Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 197-216 de 344
-
Family Foundations: adaptação e avaliação de um programa de intervenção em coparentalidade para casais em transição para a parentalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)During the transition to parenthood - the period between pregnancy and the baby’s first months of life - levels of depression, anxiety and marital conflict increase substantially, with negative results for all family ... -
Formação continuada sobre alienação parental a profissionais da psicologia: um estudo em EAD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/07/2018)Parental Alienation (PA) refers to the behaviors of a parent or family member (alienator) who initiates a defamatory campaign directed at the other parent (alienated), to hinder or prevent the contact of the family member ... -
Formação de classes de equivalência de estímulos em idosos: revisão sistemática e desenvolvimento de um teste cognitivo digital breve
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)There is a rapid and significant increase in relation to population aging associated with the high prevalence of chronic diseases, including dementia. In this sense, it is important that brief screening instruments are ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: efeitos da magnitude das consequências e do uso de um procedimento gamificado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/10/2021)Studies have showed that the relations between equivalence class stimuli can vary in function of numerous experimental parameters. However, few studies investigated the effect of consequences as an independent variable. ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: um estudo com participantes da 3ª idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The paradigm of stimulus equivalence has been widely studied, with different populations. Several studies have investigated the variables that can influence the formation and maintenance of equivalent stimulus classes. ... -
Função simbólica em pessoas com Transtorno do Espectro Autista: requisitos comportamentais para a formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2013)Individuals with autism present language impairments and different degrees of difficulty in discriminative learning. From the standpoint of language as symbolic behavior, language impairments could be related to individuals ... -
Generalização recombinativa de leitura sob contingências individuais e de grupo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/03/2020)Group contingencies can be present in many situations. In teaching situations, they are planned in such a way that reinforcing consequences depend on the combined performance of the participants. This arrangement has been ... -
Habilidades preditoras da aprendizagem matemática de crianças de até 06 anos: uma revisão sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)To date, there are gaps in publications in the Brazilian scientific literature on the systematic analysis of behaviors identified in early childhood education that are predictors of formal mathematics education. Thus, the ... -
Habilidades sociais e adaptação da criança à pré-escola: concepções e habilidades sociais de educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)School enrollment is a crucial moment in child development. The adaptation process in this space has been the object of theorization and research. School adaptation at this stage was understood from Bronfenbrenner’s concept ... -
Habilidades sociais e bem-estar subjetivo de crianças dotadas e talentosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/03/2012)In considering the national publications about gifted and talented children, it was noticed that there is a lack on scientific knowledge and empirical research about the socio-emotional characteristics of these children, ... -
Habilidades sociais e de enfrentamento de estresse em cuidadoras que assistem idosas acamadas, com ou sem demência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 19/03/2012)According to the authors of a meta-analysis based on 127 studies reporting the effects of interventions conducted with caregivers of an elderly person with dementia, efforts to help these eldercare providers appear to have ... -
Habilidades sociais e qualidade de vida de professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)The working conditions of elementary school teachers are known to be of low quality, compromising their physical and mental health and, consequently, their quality of life. One factor that contributes to quality of life ... -
Habilidades sociais e solidariedade intergeracional no relacionamento entre pais idosos e filhos adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/12/2013)Recent demographic changes such as decreasing fertility rates and increasing life expectancy have favored intergenerational families. In this social context we use concepts from Social Skills Psychology, which focuses on ... -
Habilidades sociais educativas de docentes universitários na avaliação de alunos: validação de um instrumento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/04/2019)The present study had as objectives to examine: (a) evidence of validity of the Inventory of Educational Social Skills of the University Professor – Student Version (IESS-UPStudent) based on the internal structure and ... -
Habilidades sociais educativas do professor e sua relação com a avaliação de alunos que sofrem, praticam e testemunham o bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)Bullying represents a social and public health problem, which requires the development of strategies for remedial and preventive intervention of the phenomenon in schools. Since in Brazil bullying occurs more frequently ... -
Habilidades sociais em adolescentes com indicadores de depressão: uma análise através de métodos multimodais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/09/2020)Current literature studies have been found associations between depression symptoms and social skills déficits. Some authors suggest that research in this area could use multimodal methods as a way to deepen our understanding ... -
Habilidades sociais na relação médico-paciente e satisfação no atendimento em serviço público e privado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 19/02/2015)The Doctor-Patient Relationship has been identified as an important variable in Health Care’s adherence, efficiency, and effectiveness; The Doctor’s Social Skills, seem to be essential components in its establishment. The ... -
Habilidades sociais, depressão, ansiedade e alcoolismo em bombeiros: um estudo correlacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/09/2010)Current researches have elucidated the importance of social skills for the quality of social relations, the well being and mental health of people. Even though mental disorders, regardless of diagnosis, have in common ... -
Histórico familiar de mulheres encarceradas: fatores de risco e proteção para os filhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/03/2013)This dissertation was developed in the form a group of scientific papers which are interconnected in order to describe the main risk and protective factors experienced by incarcerated mothers and their children. Initially ... -
Identificação da emoção facial na ansiedade social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/10/2017)Emotional recognition seems to be an important component of our nonverbal communication system, essential for adaptation and effectiveness in interpersonal relationships. Different theorists have proposed that individuals ...