• O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências 

      Arruda, Daiane Araujo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)
      Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ...
    • Efeitos do ensino do responder relacional dêitico sobre o desempenho de crianças pré-escolares em tarefas de teoria da mente 

      Vieira, Susane Vitória Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)
      Theory of Mind is the ability to attribute mental states to self and other individuals which, in turn, allows one to predict human behavior. Researchers who base their work on Relational Framing Theory claim that Perspective ...
    • Extração de palavras e mapeamento com estímulos visuais ao longo de tentativas ambíguas em paralelo 

      Souza, Rodrigo Dal Ben (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/03/2020)
      Learning an oral language presents several challenges, two of which are: extracting words from continuous speech and mapping them to referents. Statistical cues (e.g., prosody, phonotactical probability) are an important ...
    • Os efeitos do gênero e do histórico de Informantes na confiança seletiva de crianças 

      Messias, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/04/2019)
      Although children use other people’s testimony to learn, recent evidence suggests they do it in a critical manner, trusting their informants selectively. The present study investigated which criterion was privileged by ...
    • Desenvolvimento da cognição social em préescolares sob a ótica da teoria das molduras relacionais 

      Benatti, Lívia Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)
      Theory of Mind is conventionally defined as the ability to understand and make inferences about one’s own mental states (i.e., desires, intentions and beliefs) and those of other people, and based on this repertoire, one ...
    • Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental 

      Scienza, Livia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)
      In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ...