Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 189-208 of 344
-
Estudo de inserção de jogos computadorizados como recurso complementar ao ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/06/2014)The literature cites educational games as a procedure that increase the spontaneous engagement in educational task and assist the retention of what was learned. Choice procedures and the identification of preference among ... -
Estudos experimentais da punição de tato como condição favorecedora da extensão metafórica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/06/2024)Metaphor is a figure of speech that can be studied in two ways in Behavior Analysis: by examining the effect of metaphors on the listener and by analyzing the production or emission of metaphor. The production of metaphor ... -
Estudos experimentais sobre relações derivadas e transferência do significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/08/2013)Questions on how abstract symbols acquire meaning remain intriguing puzzles for behavioral and cognitive sciences. Recently, tow main approaches have been emphasized in the context of Behavior Analysis investigating these ... -
Estudos sobre divulgação científica e redes sociais virtuais: o caso do Boletim Behaviorista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/09/2020)The investigation of the use of virtual social networks by institutions, groups and individuals, for the dissemination of information, is important since a large part of the population uses the Internet as the main source ... -
Evidências de validade do inventário portage operacionalizado adaptado para crianças com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 05/06/2024)The literature in the area of psychological assessment highlights that the adaptation and validation of instruments is a complex and rigorous process. According to guidelines in the area, the search for evidence of content ... -
Explorando a dinâmica da formação e reorganização de classes de equivalência por meio da velocidade de respostas de escolha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Studies that investigated equivalence class reorganization usually adopted participants’ response accuracy as dependent variable. The choice responses speed is sensitive measure to effects not detected by the accuracy and ... -
Expressões faciais de emoções de crianças com deficiência visual e videntes: avaliação e intervenção sob a perspectiva das Habilidades Sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 20/04/2012)The ability of expressing emotions via facial expressions is an indispensable component of some required childhood social skills. Therefore, facial expressions are crucial for successful social relations and the quality ... -
Extração de palavras e mapeamento com estímulos visuais ao longo de tentativas ambíguas em paralelo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/03/2020)Learning an oral language presents several challenges, two of which are: extracting words from continuous speech and mapping them to referents. Statistical cues (e.g., prosody, phonotactical probability) are an important ... -
Family Foundations: adaptação e avaliação de um programa de intervenção em coparentalidade para casais em transição para a parentalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)During the transition to parenthood - the period between pregnancy and the baby’s first months of life - levels of depression, anxiety and marital conflict increase substantially, with negative results for all family ... -
Formação continuada sobre alienação parental a profissionais da psicologia: um estudo em EAD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/07/2018)Parental Alienation (PA) refers to the behaviors of a parent or family member (alienator) who initiates a defamatory campaign directed at the other parent (alienated), to hinder or prevent the contact of the family member ... -
Formação de classes de equivalência de estímulos em idosos: revisão sistemática e desenvolvimento de um teste cognitivo digital breve
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)There is a rapid and significant increase in relation to population aging associated with the high prevalence of chronic diseases, including dementia. In this sense, it is important that brief screening instruments are ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: efeitos da magnitude das consequências e do uso de um procedimento gamificado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/10/2021)Studies have showed that the relations between equivalence class stimuli can vary in function of numerous experimental parameters. However, few studies investigated the effect of consequences as an independent variable. ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: um estudo com participantes da 3ª idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The paradigm of stimulus equivalence has been widely studied, with different populations. Several studies have investigated the variables that can influence the formation and maintenance of equivalent stimulus classes. ... -
Função simbólica em pessoas com Transtorno do Espectro Autista: requisitos comportamentais para a formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2013)Individuals with autism present language impairments and different degrees of difficulty in discriminative learning. From the standpoint of language as symbolic behavior, language impairments could be related to individuals ... -
Generalização recombinativa de leitura sob contingências individuais e de grupo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/03/2020)Group contingencies can be present in many situations. In teaching situations, they are planned in such a way that reinforcing consequences depend on the combined performance of the participants. This arrangement has been ... -
Habilidades preditoras da aprendizagem matemática de crianças de até 06 anos: uma revisão sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)To date, there are gaps in publications in the Brazilian scientific literature on the systematic analysis of behaviors identified in early childhood education that are predictors of formal mathematics education. Thus, the ... -
Habilidades sociais e adaptação da criança à pré-escola: concepções e habilidades sociais de educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)School enrollment is a crucial moment in child development. The adaptation process in this space has been the object of theorization and research. School adaptation at this stage was understood from Bronfenbrenner’s concept ... -
Habilidades sociais e bem-estar subjetivo de crianças dotadas e talentosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/03/2012)In considering the national publications about gifted and talented children, it was noticed that there is a lack on scientific knowledge and empirical research about the socio-emotional characteristics of these children, ... -
Habilidades sociais e de enfrentamento de estresse em cuidadoras que assistem idosas acamadas, com ou sem demência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 19/03/2012)According to the authors of a meta-analysis based on 127 studies reporting the effects of interventions conducted with caregivers of an elderly person with dementia, efforts to help these eldercare providers appear to have ... -
Habilidades sociais e qualidade de vida de professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)The working conditions of elementary school teachers are known to be of low quality, compromising their physical and mental health and, consequently, their quality of life. One factor that contributes to quality of life ...