Browsing Teses e dissertações by Advisor "7b69f6e8-d6cd-4343-a41c-bf4e9b8506c0"
Now showing items 1-18 of 18
-
Avaliação de um programa de ensino de habilidades de brincar para crianças com TEA aplicados por mães durante o período de isolamento social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/07/2022)Autism Spectrum Disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by deficits in social communication and restricted interests. Parental training is being a possibility to teach parents about the concepts in Applied ... -
Capacitação de pais e professores para ações integradas de ensino de leitura e escrita para aprendizes com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)This dissertation was written in the compendium of scientific texts and introduces three studies that support the planning, implementation and evaluation of interventions to ensure academic learning of reading and writing ... -
Ensino de leitura de sentenças para crianças em idade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/03/2016)Several teaching procedures based on the stimulus equivalence paradigm have been developed and proved effective in improving reading performance. Expanding the research on the subject, this study aimed to determine the ... -
Eficácia de um programa aplicado por pais para ensino de nomeação de estados emocionais a crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)Literature on naming emotional states indicates that people diagnosed with Autistic Spectrum Disorder (ASD) may have difficulty in developing such skills, and video procedures have been identified as effective for teaching ... -
Aplicação de um programa de telessaúde por mães para o ensino de reconhecimento de expressões faciais para crianças com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)Autistic Spectrum Disorder (ASD) refers to a neurodevelopmental disorder in which limitations to social effects are common, being relevant as processing focused on promoting social behavior in general, including the ... -
Tarefas informatizadas e jogos aplicados pelos pais na aprendizagem de leitura por crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2016)A child with Autism Spectrum Disorder (ASD) can present difficulties in the acquisition of symbolic behavior in general, including in reading. Educational programs via computerized curriculum based on stimulus equivalence ... -
Ampliação do repertório de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) após uma intervenção comportamental não intensiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/05/2019)It is known the people with developmental disorders, such as Autism Spectrum Disorder (ASD), present significant deficits in the various areas of development. The ABA behavioral intervention (in English: Applied Behavior ... -
Ensino da linguagem oral em contexto familiar: análise de uma ferramenta de observação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/04/2019)Parents have an important role in their children's language acquisition. A tool which analyzes how parents are teaching language to their children is interesting as a base to the planning of an effective intervention. The ... -
Efeitos da presença do cachorrro na tolerância e avaliação de situação aversiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/03/2016) -
Efeito do ensino de sinônimos sobre a compreensão de textos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The ultimate goal of learning how to read is to understand the information present in a text and variables involved in reading with understanding have been widely studied. This paper aims to investigate whether teaching ... -
Efeitos da interação social na taxa de desconto do atraso em escolhas monetárias intertemporais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)Research on intertemporal choices has traditionally been conducted with participants in individual experimental sessions. This is a research that sought to subvert this pattern by producing experimental data on delay ... -
Investigações sobre seguimento de olhar e tomada de perspectiva em crianças com desenvolvimento típico e com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)This thesis was written in the form of a compendium of scientific texts. It included four studies that supported the planning and implementation of investigations that aimed to identify critical parameters in the establishment ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino informatizado para compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/11/2019)In Applied Behavior Analysis, computerized teaching programs have been developed for the teaching of reading. The objective of this research was to develop a computerized teaching program to evaluate and exercise the ... -
Brincar de colorir e desenhar: procedimento de ensino para criança com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/08/2020)Children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) may present difficulties in playing behavior, requiring intervention and teaching procedures aimed at learning this behavior. Having regard to the importance of colouring ... -
Efeitos da presença do coelho na avaliação e tolerância de som desagradável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)The coexistence between man and the animals that surround him has been occurring for the last ten thousand years. Benefits of living with pets have been reported by different areas of knowledge and are related to physical ... -
Ensino de mandos a crianças com Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The emission of mands benefits all speakers including children with Autism Spectrum Disorder (ASD) allowing them to have access to specific reinforcers. It is also believed that the fluency in the emission of mands can ... -
Reorganização de classes formadas por descrições de contingências sobre escolha profissional em adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2017)Reorganizing classes of equivalent stimuli is to recombine the stimuli of the classes, forming new equivalence classes. The present work consists of three studies. Study 1 aimed at teaching the conditional relations between ... -
Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ...