Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 252-271 of 343
-
Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ... -
Uma leitura comportamental sobre o método Paulo Freire de alfabetização: convite ao diálogo entre analistas do comportamento e educadores freireanos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2014)This study aimed to highlight interactions in the educational environment, more specifically in literacy approaching Paulo Freire s literacy method and some aspects of his theory from the perspective of Behavior Analysis. ... -
Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ... -
LGBTTrabalhadores : trajetórias de vida e representações sociais sobre trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)By conceiving sex, gender and sexuality based on binary, natural and fixed systems and by organizing the social practices from the premise that heterosexuality is the only and correct way to live the sexuality, it is said ... -
Literatura infantil como recurso para promoção de habilidades sociais na prática de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The childhood is a critical period for social skills learning. In the Early Childhood Education it is important to provide effective and viable resources and strategies for interpersonal development. An alternative is the ... -
Mapeamento de repertórios de leitura e escrita em escolas com baixos índices na Prova Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/03/2015)The Brazilian Ministry of Education is effectively measuring text comprehension by the national evaluation called Prova Brasil. However, lowered averages performance recurrent propagation for the schools raises two ... -
Maquiagem Corretivo Terapêutica: elaboração e aplicação de um protocolo para saúde mental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/05/2020)In chronic diseases, such as vitiligo, the patient has restricted, ineffective treatment tools with a few results or without the disease’s remission. It is possible to comprehend the patient’s vulnerability and the vitiligo’s ... -
Medidas eletrofisiológicas de crianças com e sem transtornos da comunicação em tarefa de julgamento semântico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)The interface between language studies and Event-related Potentials (ERPs) has subsidized the investigation for subtle differences in the processing of information that cannot be detected by behavioral measures. This ... -
Medindo um envolvimento paterno multidimensional: validação brasileira do inventory of father involvement
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)Research indicates that the involvement of fathers in raising their children results in benefits for their children’s development, their marital relationships and their sense of competence as fathers. However, it is ... -
O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ... -
Metamemória e Doença de Alzheimer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Alzheimer's Disease is a degenerative disease that mainly affects the cognitive function of memory and because many of the patients are unaware of their own difficulties, their ability to properly judge their mnemonic ... -
Um modelo experimental para estudar metáfora: efeitos da punição sobre a frequência de emissão de extensão metafórica do tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)Metaphor, as traditional literature knows, represents aspects of verbal behavior studied under the label metaphorical extension of tact. It is a sort of tact generalization, in which the properties of a new stimulus that ... -
Monitoramento metacognitivo em adultos analfabetos funcionais e absolutos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with ... -
O monitoramento metacognitivo em tarefas que envolvem a criatividade verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)Metacognition involves the knowledge that individuals have with respect to their own cognitive processes, and includes self- monitoring, self-regulation and evaluation of their cognitive activities. This study focuses ... -
Novos repertórios verbais em crianças pequenas: ouvinte, falante e classes de estímulos equivalentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/07/2014)Research on stimulus class formation in very young children can bring important contributions to our current understanding of relations between verbal operants and concept formation repertoire. The present research was ... -
Observação versus relato de mães e professoras sobre competência social e comportamentos problemáticos em pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The literature has produced evidence that: (a) the early assessment and intervention in social skills can prevent and overcome problematic behaviors; (b) in the case of assessment, there are limits and advantages to different ... -
Olhos fechados : a perspectiva de pais sobre bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/02/2015)The parents perspective of bullying is still a subject little explored in the literature. This study aimed to investigate knowledge s parents about bullying and compare their own report on the involvement of children with ... -
Pandemia e exclusão social: rupturas sociais e projetos de vida de adolescentes brasileiros em cumprimento de medida socioeducativa de internação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/10/2023)The COVID-19 pandemic has heightened concerns about the conditions of socially vulnerable adolescents in Brazil and around the world. Containment measures and the health, economic and social consequences increased the risks ... -
O papel do gênero na experiência do desemprego de casais portugueses e brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/10/2017)Among the most notorious consequences of the current international financial crisis is the high unemployment rate, in both Brazil and Portugal. Studies indicate that, during periods of economic recession, there is an ... -
Para além da tela: o efeito de diferentes interfaces gráficas de jogos educacionais no desempenho de estudantes com e sem autismo em atividades matemáticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)The difficulties faced by Brazilian students in teaching mathematics and the growing number of people with ASD included in mainstream schools have led to the adoption of digital educational games (DEGs) as teaching resources ...