ListarTeses e dissertações por tema "Verbal behavior"
Mostrando ítems 1-18 de 18
-
O autorrelato de crianças expostas a contingências de competição e cooperação em atividades computadorizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/09/2015)The present research investigated whether contingencies of competition and/or cooperation, that could be set up on two distinct tasks (music and computer game) would affect the levels of accurate and non-accurate reports ... -
Crianças falam conforme o modelo mesmo quando consequências seguem falas divergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2016)The development and maintenance of vocal verbal repertories that follow structural regularities are processes in need for investigation under the selection by consequences paradigm. The present study investigates the effects ... -
Análise do ensino do comportamento de ecoico em gêmeos concordantes para autismo: diferenças encontradas e suas implicações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)Current research claims that genetic makeup, together with environmental factors, may contribute to the cause of childhood autism, as they point to evidence of heritability and a higher incidence of autism in families with ... -
Correspondência fazer-dizer : variáveis de controle e condições de manutenção e generalização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 29/03/2012)The present proposal is based on the assumption that verbal responding is an operant behavior established and maintained by reinforcement contingencies. Study 1 evaluated the effects of three different correspondence ... -
Tradução e adaptação do Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VB-MAPP) para a língua portuguesa e a efetividade do treino de habiidades comportamentais para qualificar profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)The Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VB-MAPP) authored by Mark Sundberg provides a systematic assessment for children with autism and similar delays and has become a frequent tool among those ... -
Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)Parent-mediated training for children with autism can be done by telehealth and is a promising alternative, as treatments can expand to natural settings. The aim of this study was to verify possible contributions of a ... -
Correspondência fazer-dizer em adultos: o controle pela audiência em um jogo virtual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)Studying the relationship between what is done and what is said has occurred in several sciences, including Behavior Analysis. The present study employed do-say sequence and examined, experimentally, the effect of the ... -
Ampliação do repertório verbal de quatro bebês: ensino de ecóico, relação auditivo-visual e tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/06/2011)The present study undertakes teaching tactile response to four infants, ages 26-29 months, with limited exposure to verbal stimulation. The decision to teach tact response is based on the concept that it is one of the most ... -
Classificação do comportamento verbal e aquisição de discriminações condicionais por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/08/2013)Arbitrary stimuli can be related through conditional discrimination, via procedure Matching-tosample. The procedure can also establish equivalent relations emerge when relations were not directly taught. Such relationships ... -
Novos repertórios verbais em crianças pequenas: ouvinte, falante e classes de estímulos equivalentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/07/2014)Research on stimulus class formation in very young children can bring important contributions to our current understanding of relations between verbal operants and concept formation repertoire. The present research was ... -
O conceito de símbolo em Sidman e Skinner - uma análise epistemológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/06/2012)The theory of language created by Skinner in the 1950s rejected traditional terms such as reference , meaning and symbol , due to considering such terms useless and inadequate to a science of verbal behavior. Still, ... -
Avaliação de procedimentos de ensino para ampliar a produção oral de sentenças em crianças com implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2019)Researches in verbal learning of sentences, in cochlear implants’ (CI) users, are recent and suggest the potential of equivalence-based instruction (EBI) and matrix training to promote the symbolic relations, the control ... -
Aquisição de comportamentos simbólicos por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)Behavior Analysis as behavioral study language and classification like behavior processes according to the Stimulus Control area. However, the mode and prerequisites for symbolic responses are not fully established. Hence, ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino informatizado para compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/11/2019)In Applied Behavior Analysis, computerized teaching programs have been developed for the teaching of reading. The objective of this research was to develop a computerized teaching program to evaluate and exercise the ... -
Um modelo experimental para estudar metáfora: efeitos da punição sobre a frequência de emissão de extensão metafórica do tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)Metaphor, as traditional literature knows, represents aspects of verbal behavior studied under the label metaphorical extension of tact. It is a sort of tact generalization, in which the properties of a new stimulus that ... -
Ensino de topografias variadas do mando por informação “Quando?” em crianças com autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2022)Recent studies have been developing procedures for teaching complex verbal operants to children with autism spectrum disorders (ASD), such as mands for information. However, the literature evaluating procedures for the ... -
Emergência de intraverbal e intraverbal reverso após treino de discriminação condicional em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/04/2024)Verbal behavior, like all operant behavior, produces consequences capable of maintaining, increasing or decreasing its frequency. It is analyzed based on units called verbal operants, intraverbal being one of them. Studies ... -
Efeitos do monitoramento sobre a correspondência fazer-dizer em crianças em uma atividade acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)The line of research that investigates verbal correspondence seeks to analyze the relation between what a person says he has done or will do and what he actually did, as well as its control variables. The present study ...