Envíos recientes

  • Educação financeira nas escolas: uma nova fase na vida financeira a partir de escolhas conscientes 

    Lima, Rogério de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)
    The present study aims to portray the results of a research conducted on the importance of Financial Education in Basic Education according to the normative guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC). ...
  • Trabalhando habilidades da BNCC através de métodos de cálculo de raízes quadradas aproximadas no Ensino Fundamental 

    Silva, Alex Roberto da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)
    In this study, an approach will be presented to explore and develop the skills outlined in the BNCC through the topic of approximate square roots. Despite being present in various concepts and problem-solving situations ...
  • Além das medidas: abordagens lúdicas e desafios da OBMEP na compreensão do conceito de área 

    Silva, Silmara Louise da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/09/2023)
    This project consisted of conceiving, implementing, and applying a didactic sequence that used diverse pedagogical approaches, including the use of manipulative materials, to explore concepts and problems related to the ...
  • Versões digitais para jogos matemáticos: invariantes em paridade, congruência modular, frações e pg 

    Conceição Junior, Renato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
    The work consisted in the idealization and implementation in the programming language of Scratch of online digital versions for games with didactic intent in mathematics, as well as the availability of these games on the ...
  • Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra 

    Pimentel, Luiz Fernando Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
    This actual study is an investigation about the importance of using computers and other information and communication technologies (ICTs) in the teaching of Mathematics. We believe in the thesis that ICT can contribute as ...
  • Atividades práticas para o ensino do conceito de tangente no 9° ano 

    Cruzado, Fábio Leandro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/09/2016)
    We introduce some geometric experiments to the students, and particularly the handling of right-angled triangles, with the clear purpose of inserting, firming and emphasizing the importance, historical and practical, of ...
  • Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra 

    Cardoso, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/07/2016)
    The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ...
  • Um estudo do método simplex e sua aplicação na radioterapia 

    Salvador, Thaís Reigadas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 15/06/2016)
    This work presents an application of the Simplex Method for solving an optimal planning problem for cancer treatment by radiotherapy. The Simplex Method, proposed by George Dantzig, is a matrix procedure walks along extreme ...
  • Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy 

    Laghetto, Beatriz Krabbe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 19/05/2016)
    The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ...
  • O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua 

    Escobedo, Mateus Beluca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
    This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ...
  • Construção da parábola através de modelos lúdicos e computacionais 

    Tassone, Márcia Zulian Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/09/2015)
    Technological development is associated with systematic and organized knowledge, gathered during the entirety of human existence. The conics, in particular, the parabola, have a relevant presence in this development, ...
  • A aprendizagem cooperativa nas aulas de matemática : uma experiência nas turmas de 8º e 9º anos 

    Gouvêa, Mariangela Salviato Balbão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/08/2012)
    The objective of this study is to establish whether mathematical activities, prepared based on cooperative learning, produce changes in how students learn and confront with mathematics. Thus, were designed, developed and ...
  • Mágicas matemáticas como metodologia de ensino 

    Alves, Amanda Gouveia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)
    Studies show that students of elementary and high school have great difficulty in learn-ing math concepts. This work brings together didactical alternatives, such as mathemati-cal magic, so the math teacher can use them ...
  • Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas 

    Silva, Davidson Moura Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/11/2015)
    This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ...
  • Recreações e artesanato em aulas de matemática 

    Garcia, Carmem Barrio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/08/2015)
    From the need to increase the concentration and the interest of students playful method of teaching was applied, by making use of a desire of the students to pro-duce elastic bracelets, introducing through this form of ...
  • Projeto canhão : o ensino de funções quadráticas com o auxílio do software GeoGebra 

    Cance, Cesar Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 22/05/2015)
    This work presents the development and implementation of a didactic sequence in order to motivate and teach school students quadratic functions. To do this, we built a cannon made of tiner cans and prepared a serie of ...
  • Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental 

    Pinheiro, Patricia Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)
    This study is based on considerations regarding the teaching and learning of algebra in its introductory phase with seventh graders and eighth year of elementary school, having as final product an instructional sequence ...

Más