze the Learning Situation “Cartesian coordinates and transformations in the plane” of Material Support Curriculum of the State of São Paulo, Student notebook, submit a proposal of a ...
    • Codificando o alfabeto por meio do sistema de numeração binário 

      Almeida, Meire Aparecida de; http://lattes.cnpq.br/2011261746875943 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/08/2013)
      The main objective of this work is to report a didactic experience with activities different of the commonly used in school activities. Stands out the importance of linking the mathematical content with the daily affairs ...
    • Mágicas matemáticas como metodologia de ensino 

      Alves, Amanda Gouveia; http://lattes.cnpq.br/2250100976033525 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 29/05/2015)
      Studies show that students of elementary and high school have great difficulty in learn-ing math concepts. This work brings together didactical alternatives, such as mathemati-cal magic, so the math teacher can use them ...
    • O ensino de sistemas de equações do primeiro grau com duas incógnitas no oitavo ano do ensino fundamental através de situações-problema 

      Antoniassi, Kleber Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/03/2013)
      Working with resolution of situations-problem is of great importance on Mathematics Teaching-Learning process and on Teaching-Learning process of others disciplines, once the human being is all the time challenged to resolve ...
    • As razões trigonométricas no triângulo retângulo e as rampas de acesso 

      Arantes, Priscila Paschoali Crivelenti Vilela; http://lattes.cnpq.br/4801700882792848 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/03/2013)
      This work is a math lesson on the triangle trigonometric ratios, using analysis of access ramps for people with special needs mobility. The mathematical content designed to be taught in grade 8/9 years of elementary school, ...
    • O uso de tecnologias na formação continuada de professores de matemática, no âmbito da educação a distância, em uma diretoria de ensino no Estado de São Paulo 

      Araújo, Daniel Oliveira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 11/07/2017)
      The present study had as main objective to develop an interactive virtual environment capable of advising the teacher in his pedagogical practices. From this environment we extracted the data that were analyzed and discussed, ...
    • Matemática e saúde : boa alimentação e as equações dos índices IMC, RIP e IAC contextualizadas em situações de sala de aula 

      Balan, Luanda Helena Balúgoli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/03/2013)
      Most students have great difficulty in applying the theory learned in mathematics throughout their academic life. Since the initial series until the final grades of high school, the study of equations, inequations and ...
    • Uma atividade didática envolvendo área e volume do cilindro e de prismas 

      Bernardini, Geferson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 15/04/2014)
      This paper presents a didactic proposal for Spatial Geometry classes in High School. We were taken to create this proposal from our experience as a teacher, when we observed that the study of this content requires ...
    • Experimentos probabilísticos: noções de probabilidade no ensino fundamental II 

      Biajoti, Emerson Donizeti; http://lattes.cnpq.br/4975815157723039 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 20/03/2013)
      This work has as its main goal to show the results of an instructive and pedagogical research which uses games with coins and dice, whose solutions and appropriate teacher´s mediation, allow the student to make the ...
    • Uma proposta lúdica com utilização do GeoGebra para o estudo de funções quadráticas e probabilidade geométrica 

      Canavezi, Leandro Souza; http://lattes.cnpq.br/5857439107072866 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This paper reports the idealization, planning, construction and implementation of activities for the study of quadratic functions and geometric probability for classes of 9th grade of elementary school. It also presents ...
    • Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra 

      Cardoso, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 04/07/2016)
      The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ...
    • Criando mensagens secretas na escola básica utilizando a criptografia – RSA 

      Castro Junior, Waldir Claudio de; http://lattes.cnpq.br/0175966970077868 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      Cryptography is a fascinating topic, concerning the practical point of view, and it is useful to access bank accounts, e-mails and social networks. According to this perspective, this study aimed to show how simple it may ...
    • Exploração do conceito de multiplicação de matrizes através de tecnologias digitais: sites e softwares educativos 

      Chereguini, Ana Ligia Costa; http://lattes.cnpq.br/8225281244793405 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/08/2013)
      The present study lies in the learning context where there is an alleged disinterest and difficulties of students when presenting the contents of arrays. From the contents above, the study aimed to describe the instructional ...
    • Despoluição de um lago - progressão geométrica 

      Chiconato, Daniele Cristina; http://lattes.cnpq.br/8969022429064814 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 17/08/2013)
      This work aims to assist the Geometric Progression Content Learning, developing educational material supported by research methodology called didactic engineering. We developed an instructional sequence based on a problem ...
    • Números figurados e as sequências recursivas : uma atividade didática envolvendo números triangulares e quadrados 

      Chiconello, Luis Alexandre; http://lattes.cnpq.br/7275458905939344 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 11/03/2013)
      The shortage of activities regarding recursive defined sequences, allied to the importance of this theme to young students has been contested in at least twenty years of experience teaching Mathematics. The elaboration of ...
    • Uma demonstração do teorema fundamental da álgebra 

      Costa, Allan Inocêncio de Souza; http://lattes.cnpq.br/1789281392770994 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 21/10/2016)
      In this work we explain an elegant and accessible proof of the Fundamental Theorem of Algebra using the Lagrange Multipliers method. We believe this will be a valuable resource not only to Mathematics students, but also ...
    • Atividades práticas para o ensino do conceito de tangente no 9° ano 

      Cruzado, Fábio Leandro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 02/09/2016)
      We introduce some geometric experiments to the students, and particularly the handling of right-angled triangles, with the clear purpose of inserting, firming and emphasizing the importance, historical and practical, of ...
    • O ensino de estatística no ensino médio através de projetos 

      Dangió, Eric Giovanni Zenatti; http://lattes.cnpq.br/7841688982583063 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 24/04/2014)
      The aim of this study was to reveal the results of a teaching experiment involving the efforts made in order to validate the teaching of Statistics in secondary school through projects and practices, which were contextualized ...
    • Uma abordagem sobre a relação entre funções e áreas para o ensino fundamental 

      Deangelis, Fernanda Maria Gomes; http://lattes.cnpq.br/1401159743620548 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 11/06/2015)
      This work presents a didactic proposal for the classes of affine and quadratic functions in elementary school. From our experiences in the teaching profession, we noted that the study of this content requires experimentation ...