Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 294-313 of 343
-
Relação entre comportamento governado por regras e indicadores de depressão em estudantes universitárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2022)A verbal instruction that describes a contingency is considered, for Behavior Analysis, as a rule, which can exert control over a person's behavior. A rule can be followed for different reasons, that is, different variables ... -
A relação entre inteligência emocional e mindfulness em estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/03/2020)Emotional Intelligence (EI) and Mindfulness have been widely studied in recent years. EI involves cognitive skills of emotions, while Mindfulness works awareness of the present moment and what is being lived. Mindfulness ... -
A relação entre uso de vídeo games e funções executivas em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/12/2019)Electronic games are part of our daily lives and it is difficult to find somebody who never had had contact with this tool, especially children. One of the key points to be investigated from this interaction is its relation ... -
Relações de equivalência entre elementos de funções do primeiro grau para alunos do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/02/2014)This master‟s thesis consists of a study, reported a paper format, about crucial variables present in the establishment of relations between elements of first degree functions. This study was conducted from the ... -
Relações entre automonitoria, problemas de comportamento e habilidades sociais na infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/02/2013)The literature recognizes the importance of social relationships for the healthy development of children. A good social skills repertoire is crucial for this because it allows one to competently deal with the interpersonal ... -
Relações entre desempenho e o reforçador das relações verbais de tato e textual em contexto de equivalência de estímulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 30/03/2012)In some conditions, verbal relations of tact which involves nonverbal stimuli, such as pictures, exhibit characteristics and maintenance of learning different from textual relations, which are controlled by verbal products ... -
Relações entre habilidades metacognitivas, habilidades sociais, planos e saúde mental em cuidadores familiares que assistem idosos dependentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/03/2018)Many people who assist their dependent elderly relatives have trouble finding the time and energy for activities that are important for their mental health. In this study, a model was proposed to indicate skills that may ... -
Relações entre pensamentos metaparentais, a qualidade da relação coparental, Burnout Parental e a funcionalidade familiar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)Metaparenting thoughts (metacognitive thoughts about parenting) indicate parents’ abilities to reflect on and identify strategies that promote their children’s development, but we need to better understand the relationship ... -
Reorganização de classes formadas por descrições de contingências sobre escolha profissional em adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2017)Reorganizing classes of equivalent stimuli is to recombine the stimuli of the classes, forming new equivalence classes. The present work consists of three studies. Study 1 aimed at teaching the conditional relations between ... -
Repertório social de crianças sob acolhimento institucional e habilidades sociais educativas de seus cuidadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)A good social skills (SS) repertoire has been identified as a protective factor for problems in the course of child development, especially for children in vulnerable situations, as is the case of institutionalized children. ... -
Representações sociais de autonomia e autogestão de catadores de materiais recicláveis e apoiadores da Coopervida, São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 08/10/2018)The development of solidary-economic enterprises (SEE) in Brazil has contradictions, those highlighted in studies of Social Psychology of Work related to the transformations of meanings and identities of these organizations' ... -
Representações sociais de estudantes negros: universidade e trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2011)Social indicators regarding education and employment relations in Brazil indicate that the inequalities are even more critical when the analysis is done from the ethnic-racial perspective, showing a situation of obvious ... -
Representações sociais de jovens sobre trabalho: uma análise construída a partir da formação profissionalizante e da experiência de primeiro emprego
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 14/03/2012)The literature shows that the admission of young people in work force has positive and negative effects to his / her development. Given the current employment crisis and the legislation that foresees their inclusion in ... -
Representações sociais em disputa: o movimento pela humanização do parto e do nascimento em São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/07/2015)Childbirth is not only a physical and biological event, but also a social and cultural one, which traditionally involved the whole community. With the institutionalization and appropriation of childbirth by Medicine, it ... -
Resistência à mudança de atitude preconceituosa racial avaliada pelo paradigma de equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 21/12/2009)Behavioral analysts have used the equivalence class paradigm to investigate and explain the processes involved in the formation and modification of social attitudes. From this perspective, attitudes are defined as equivalence ... -
Responder condicional e responder por exclusão em cães domésticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2015)Exclusion is a behavioral process that seems to be found in human and non-human, in which, in the presence of an undefined sample stimulus, the participant excludes a defined comparison stimulus and selects a comparison ... -
Responder coordenado sob esquema de Razão Variável (VR) em ratos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/03/2023)Cooperation between two or more organisms has been experimentally shown to be susceptible to selection by consequences similarly to individual operant behavior. Previous studies in the Laboratory of Psychology of Learning ... -
Responder por exclusão em treinos de discriminação condicional com estímulos temporais por universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2012)Choose by exclusion has been extensively investigated and documented in different human populations. The pattern of conditional discrimination of an undefined stimulus obtained for an undefined model when possible ... -
Responder por exclusão envolvendo relações palavra-objeto e palavra-ação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Responding by exclusion is defined, in conditional discriminations tasks, as the immediate selection of a new stimulus, among other known stimuli, when a new sample stimulus is presented. Responding by exclusion is usually ... -
Responder por exclusão na aprendizagem de relações simbólicas envolvendo adjetivos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2013)Exclusion responding has been considered one of the processes by which children learn to relate new words to objects. This pattern of responding is usually tested with a matching to sample task. The goal of the present ...