• Geometria Projetiva no ensino do espaço tridimensional e na estrutura de jogo de Dobble 

      Pavaneli, Maicon Donizetti Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      Projective Geometry gives us the means to demonstrate and discover properties of figures, it is a possibility to understand mathematically the study of the descriptive properties of geometric figures. And after Poncelet ...
    • Modelagem matemática por meio de Sistemas Fuzzy: um Instrumento para avaliação de autismo 

      Zago, Lucas de Agostini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)
      In this work, concepts, definitions and theorems about Fuzzy Logic and Systems Based on Fuzzy Rules were presented. We used these systems to develop a mathematical model for diagnosing autism based on the CARS-BR scale: ...
    • Uma proposta de ensino para a Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental 

      Manoel, Wagner Aguilera (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      The importance of teaching Geometry is a present theme in several researches in Mathematic Education (LORENZATO 1995, FONSECA et. al 2002; BRESSAN; BOGISIC; CREGO, 2010). These authors consider fundamental the presence of ...
    • O uso de jogos e material concreto no ensino de geometria espacial 

      Fizzon, Luciano Mateus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 08/06/2018)
      The work developed with the use of playful materials plays a fundamental role in the teaching and learning of Mathematics, especially in the field of Spatial Geometry, carried out with high school classes. The didactic ...
    • Determinantes 

      Prata, Gustavo Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/10/2016)
      This paper wants to provide subsidies to the Mathematics teacher of Basic Education, regarding to Determinants. From a consistent theoretical basis, it builds the concept of Determinant and deducts its main properties. ...
    • Uma demonstração do teorema fundamental da álgebra 

      Costa, Allan Inocêncio de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/10/2016)
      In this work we explain an elegant and accessible proof of the Fundamental Theorem of Algebra using the Lagrange Multipliers method. We believe this will be a valuable resource not only to Mathematics students, but also ...
    • Sequências didáticas inéditas e introdução à esperança matemática aplicadas em cursos pré-vestibulares 

      Freitas, Felipe Grilli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      In the routine of the pre-university courses one tends to work, in a year, the diverse contents which are studied in high school, often giving greater depth or emphasis on some subjects. There are already well-qualified ...
    • Análise de uma situação de aprendizagem para o ensino de coordenadas cartesianas 

      Aliano, Larissa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 06/09/2016)
      This dissertation has main goal analyze the Learning Situation “Cartesian coordinates and transformations in the plane” of Material Support Curriculum of the State of São Paulo, Student notebook, submit a proposal of a ...
    • Um passo de cada vez: conhecendo as unidades de medida através da sua história 

      Moraes, Fernanda Carpintero de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      This work aims to incite the researcher inside students, encouraging them to utilize the History of Mathematics as a tool in order to improve the learning process. The theme considered in this research was presented in ...
    • Atividades e problemas de geometria espacial para o ensino médio 

      Grillo, Jean Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2014)
      This dissertation presents as the main product a didactic proposal for spatial geometry classes in high school. The motivation for creating this proposal began with the observation of the author that the approach of spatial ...
    • Traçados de caldeiraria no desenvolvimento da geometria no ensino médio 

      Dias, Rodrigo Domingos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/07/2014)
      A course of Professional Qualification in Boiler Tracing aims to develop the capacities to calculate, chart, plan parts, prepare technical design, modeling sets and subsets. However the aim of this work is not training in ...
    • Situações-problemas aplicadas na aprendizagem de equações e sistemas de equações do primeiro grau com duas variáveis 

      Tolentino, Gilmar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/08/2013)
      The development of this work aims to aims to show the importance of the application of problem situations for the learning of equations and systems of first degree equations with two variables by students of the 8th grade ...
    • GeoGebra, recurso computacional a favor da aprendizagem matemática no ensino fundamental II 

      Selli, Luis Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/03/2014)
      This paper is related to the application of GeoGebra software in the following topics: Ratio, Proportion, Thales Theorem, Similarities, Similarity of Triangles, Pythagorean Theorem, Trigonometric Ratios in the Triangle ...
    • Desenvolvendo os conceitos de perímetro e de área no ensino fundamental 

      Domingos, Valéria Salomon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 05/08/2013)
      This paper consists of a series of didactic activities aiming at making the teaching/ learning of the concept of perimeter and planimetry easier for sixth grade elementary students. Our objective is to provide students ...
    • Fractais no ensino médio: uma sequência didática 

      Adami, Paulo Sérgio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 11/04/2013)
      The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, ...
    • O estudo em grupos para a 2ª fase da OBMEP 2013 e resoluções de questões em vídeo 

      Dias, Edgar Heliodoro Vendramelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 22/03/2014)
      This dissertation presents the study done on Municipal School Professor Valdomiro Casagrande, town of Dois Córregos SP about the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP 2013), working with study groups ...
    • As frações que o ladrilhamento revela 

      Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/09/2013)
      This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole ...
    • Uma atividade experimental para o estudo de funções no ensino fundamental 

      Prospero, Matheus de Barros Ramos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/03/2013)
      Functions represent a very important area of study in mathematics due their wide range of applications in many areas of knowledge. Functions can be approached in concrete and meaningful ways. However, school textbooks often ...
    • Despoluição de um lago - progressão geométrica 

      Chiconato, Daniele Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 17/08/2013)
      This work aims to assist the Geometric Progression Content Learning, developing educational material supported by research methodology called didactic engineering. We developed an instructional sequence based on a problem ...
    • O uso de tecnologias como ferramenta de apoio às aulas de geometria 

      Kitaoka, Alessandra de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 16/08/2013)
      This project's main goal is propose the application of a Teaching Sequence about how finding the notable points of a triangle, in particular, the circumcenter. Introducing in the sequence geometric objects primaries of ...